آیت الله مدرسی: استخراج علم از قرآن کریم مهمتر از تولید علم است/ دکتر میرمحمدی: حوزه و دانشگاه ما نسبت به سی سال قبل پیشرفت خوبی داشته اند

همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشکده پرستاری بیمارستان امام صادق(ع) میبد برگزار شد.

به گزارش میبدما، حجت الاسلام مرتضی برزگر با ضروری خواندن وحدت میان حوزه و دانشگاه، این موضوع را فراتر از حضور چند دانشجو و یا طلبه در حوزه آموزشی مشترک دانشگاه و حوزه دانست و در مورد علمی که به دین اسلام وصل شود، مطالبی بیان کرد.

آیت الله مدرسی: استخراج علم از قرآن کریم مهمتر از تولید علم است

در ادامه این همایش آیت الله مدرسی با بیان ویژگی های بی نظیر دین مبین اسلام و پذیرش مکتب اهلبیت توسط مردم ایران اسلامی، گفت: حضرت رسول اکرم(ص) از همان شروع تبلبغ دین مبین اسلام در پی ایجاد وحدت و الفت در جامعه بوده و کارهایی مانند آشتی دادن میان قبایل، خراب کردن مسجد ضرار به عنوان نماد اختلاف و دو دستگی، برقراری عقد اخوت بین مسلمین و شکستن بت ها را انجام داده است.

استاد حوزه علمیه یکی از ضرورت های وحدت حوزه و دانشگاه را تلفیق علوم انسانی و اسلامی دانست و ادامه داد: استخراج علم از قرآن کریم اولویت مهمتری نسبت به تولید علم است، زیرا نیازهای ما در قرآن آمده است و می توان با جستجو آنها را یافت.

وی یکی از مسئولیت های مهم حوزه و دانشگاه را حفظ هویت ملی عنوان کرد و افزود: ما هویتی داریم که می تواند ما را در مقابل دشمنان مقاوم کند و اگر شکسته شود، قدرت ما نیز در هم می شکند.

دکتر میرمحمدی: دانشگاه و حوزه نسبت به سی سال قبل پیشرفت خوبی داشته اند

پس از سخنرانی آیت الله مدرسی نیز دکتر سید جلیل میرمحمدی با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: امام خامنه ای وحدت حوزه و دانشگاه را سمبل یک حرکت و پیوندی در راستای رشد و تعالی همه جانبه کشور معرفی کرده اند.

وی اولین ریشه های موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را مربوط به زمان امام باقر(ع) عنوان کرد و افزود: وحدت حوزه و دانشگاه، به معنای وحدت در هدف است و اینکه رویکرد علم در دانشگاه باید به سمت ارزش های اسلامی حرکت کند، همچنان که رویکردهای خوب دانشگاه نیز باید به نوعی برای حوزه مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر میرمحمدی با بیان این موضوع که دانشگاه وقتی اسلامی می شود که علم آن مبنای اسلامی پیدا کند، عنوان کرد: دانشگاه امروز ما دانشگاه سی سال قبل نیست و به مراتب در حوزه های علمی و پژوهشی، پیشرفت های چشم گیری را تجربه کرده است، همان طور که حوزه امروز نیز حوزه سی سال پیش نیست و صدها حوزوی اهل قلم و ده ها موسسه پژوهشی قدرتمند در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به این موضوع که برگزاری همایش و جلسه منتج به ایجاد وحدت در حوزه و دانشگاه نمی شود، افزود: گرچه ایجاد سمینار و جلسات برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه، ضروری هست اما دو ارگان علمی نمی توانند بدون داشتن روابط علمی از یک سو و روابط دوستانه و عاطفی از سوی دیگر با هم وحدت داشته باشند.

دکتر سید جلیل میر محمدی با بیان این نکته که حوزه و دانشگاه با همه ظرفیت خود وسط میدان نیستند، گفت: سیر تحقیقات و مطالعات و پژوهش های حوزه و دانشگاه باید بر اساس طرحی جامع که چشم‌نداز نیم قرنی داشته باشد، تدوین شود، و این راهی است که نخبگان ما در حوزه و دانشگاه باید آن را برای همه گرایش های وفادار به اسلام هموار کنند.