آیت الله اعرافی: زهد انتخابی و خالصانه از ویژگی های پدرم بود/ در اکثر جلسات مشترک با رهبری، از مرحوم اعرافی یادی به میان می آید

ایت الله اعرافی در دهمین همایش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شهرستان میبد و در جمع فعالین فرهنگی سخنرانی کرد.

به گزارش میبدما؛ در این همایش که با رونمایی از مستند “از تبار ابراهیم” ساخته حجت الاسلام علی پور طالبی، و نشان دادن گوشه هایی از زندگی آسمانیِ ایت الله محمد ابراهیم اعرافی، همراه بود، آیت الله علیرضا اعرافی سخنانی ایراد کردند که خلاصه ای از آن را در ادامه می خوانید:

زهد انتخابی از ویژگی های پدرم بود

بنده خیلی کم در مورد پدرم صحبت کردم و حتی در درخواست کسانی مانند آقای پورطالبی، گفتم که مصاحبه نمی کنم، حال ممکن است اشتباه باشد و از اینکه کم گفته ام باید عذرخواهی کنم.

از خصوصیات مرحوم آیت الله اعرافی، یکی جمع بین دارایی و زهد بود، یعنی با اینکه شرایط مالی خوبی داشت اما وابستگی به این مال نداشت و در حد کم از آن استفاده می کرد و فقر و زهد را انتخاب کرده بود.

تفاوت زهد انتخابی و زهد تحمیلی در این است که کسی ممکن است مجبور به زهد باشد، یعنی نداری او را به زهد می کشاند اما ایشان کسی بود که زهد را انتخاب کرده بود. واقعا فضایی که ما در ان زندگی می کردیم زندگی بسیار سختی بود در حالی که ایشان می توانست زندگی را پر از اسایش و رفاه کند.

این همان زهدی هست که امروز در مسئولین به آن نیاز داریم و یادمان باشد ما و مسئولین باید زهدی داشته باشیم که انتخابی باشد. پدر، همیشه و در همه موراد زندگی، از زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) مثال می زدند و حتی بر این اساس عقد ما را در مسجد منعقد کردند.

از دارایی ایشان باید همین را بگویم که یادم می اید وقت برداشت محصول پسته که می شد، نزدیک به ۵۰ نفر باید برای برداشت محصول کمک می کردیم.

زهد ایشان خالصانه بود، نه از روی ریاکاری

از دیگر مواردی که باید اشاره کنم، زهد خالصانه ایشان بود، به این معنا که زهدشان به ریا دچار نشد و ریاکارانه نبود، بلکه از سر اخلاص نیز این مسیر را انتخاب کرده بودند، چیزی که امروزه ما و مسئولین به آن نیاز داریم.

اینکه اسلام می گوید تولید کن و فعالیت اقتصادی داشته باشد و تلاش کن، ولی در مصرف شخصی دست نگهدار و مواظب دیگران نیز باش، در زندگی ایشان کاملا مشهود بود.

روحیه عبادی ایشان عجیب بود

از جمله مسائلی که اینجا کمتر منعکس شد، روح عبادی ایشان بود، روح عبادی ایشان و انسی که با دعاها و زیارات داشت عجیب بود. به عنوان مثال هر وقت به مشهد می رفتیم، شب تا صبح را در حرم به سر می برد، در قنوت نماز، برخی از دعاهای بزرگ را می خواند، حتی والده ما می گفت: من چهل سالی که با ایشان زندگی کرده ام، نماز شبش ترک نشد.

به خاطر ایشان، عاشق آخوندی بودیم

در مورد بحث های خانوادگی نیز نمی توانم همه را بگویم اما با اینکه زندگی داخلی سختی داشتیم و در عین دارایی کم خرج می کردیم ولی همه ما روحانیت و اخوندی را دوست داشتیم. می بینیم که در زندگی برخی روحانیون به خاطر پدر و شرایطش، جذابیت روحانیت در خانواده انها گرفته می شود، ولی ما و همه بچه هایمان عاشق اخوندی بوده و هستیم. اینگونه بود که خرج اضافه نمی کرد و لوس بار نمی اورد، ولی جوری نمیشد که زده بشویم، مثلا وقتی راهی قم بودیم خودشان به بدرقه ما می امد و با اینکه توقعی نبود رعایت می کرد.

رهبر انقلاب در اکثر جلسات مشترک از ایشان یاد می کنند

تقریبا در هر جلسه ای که به دیدار رهبری می روم، کم اتفاق می افتد که ایشان یادی از پدر نکنند، دوستی ایشان با پدر دو طرفه و عمیق بود، یکی از جمله های معروف هست که رهبری فرمودند: روح و حس هدایت مردم و رهبری در وجود مرحوم اعرافی بود و یک اخوند معمولی نبودند؛ اگر همه این مطالب گفته شده را جمع می کردم، حجم زیادی را شکل می داد.

ما باید از این چهره ها الهام بگیریم، تا ایمانی، مردمی، اسلامی و انقلابی باشیم، و پر جوش و خروش برای ارمان های اسلام و در خدمت مردم باشیم.

تقدیر و تشکر می کنم از جوانان عزیز و دوستانی که در انواع کارهای فرهنگی فعالند، خودجوش و باذوق و شوق، فعالیت می کنند و همایش هایی از این قبیل برگزار می کنند، از دوستان جبهه فرهنگی و از همه خواهران و برادارن تشکر می کنم. از مسئولینی که به این همایش تشریف اورند نیز سپاسگزارم.