آیا تعرفه نظام مهندسی میبد بالاتر از اردکان است؟/ نحوه انتخاب رئیس نظام مهندسی میبد چگونه بوده است؟/ حکایت سفرهای خارجی اعضای نظام مهندسی چیست؟

محمد حسین صباغی فیروزآبادی، رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد به سوالات صریح مردمی ارائه شده از خبرنگار میبدما در نشست خبری پاسخ گفت.

به گزارش میبدما؛ پنجم اسفند، مصادف با روز مهندس، نشست خبری اصحاب رسانه با رئیس نظام مهندسی میبد برگزار شد و محمد حسین صباغی، به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه میبد پاسخ گفت.

صباغی در ابتدای جلسه با تبریک روز مهندس و بیان سابقه تاسیس نظام مهندسی گفت: این سازمان در سال ۱۳۷۴ بر اساس قانون نظارت بر ساختمان مصوب مجلس تشکیل شده و قبل از آن به نوعی با اسم کانون مهندسین کار خود را دنبال می کرده و بسیاری از مسائل و ضوابط اداری که داریم، بر اساس قانون نظام مهندسی و قانون مقرارت ملی می باشد، که تاکنون ۲۲ جلد کتاب آن نیز منتشر شده است.

وی با بیان موضوع اهمیت ساختمان سازی در زندگی مردم، گفت: اولین اقدامی که در سال گذشته کردیم حذف مهندسین غیر بومی و غیر ساکن بود، و در مرحله اول به علت عدم حضور ایشان در جریان نظارت بر ساختمان ها، این دسته از مهندسین را از چرخه نظارت حذف کردیم که البته دارای حاشیه هایی هم بود.

صباغی افزود: کار دیگری که انجام شد تشکیل کمیته های نظارت مضاعف بود که تعدادی از مهندسین منظم و با عملکرد بهتر در کارشان را در این کارگروه تجمیع کردیم که امیدواریم اولین گزارشات انها را تا انتهای سال جاری جمع بندی کنیم.

وی عنوان کرد: کارگروه دیگری به اسم کمیته فنی راه اندازی شد که البته قبلا نیز وجود داشته و تعطیل شده بود، و کار این کمیته کنترل نقشه های معماری و بهبود آنها می باشد، که از اصول مهم ساختمان سازی نیز هست.

رئیس نظام مهندسی میبد، ثبت بانک اطلاعات شماره تلفن های مالکین و ارسال پیام های مسائل فرهنگ ساختمان را از دیگر فعالیت های نظام مهندسی بیان کرد و گفت: دوره های محدود آموزش مالکین نیز داشتیم که البته با وجود مشکلاتی که بود با ضعف پیش رفت، هر چند خواهش کرده بودیم که شورا و شهرداری این دوره دو ساعته را اجباری کنند.

وی ادامه داد: آموزش های تخصصی مهندسین نیز از دیگر برنامه های ما بود که سه دوره تخصصی و با حضور مربیانی از تهران و اصفهان برگزار شده و امیدواریم با کمتر شدن مسائل حاشیه ای بتوانیم این دوره ها را بیشتر برگزار کنیم.

صباغی تصریح کرد: از زمانی که این مجموعه را به دست گرفته ام سعی کرده ام تمرکز مجموعه را روی امور صنفی، فنی و بالا بردن کیفیت ساخت بیشتر کرده و سعی کردم حاشیه های سازمان را کم کنم، و در مجموعه، هدف را صرفا بر مسائل فنی گذاشته ایم.

عدم حضور برخی از مهندسین ناظر بر سر ساختمان ها/ مردم شکایت کنند

وی در پاسخ به سوالی که برخی از ناظرین ساختمان در نظارت بر ساختمان کوتاهی می کنند، گفت: وقتی مهندس ناظری سر ساختمان حاضر نمی شود، این مهندس ناظر وابسته به سازمان و مجموعه است که شورای انتظامی و بازرسی دارد و شدیدا هم با این موضوعات برخورد می کند و این می طلبد که مالکین ساختمان پیگیر باشند و از مهندس ناظر ساختمان خود، نظارت درست را مطالبه کنند.

