در صورت زلزله شدید ۸۰ درصد ساختمان های میبد در معرض تخریب هستند/ ۱۶۰ نقطه در شهر میبد مورد بررسی و رصد قرار گرفته است

جلال زارعی گفت: در طرح گزارشی از وضعیت شهرستان میبد در مبحث زلزله ۱۶۰ نقطه در شهر میبد برداشت شد و وضعیت زمین این مناطق با ارسال امواج مورد تحلیل و بررسی واقع شد.

به گزارش میبدما؛ وی در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه ایران از لحاظ خطر زلزله به چهار منطقه خطر بسیار بالا، بالا، متوسط و پایین دسته بندی می شود، اظهار داشت: شهرستان میبد در ردیف متوسط می باشد و این به معنی عدم وجود خطر نیز نیست.

دبیر مدیریت بحران میبد افزود: نسبت به تهیه سیستم اطلاعات جغرافیایی شهر میبد(GIS) که دارای لایه های مختلفی از آمار و اطلاعات ساختمانی و تأسیسات شهر میبد در زمینه های گوناگون می باشد، اقدام کردیم.

وی بیان داشت: مراکز درمانی، پارک ها، مراکز نظامی و انتظامی، مراکز آموزشی، ساختمان هاو سازه های بلند، ایستگاه پمپ بنزین و گاز، مراکز آتش نشانی، کاربری اراضی شهری، اماکن ورزشی، مراکز مذهبی، موقعیت مراکز اتش نشانی و شیرهای آتش نشانی، تراکم ساختمانی، پایانه مسافربری، مراکز آموزشی عالی، مدارس، مراکز ورزشی، معابر، ارتفاع ساختمان، بناهای خشتی، تعداد طبقات، بیمارستانها از نقاط مورد تحقیق و رصد بوده اند.

دبیر مدیریت بحران شهرستان میبد با اشاره به این موضوع که این طرح به دلایلی متوقف شده، افزود: لازم است با توجه به کارایی و نقش موثر این طرح در مدیریت بحران نسبت به تکمیل آن اقدام گردد.

وی با اشاره به کارگاه سه روزه ای که در مرداد ماه سال جاری در شهرستان بافق برگزار شد، اظهار داشت: در این کارگاه فرض بر این شد که زلزله ای با شدت ۶ ریشتر در شهرستان میبد رخ دهد و هدفمان هم این بود که بفهمیم چه مشکلاتی پس از این بحران پیش خواهد آمد، و راهکارهای حل این مشکلات نیز چگونه است که توسط شورای مدیریت بحران در طی این سه روز بحث و تبادل نظر شد و نتایج آن به اساتید کارگاه تحویل گردید.

زارعی با اشاره به تهیه نقشه مدیریت بحران پس از زلزله افزود: در این نقشه، جهت استقرار شهرستانهای معین شده در هنگام وقوع زلزله احتمالی و اسکان ۲۰ هزار نفر از شهروندان برنامه ریزی و نقاط آنها مشخص شده است.

وی با بیان این نکته که —در صورت وقوع زلزله شدید حدود ۸۰% از ساختمانهای شهر میبد در معرض خطر تخریب هستند، تصریح کرد: باید نسبت به استاندارد سازی ساختمان ها و آموزش مردم و به خصوص دانش آموزان تلاش کنیم.