عملکرد ۳۹ ساله بخش دانشگاهی قابل تحسین است/ با داشتن بیش از چهار میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی جایگاه خوبی در منطقه داریم

آیت الله اعرافی در دیدار با اساتید و اعضای هیئت علمی و روئسای دانشگاه های میبد، گفت: در ارزیابی ۳۹ ساله بر بخش دانشگاهی و با احتساب ۳۰ شاخص مورد نظر در این محور، باید پیشرفت های حاصل شده را تحسین کنیم.

به گزارش میبدما؛ پیش از ظهر امروز جمعی از روئسا، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های میبد با آیت الله اعرافی دیدار و به بیان نظرات، پیشنهادات و تبیین مسائل پیش رو در بخش دانشگاهی شهرستان میبد پرداختند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه این جلسه و با بیان پیشرفت های محسوس بخش دانشگاهی در ۳۹ سال گذشته، اظهار داشت: امروزه با داشتن بیش از چهار میلیون دانشجو، بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعضای هیئت علمی، بالای ۲۰۰۰ واحد دانشگاهی کوچک و بزرگ، و تولید چند ده هزاری مقاله، در جایگاه بسیار خوبی در منطقه هستیم و در برخی از مسائل علمی در جهان نیز دارای رتبه خوبی هستیم.

پرچم تحریم ها پس از برجام نیز بلند است

آیت الله اعرافی با اشاره به نقش ویژه رهبری معظم انقلاب در کسب موفقیت های علمی کشور، افزود: همه این پیشرفت ها در حالی توسط بخش های دانشگاهی ما به دست آمده است که ۸ سال را درگیر جنگ بودیم و از اول انقلاب نیز تحریم های سختی را پشت سر گذرانده و حتی امروزه بعد از موضوع برجام نیز پرچم تحریم ها بلند است.

وی با بیان این نقطه های قوت، گریزی به نقاط ضعف موجود در محور علمی کشور زد، و ادامه داد: هر مشکلی که امروزه در کشور وجود دارد را باید در سه بخش حوزه، دانشگاه و آموزش پرورش جستجو کنیم و بعد به سراغ مسئولین برویم و اگر بخواهیم این مشکلات حل شود باید این سه نهاد خود را تقویت کنند.

عدم ارتباط دانشگاه با بخش صنعت و عدم ورود برای رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی

امام جمعه میبد، عدم ورود بخش دانشگاهی برای رفع مسائل و مشکلات اجتماعی را از نقاط ضعف این محور دانست و بیان داشت: بخش دانشگاهی کشور باید مباحثه با گروه های فرهنگی، برای رفع معضلات اجتماعی را در دستور کار قرار دهد و با تحقیق درست در مسائل فرهنگی و اجتماعی راهکارهای علمی رفع آنها را ارائه دهد.

وی دیگر مشکل بخش دانشگاهی را عدم ارتباط درست با بخش صنعتی تعریف کرد و اظهار داشت: نبود تحقیق و پژوهش در بخش صنعت باید جبران شود و این مسئله را دوستان عزیزی مانند آقایان ماندگاری از شهرک صنعتی و آقای دکتر کلانتری پیگیری کنند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: مشکل دیگری که در بخش علمی و دانشگاهی وجود دارد، عدم هماهنگی رشته های دانشگاهی می باشد که باید برای رفع این مشکل طرح عملی و قابل اجرا ارائه شود و توصیه می کنم روی این موضوع نیز کار خوبی صورت گیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور آینده نگری در بخش دانشگاهی را از مهمترین مسائل این بخش دانست و عنوان کرد: بخش دانشگاهی نیز باید مانند آموزش پرورش و بخش های قرآنی برای خود منابع پایدار بودجه بیابد، که برای این کار تشکیل یک کمیته وقف و منابع پایدار را پیشنهاد می کنم.

لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه آقایان دکتر کلانتری، علیزاده، عبدالحسینی، زارعی، محسن زاده، موسوی، میرمحمدی، مفتاحی، انصاری و عظیمی دخت پیرامون مباحث علمی و دانشگاهی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.