ابقای فرماندار میبد و یک توصیه مدیریتی

وحید کریم‌بیکی

اواخر بهمن سال ۱۳۹۲ آقای “حسین فلاح” به‌عنوان فرماندار دولت تدبیر و امید در شهرستان میبد در رأس امور اجرایی این شهرستان قرار گرفت. البته حسین فلاح در همان ابتدای امر در محافل مختلف مدعی بود که بنده خود را یک “سرباز” می‌دانم و با این عنوان اضافه می کرد که بیش از دو سال که طول مدت دوران سربازی است، در این مسند نخواهم ماند. فارغ از این تعارفات معمول و مرسوم، او تا به امروز و با پرش حسن روحانی بر سکوی دولت دوازدهم، به‌عنوان فرماندار میبد مشغول به خدمت می‌باشد و انصافاً بی وقفه و پُرتلاش قدم به میدان فعالیت گذاشته است. هر چند می‌توان از چند منظر، انتقاداتی نیز در رابطه با عملکرد وی و مجموعه تحت مدیریتش مطرح کرد که در این مبحث نمی‌گنجد. اما آنچه به صلاح بوده و مقامات بالادستی نیز تا به امروز به درستی تشخیص داده‌اند، این است که وی همچنان در این سمت باقی بماند.
با این مقدمه اگر بخواهیم مختصر و کوتاه به یک نکته مدیریتی اشاره کنیم، باید گفت “شایسته سالاری” از آن دسته شعارهایی است که هر دولتمردی بر آن تأکید می‌کند و البته که اگر به آن اعتقاد هم داشته باشد و در عمل آن را به کارگیرد، می‌تواند در حوزه اجرایی خود موفق باشد. متأسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود در معدود دستگاه‌های دولتی مدیران آن دستگاه، اسیر رودربایستی‌های اداری، قومی، محله‌ای، خویشاوندی و یا سیاسی می‌شوند و این موضوع دخل و تصرف افراد و یا مقامات در انتصابات را موجب می‌شود. از طرفی یک مدیر مجبور می‌شود برخی افراد زیرمجموعه‌اش را ناخواسته استخدام و یا تحمّل کند. اینجاست که شعارهای مدیریتی که یکی از آنها “شایسته سالاری” بوده تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، در پی آن نارضایتی کارکنان درون سازمان و مراجعان به آن سازمان شکل می‌گیرد و سیستم را در رسیدن به اهداف سازمانی با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.
گاهی شنیده می‌شود افراد نا آشنا به مباحث مدیریتی را بنا به انگیزه‌هایی نامشخص در رأس امور اجرایی برخی نهادها قرار می دهند، در حالیکه باید دست‌اندرکاران و مدیران هر دستگاه بر پایه‌ی توانایی و شایستگی‌شان برگزیده شوند و اینکه بخواهیم بنا به انگیزه‌های سیاسی و یا قومی برای افراد و آشنایان رزومه‌سازی کنیم اصلا پذیرفته نیست.
مسئولان ارشد هر دستگاه باید بدانند، شایستگی افراد در یک سازمان باعث بروز شایستگی سازمانی می شود و در کارنامه عملکردی مدیران نیز تأثیرگذار است. پس نباید ملاحظات قوم و قبیله‌ای و جناحی را فدای رسیدن به اهداف سازمان که در دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسانی به مردم می‌باشد، کرد که اگر این‌گونه باشد در برابر خداوند و مردم مسئول و مدیون هستند.
خیلی از ما شنیده‌ایم که حضرت امام علی(ع) حاضر نشد حتی یک لحظه بر خلاف اصل شایسته‌سالاری گام بردارد و همواره به استانداران و کارگزاران خود دستور می‌داد این اصل را رعایت کنند.
پس مسئولان نظام اسلامی که توفیق خدمت به مردم را پیدا می‌کنند باید سنگ بنای مدیریت را بر تصمیمات درست بنا کنند و بر خطاهای گذشته پایدار نباشند و بدانند که آیندگان در مورد رفتار آنها و نحوه عملکردشان قضاوت می‌کنند و آن را به خاطر می‌سپارند.