ساشا ریاحی مقدم: خبر درج شده کامل نیست و از سر بی اطلاعی بوده است/ حفاظت از نارین قلعه در حد مطلوبی می باشد

در تاریخ دوم شهریور خبری به نقل از “میزان” مبنی بر تخریب بخشی از خشت های نارین قلعه در اثر نداشتن حفاظ، در میبدما منتشر شد که بنا بر اهمیت موضوع، آن را پیگیری کردیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد، در گفتگو با خبرنگار میبدما؛ اظهار داشت: تمام بنای “نارین قلعه میبد” از همین نوع خشت می باشد و این قسمت به علت پایان نامه دانشگاهی و نمایش نمونه ای از تاریخی بودن بنا، “خوانا” و با تراشیدن لایه روئین، قابل مشاهده شده است.

ساشا ریاحی مقدم افزود: قطعه گلی هم که در تصویر دیده می شود، با ملات گل در جای خود محکم شده که در اثر عوامل محیطی، جدا شده بوده و باید دوباره در جای خود ثابت شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم همه نارین قلعه را در حفاظ ببریم کاری ناممکن است، افزود: مراقبت های دوره ای و مانیتورینگ این بنا در برنامه است، و به زودی مانیتورینگ آنجا نیز راه اندازی می شود.

ریاحی مقدم اظهار کرد: خبری که در مورد این بنا زده شده بود، کامل نیست و اینگونه القا شده، که هیچ نظارتی صورت نمی گیرد و خبر از سر کم اطلاعی بازتاب داده شده است.(لینک خبر)

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد، ادامه داد: دیوارک هایی در جنوب بخش بنا وجود دارد که در آنها از مواد نانو برای حفظ بنا از عوامل محیطی استفاده کرده ایم، و در صورت جواب دادن در مدت زمان مشخص شده، برای همه بنا از آنها استفاده می کنیم.

وی با بیان این موضوع که حفاظت مجموعه‌ی نارین قلعه را در حد مطلوبی پیش بینی می کنیم، ادامه داد: شرکتی که طرف حساب ما برای رسیدگی به بنا هست در این قسمت حفاظت مناسبی را به کار نبسته و حفاظ شیشه ای موجود نیز به خاطر طوفان خیز بودن منطقه، قبلا شکسته است.

بنا بر این گزارش، و با حضور در محل مورد نظر در نارین قلعه، تصاویر ذیل را تهیه کرده ایم که نشان از نصب مجدد حفاظ شیشه ای دارد؛ کما اینکه “خوانا” شدن این بخش از بنا، می طلبد، که محافظت ویژه ای نیز در قبال آن صورت گیرد و سوای از حفاظت لایه روئین از باد و باران، قسمت مشخص شده نیز بهتر محافظت شود.

تصاویر زیر، گویای این مطلب نیز هست: