فعالیت های فرهنگی در مسجد‌جامع شاه‎جهان‌آباد میبد در بیان حجت الاسلام مرتضی برزگر/ گزارش تصویری

امام جماعت مسجد جامع شاه‌جهان‌آباد میبد گفت: حدود دو سال است که در این مسجد برنامه های فرهنگی به صورت ممتد و بدون تعطیلی برگزار می شود.

حجت الاسلام مرتضی برزگر در گفتگو با خبرنگار میبدما و به مناسبت روز جهانی مساجد، اظهار داشت: حدوداً از سال ۱۳۹۴ در این مسجد فعالیت خود را آغاز کرده ام و در این مدت سه وعده نماز برقرار و مراسم های دعای ندبه، کمیل، توسل و زیارت عاشورا مرتبا و در روزهای به خصوص خود برگزار می شود.

معاونت فرهنگی حوزه علمیه میبد با اشاره به اینکه حلقه صالحین مسجد نیز شنبه شب‌ها فعال است، افزود: از دیگر برنامه‌ها، مشاوره بعد از نماز عصر است که به درخواست اهالی محله و نیاز مراجعه کنندگان تا یک ساعت نیز ممکن است به طول بیانجامد و حتی در برخی از مواقع و با درخواست مردم، برای مشاوره های خانوادگی، به منزل آنها نیز می رویم؛ مشاوره نیز در موضوعاتی مانند مشاوره تحصیلی، فقه بازار، خانواده و مشاوره برنامه‌ریزی و مدیریت زمان انجام می گیرد.

شیخ مرتضی برزگر با بیان این نکته که عمده فعالیت مسجد در زمان نماز مغرب و عشاء می باشد، ادامه داد: دقایقی قبل از اذان به مسجد می‌روم و مردم را نیز تشویق به این کار می کنم، و این زمان را به نوعی آماده شدن برای اقامه نماز در نظر می گیریم.

استاد حوزه علمیه میبد افزود: از دیگر فعالیت های ما، استفاده مناست از پرده نمایش می باشد، که اسلایدهای طراحی شده را در مواقع مورد نظر پخش می کنیم. به عنوان مثال لوگوی اقتصاد مقاوتی در حین قرآن و اذان، و مناسبت روز بعد برای نمازگزاران نشان داده می شود، بعد از نماز مغرب، اسلاید پیام مشاوره و روانشناسی نیز داریم.

وی با بیان این نکته که این مسائل مورد استقبال خوب مردم محله نیز قرار گرفته است، ادامه داد: جدا از اسلاید شهدا که به احترام شهدای مدافع حرم، پخش می شود، در حین قرائت قرآن نیز، صفحه مورد نظر برای همه نمایش داده می شود.

مسئول هیئت امنای مسجد جامع شاه‌جهان‌آباد افزود: بعد از نماز مغرب در حد سه‌چهار دقیقه حکمتی از نهج البلاغه گفته می شود که به عنوان مثال تا امشب ۴۳۲ حکمت گفته شده است و بعد از اتمام حکمت ها نیز قرار است به سراغ نامه ها و خطبه های نهج البلاغه برویم، و حتی در این موضوع یکبار که زمزمه تعطیلی ان بود، مردم اعتراض کردند و خواستار ادامه این روند شدند.

مرتضی برزگر اظهار داشت: بعد از نماز عشاء با گسترش دادن موضوع سه تکبیر انتهای نماز، تکبیر کامل گفته می‌شود و این موضوع از افتخارات ماست، که حذف نشده و همیشه اجرا می شود.

امام جماعت مسجد، با اشاره به اینکه تابلوی اعلانات مسجد نیز مرتباً به روز رسانی می شود، ادامه داد: بیرون مسجد نیز به خاطر شرایط خاص آن، که به نوعی ورودی شهر نیز حساب می شود، بنر پیام نماز را نصب کرده ایم، که اثرگذاری آن نیز شاهد بوده ایم و اتفاق می افتد که مدام نمازگزار غریبه داریم.

برزگر با اشاره به مساعدت مردمی در شب های جمعه برای کمک به فقرا افزود: ماه گذشته با درخواست یکی از مردم محله برای کمک به هزینه عمل جراحی فردی، و بعد از اطمینان از نیاز وی، در یک درخواست بین نماز حدود ۵۰۰ هزار تومان جمع شد.

وی عنوان کرد: کتابخانه و کانون مسجد هم به نوعی فعالیت دارند، البته کانون مسجد با آمدن اقای عباسعلی زارعشاهی که از دبیران آموزش پرورش هستند، در چند ماه گذشته روند رو به رشدی را شروع کرده است.

حجت الاسلام مرتضی برزگر با اشاره به برنامه های ترغیب مردم برای شرکت در نماز جمعه، افزود: مردم شاه‌جهان‌آباد، خون گرم، ساده، مهربان و مهمان نواز هستند و تعامل خوبی نیز با بنده دارند و همیشه با حضور در مسجد، سلام و احوالپرسی با آنها برنامه همیشگی ما می باشد./