گزارش تصویری زیبا از ظرفیت فراموش شده میبد/ “کتابخانه مرکزی میبد” در گفتگو با محسن کارگر

محسن کارگر: انتظار بیشتری از مردم فرهنگ دوست میبد داریم شاید اگر چنین کتابخانه‌ای با این وسعت و امکانات در شهر دیگری از استان بود موردتوجه بیشتری واقع می‌شد

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی میبد گفت: دسترسی سخت شهروندان میبدی به کتابخانه مرکزی این شهر سبب شده است مردم از این کتابخانه استقبال چندانی نکنند.

به گزارش میبدما؛ محسن کارگر با اشاره به احداث و راه‌اندازی کتابخانه مرکزی میبد که از پروژه‌های ماندگار سفر مقام معظم رهبری به یزد است عنوان کرد: این کتابخانه اکنون با داشتن بیش از ۳۵۰۰ عضو فعال و بیش از ۷۵۰۰۰ جلد کتاب مشغول ارائه خدمت است.

وی بابیان اینکه این کتابخانه دارای سه بخش کودک، نوجوان و بزرگ‌سالان است اظهار داشت: بزرگ‌ترین بخش کودک کتابخانه‌های استان متعلق به شهرستان میبد است که دارای ۱۰۰ مترمربع است که برنامه‌های شاد و متنوعی در آن ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

کارگر تصریح کرد: مخزن کتاب بزرگ‌سالان در حال حاضر شامل ۵۱ هزار کتاب در ۱۰ موضوع کلی و ۴۷۰۰ کتاب کمک‌درسی است که توسط اعضا اهدا و یا کمک خیرین جمع‌آوری‌شده است و همچنین بخش شنیداری نیز نزدیک ۷ هزار کتب صوتی موجود است که در نوع خود بزرگ‌ترین بخش صوتی در استان یزد محسوب می‌شود.

سرپرست اداره کتابخانه‌ای عمومی میبد همچنین با اشاره به بخش نابینایان که از فعال‌ترین بخشهای این مرکز محسوب می‌شود افزود: این بخش در حال حاضر شامل ۵۲۰ عنوان کتاب و نزدیک به ۱۰۰ عضو دارد که با همکاری جامعه نابینایان شهرستان میبد کانون پرورش فکری کودکان جذب‌شده‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان میبد در حال حاضر ۹ باب کتابخانه را زیرپوشش دارد که از این ۹ باب کتابخانه ۷ باب آن کتابخانه عمومی نهادی و ۲ باب کتابخانه عمومی مشارکتی نیز است که شاخص‌ترین کتابخانه عمومی شهرستان که از آن به‌عنوان تنها کتابخانه مرکزی استان یزد یاد می‌کنند و در سال ۹۴ نیز به‌عنوان کتابخانه برتر کشور انتخاب شد کتابخانه مرکزی میبد است.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های کشور بر اساس نرم‌افزاری با عنوان سپهر که تمام فاکتورهای لازم برای یک کتابخانه عمومی را لحاظ کرده است که با توجه به آن و رتبه‌بندی آن از ۰ تا ۱۰۰ است کتابخانه‌های عمومی میبد با توجه به سه دوره بازدید کارشناسان در سال ۹۵ بیشترین نمره را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

محسن کارگر تأکید کرد: کتابخانه مرکزی میبد با توجه به اینکه نوساز و با استانداردهای کتابخانه‌ای ساخته‌شده و دارای منابعی مجهز و در سال ۹۴ نیز به‌عنوان ۵ کتابخانه برتر شناخته‌شده است اما متأسفانه با قرار گرفتن این مرکز در قسمتی از شهر دسترس عموم به آن سخت و دشوار است و عدم همکاری مسئولان در این راستا و رفع این مشکل باعث شده استقبال چشم‌گیری از این مرکز نشود.

وی در پایان تأکید کرد: انتظار بیشتری از مردم فرهنگ دوست میبد داریم شاید اگر چنین کتابخانه‌ای با این وسعت و امکانات در شهر دیگری از استان بود موردتوجه بیشتری واقع می‌شد و خیلی از مردم و مسئولان هستند که حسرت چنین مرکزی رادارند و از مسئولان انتظار داریم حمایت بیشتری از این مرکز داشته باشند.