محمد رجبی: کتاب “تجارت امن” در مورد قواعد کاربردی چک و سفته و به صورت بسیار ساده نوشته شده است

کارشناس دادگستری گفت: از اواسط سال ۹۲ به عنوان مسئول واحد ارشاد و معاضدت قضایی(مشاور حقوقی) دادگستری میبد انتخاب شدم، و در این واحد به صورت رایگان، به مردم مشاوره حقوقی داده می شود.

محمد رجبی در گفتگو با خبرنگار میبدما افزود: در اوایل ریاست آقای دهقانی در دادگستری شهرستان میبد، به پیشنهاد ایشان در قسمت مشاوره حقوقی (رایگان) دادگستری میبد شروع به کار کردم.

وی با اشاره به این نکته که این جایگاه شغلی توانست بسیار در گسترش دانسته ها و فعالیت هایم کمک کند، اظهار داشت: از زمانی که در این قسمت رسما کار مشاوره حقوقی را شروع کردم، باعث استقبال زیاد مردم، حتی از شهرهای مجاور شده است.

رجبی افزود: مباحث حقوقی به خاطر سنگینی و پیچیدگی نیاز به ساده سازی و ساده گویی برای مردم دارد، بنابراین با مساعدت آقای دهقانی ضمن ارائه مشاوره حضوری به مراجعین محترم، شروع به رسانه ای کردن برخی از موضوعات برای آشنایی مردم کردیم و مقاله هایی را به روزنامه ها برای انتشار دادیم.

تجارت امن چگونه تالیف شد؟

مسئول واحد ارشاد و معاضدت قضایی دادگستری با اشاره به این نکته که این مسائل کم کم موجب شد کتابی به نگارش در آورم، ادامه داد: مراجعه مردم حتی بیرون از محیط کاری و حتی تماس های تلفنی نشان می داد که شدیداً نیاز مردم به دانستن این مسائل زیاد است، لذا با هدفمند کردن نوشته ها در قالب کتاب، و با مشورت دوستان، مجموعه ای با موضوع قواعد کاربردی چک و سفته تهیه و نام آن را “تجارت امن” گذاشتم.

محمد رجبی نمونه ای از این نیاز را اینگونه توضیح داد: به عنوان مثال، شخصی مراجعه نموده و عنوان داشت که به عنوان شاهد، پشت چک برادرش را امضا کرده و ایشان نمی دانسته که امضای پشت چک مانند امضای صاحب چک روی آن است (مگر اینکه کلمه شاهد را قید کند)، بالاخره این امضا به عنوان ضمانت تلقی و مجبور شد خانه خود را بفروشد و چند ده میلیون تومان ضرر ببیند.

چک و سفته به زبان ساده در پنج فصل

وی با اشاره به اینکه این کتاب با استقبال خوبی مواجه شده و اکنون به چاپ دوم نیز رسیده است، ادامه داد: این کتاب از ریشه مباحث دادگاهی، و توضیحاتی در مورد چگونگی کیفری و حقوقی شدن چک، شروع شده و بعد از آن نحوه اجرا گذاشتن چک را توضیح داده ام. در فصل های بعدی در مورد سفته، و همینطور جواب گویی به سوالات متداول، مباحثی مطرح و در انتها نیز متن قانون چک را آورده ام.

کارشناس حقوقی دادگستری بیان داشت: اصولا تصوراتی که بین مردم رایج است تفاوت زیادی با قانون دارد و در مراجعات نیز این مسئله به وضوح دیده می شود، و مشاهده می شود مردم اطلاعاتشان را از گفته های بی اساس دیگران به دست می آورند.

کتاب دوم، “قرارداد امن” نام دارد

رجبی ادامه داد: کتاب دوم نیز که تهیه و مقدمات چاپ آن را پشت سر می گذارم و ان شاءالله تا یکی دو ماه دیگر به بازار می آید، در مورد نحوه تنظیم قرارداد ها در هر سطحی می باشد که نام آن را نیز قرارداد امن گذاشته ام. کتاب سوم نیز که فقط عناوین مطالب آن را آماده کرده ام قرار است خانواده امن را تشریح کند.

مربی دوره های فشرده حقوقی افزود: با توجه به درخواست مردم و نیازی که احساس میشد کلاس های مختلفی نیز با موضوعات حقوقی برگزار می کنم که دو دوره آن در میبد بوده و در یزد نیز این کلاس ها برگزار شده است، با پیشنهاد آقای دهقانی در بعضی از دانشگاه ها نیز این دوره ها را برگزار کردام و تصمیم دارم که در این محور با جدیت بیشتری تلاش کنم.

محمد رجبی با تاکید بر مدیریت بسیار خوب دهقانی رئیس دادگستری، گفت: توصیه می کنم مردم مطالعه مسایل مورد نیازشان را جدی بگیرند و از شرایط خوبی که برای ارائه مشاوره حقوقی در دادگستری میبد به صورت رایگان برای مراجعین مهیا شده است، و بسیار می تواند کمک کند، استفاده کنند.

لازم به ذکر است که کتاب “تجارت امن” در کتابفروشی های میبد در دسترس عموم قرار دارد.