محمد حسین صباغی افزود: اولین مرجع رسیدگی به شکایت مردمی خود سازمان نظام مهندسی میبد است و مهندس ناظر اگر به کار مردم رسیدگی نکند و یا جواب مردم را ندهد، مجبور است به ما جواب بدهد، و در مرحله بعد شورای انتظامی را داریم که به این مسائل رسیدگی می کند، و بسیار هم در کار خود قوی عمل می کند.

صباغی تاکید کرد: برعکس این موضوع نیز وجود دارد و ما مهندسینی داریم که می خواهند مالک ساختمان جواب آنها را بدهند و این اتفاق نمی افتد. قانون هم می خواهد مهندس ناظر در مراحل اصلی ساختمان سازی مانند بتن ریزی یا اسکلت بندی و … حاضر باشد، و تقاضا داریم اگر مردم به این نوع مشکل برخوردند، حتما در مرحله اول و سریع نظام مهندسی میبد را در جریان قرار دهند تا رسیدگی کنیم.

بالا بودن تعرفه میبد نسبت به اردکان/ حقیقت ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار میبدما در مورد گران تر بودن تعرفه نظام مهندسی میبد نسبت به شهر همجوار، گفت: ساختار تعیین تعرفه اینگونه است که شورای مرکزی نظام مهندسی کشور هر ساله قیمتی از میانگین تمام شده ساختمان اعلام می کند، سازمان نظام مهندسی در تاریخ سوم اسفند ۹۵ شورای مرکزی نظام مهندسی نرخ تمام شده ساختمان را در یک و دو طبقه ۸۴۳,۰۰۰ تومان و ۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان هم در طبقه های بیشتر اعلام کرده است، و ۴/۱۷ درصد قیمت تمام شده ساختمان یک و دو طبقه را نرخ تعرفه مهندسی تعیین کرده و به نوعی متری در حدود ۳۲ هزار تومان در قانون مشخص شده است.

صباغی افزود: کمیته های چهار نفره استان متشکل از مدیر کل راه و شهرسازی استان، معاون عمرانی استاندار، رئیس سازمان نظام مهندسی استان و رئیس شورای استان هستند که می توانند ۲۵ درصد این تعرفه را کاهش یا افزایش دهند که این مبلغ از ۲۴ تا ۴۰ هزارتومان می تواند متغیر باشد. و در استان یزد هیئت ۴ نفره مصوب کرده که در شهرستان ها ۶۰ الی ۷۰ درصد تعرفه مرکز استان اجرا شود.

وی با بیان نرخ تعدادی از استان ها و شهرستان دیگر کشور و مقایسه آنها با نرخ میبد گفت: در میبد کمترین تعرفه ها دریافت می شود و حتی درصدی هم از شهر همجوار کمتر دریافت می کنیم، تفاوتی که ما با اردکان داریم این است که زمان تغییر نرخ ما در مردادماه می باشد، و تعرفه را معمولا در استان نیز از اول سال تغییر نمی دهند و افزایش نمی دهند، اما در اردکان تعرفه را سه چهار ماه دیرتر از ما تغییر می دهد و البته دلایلی برای خودشان دارند، و در چند سال گذشته نیز حتی تعرفه ای اردکان و میبد به صورت مشترک بسته میشده و امسال هم که مشترک بسته نشده اختلافی در حد ۳ الی ۴ درصد دارد، و الان نیز تعرفه آنها در همین درصد ها از ما بالاتر است.

رئیس نظام مهندسی میبد خاطر نشان کرد: این مبلغی که به مهندسین ناظر تعلق می گیرد، طبیعتا به معنی قبول مسئولیت یک ساختمان تا انتهای عمر مفید می باشد و مالکین نیز در صورت اتفاق افتادن مشکلی برای ساختمان امکان شکایت و بازخواست مهندس ناظر را پیدا می کنند.

دریافت پول از مالک ساختمان توسط برخی از مهندسین ناظر/ خلاف قانون است

وی در جواب به سوالی که گفته شد، برخی ناظرین ساختمان از مالکین پول می گیرند، گفت: هیچ رابطه مالی بین مالک ساختمان و مهندسین ناظر وجود ندارد و رابطه مالی فقط بین نظام مهندسی و ناظرین می باشد، و مالکین ساختمان هیچ پولی نباید به مهندس ناظر پرداخت شود، این پول باید از طریق مالکین به حساب نظام مهندسی پرداخت شود و نظام مهندسی نیز طبق قوانین خود این پول را به ناظرین برساند.

رئیس نظام مهندسی میبد چگونه انتخاب شده است؟

صباغی در جواب خبرنگار میبدما در مورد نحوه انتصاب ریاست نظام مهندسی میبد، گفت: از شورای مرکزی نظام مهندسی که از بین مدیران استانها می باشد، انتخاباتی برگزار و کمیته ۲۴ یا ۳۲ نفره تشکیل می شود و یک نفر را برای نظام مهندسی کل کشور معرفی می کنند،همین شورای مرکزی در سال گذشته قانونی را مصوب کرد که در شهرستان هایی که ۵۰۰ مهندس ناظر پروانه دار وجود دارد، انتخاب رئیس نظام مهندسی به صورت انتخابات باشد و در کمتر از آن به صورت انتصاب از طرف ریاست استان باشد.

وی با بیان این موضوع که شخصا دوست داشتم به صورت انتخاباتی مدیریت این مجموعه را کسب کنم، ادامه داد: میبد حدود ۴۰۰ مهندس دارد که تنها ۱۲۰ نفر از آنها دارای پروانه و مجوز می باشند و بنده نیز از طرف ریاست استانی به صورت قانونی انتصاب شده ام.

استفاده نظام مهندسی میبد از نیروی بازنشسته و نیروی با مدرک غیر مرتبط چقدر حقیقت دارد؟

محمد حسین صباغی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده نظام مهندسی میبد از نیروهای بازنشسته و نیروهای با مدرک غیر مرتبط، گفت: ما در این مجموعه کار تمام وقت تخصصی انجام نمی دهیم و نیازی به استفاده از نیروی متخصص نیست، و باور کنید این مجموعه با همه خرج ماهیانه، حقوق و هزینه های برق و آب و گاز در حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان هزینه می کند، و کارمان در این مجموعه، کاری اداری و عادی می باشد که نیروی ادرای هم می تواند انجامش دهد و کارهای تخصصی نیز توسط مهندسین عضو پیگیری می شود.

وی تصریح کرد: آوردن یک مهندس برای پشت میز نشینی با این سبک هم غیر فعال کردن یک نیروی متخصص است و هم هزینه اضافه کردن برای سازمان، و در مورد نیروی بازنشسته نیز ما فقط یک نظافتچی داریم که صبح، به صورت پاره وقت ساعتی را نظافت کرده و در مجموعه نمی ماند و این نیروی بازنشسته در همین حد با مجموعه کار می کند، در کل نیز این مجموعه دارای ۴ پرسنل دائم با خودم می باشد که البته کارهای بیشتری نیز نسبت به نیرویی که در اختیار داریم انجام می دهیم.

سفرهای خارجی اعضای نظام مهندسی

محمد حسین صباغی، رئیس نظام مهندسی میبد در پاسخ به سوال خبرنگار میبدما در مورد حاشیه های ایجاد شده در مورد سفرهای خارج از کشور، گفت: از زمانی که شخصا مدیریت این مجموعه را به دست گرفته ام، این سفرها که قبلا انجام میشده را کنسل کرده ام و فعلا هم تا مجموعه به کیفیت خوب و بالای مورد نظر نرسد هیچ قصدی برای راه اندازی مجدد آن ندارم، البته این سفرها هم اگر روزی بخواهد راه بیفتد باید برای ارتقای سطح علمی و بالا بردن توان تجربی مهندسین و متخصصین ما از ظرفیت های ساختمان سازی دیگر کشورها باشد و صرفا نباید به دید تفریحی با آن برخورد شود.