نباید در زمینهٔ وحدت حوزه و دانشگاه، به چند مقاله و یا همایش اکتفا کرد

معاون فرهنگی حوزه علمیه میبد بابیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه امری ضروری است، گفت: نباید درزمینهٔ وحدت حوزه و دانشگاه، به چند مقاله و یا همایش اکتفا کرد.

به گزارش میبدما؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی برزگر در گفتگو با خبرنگار فارس در میبد، با اشاره به اهمیت و ضرورت وحدت بین حوزه و دانشگاه اظهار داشت: نباید درزمینهٔ وحدت بین حوزه و دانشگاه فقط سالی یک‌بار به چند مقاله و یا همایش اکتفا کرد چراکه چنین نگاهی به این وحدت یک آفت است.

وی بابیان اینکه حضور چند حوزوی در دانشگاه و یا دانشگاهیان در حوزه باعث ایجاد وحدت نخواهد شد تصریح کرد: باید افق دید ما به این وحدت بسیار بیشتر از این باشد و نباید حوزه‌های علمیه که قدمتی تاریخی دارند از مبانی و اصول خود کوتاه بیایند بلکه باید قداست علم در حوزه و دانشگاه جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه میبد اولین و عمده مشکل بین وحدت حوزه و دانشگاه را تفکیک بین علوم دانست و افزود: متأسفانه امروزه این تفکیک از تفکر سکولار غرب است که برای یک کشور اسلامی یک آفت بزرگ است چراکه معتقدیم در تمام زمینه‌ها اعم از پزشکی و سیاست و اقتصاد باید علوم اسلامی وارد شود.

این مدرس حوزه علمیه بابیان اینکه حوزویان و دانشگاهیان نباید تنها به خواندن علوم تکوینی و حسی اکتفا کنند عنوان کرد: حوزویان باید کتاب تکوینی و دانشگاهیان نیز علوم تشریعی را بررسی کنند.

وی کانون اصلی علم‌آموزی‌ها را مساجد دانست و افزود: مساجد محور علم‌آموزی است که باید تقویت شود اما اکنون علم را از مساجد خارج‌شده و مسجد به محلی برای نماز تبدیل‌شده است.

استاد حوزه علمیه میبد با برشمردن این مطلب که نباید ساختار حوزه و دانشگاه را نابود کرد گفت: باید دیدگاه این دو را تغییر داد و باید بدانیم که علم مقدس است و نباید به خاطر زندگی مادی به دنبال علم رفت.

برزگر در پایان ضمن تأکید بر اینکه باید عنایت ویژه‌ای به حوزه‌های علمیه شود و توسعه‌ی بیشتری پیدا کند افزود: باید تلاش شود تا علوم وحیانی و اهل‌بیتی و توحیدی از طریق دانشگاه و حوزه به جامعه تزریق شود و تفکر مدرک‌گرایی در دانشگاه و حوزه از بین برود.