تبلیغات فرهنگی !؟

حجت الاسلام سیدمهدی جلالزاده میبدی

حجت الاسلام سید مهدی جلالزاده میبدی

ساخت فیلم، سریال و تیزرهای تبلیغاتی یکی از قالب های کارهای فرهنگی است که این روزها در موضوعاتی از قبیل بهداشت و درمان و طریقه مصرف بهینه آب و برق از طریق صدا و سیما در حال پخش هستند و البته ساخت آنها با حمایت وزراتخانه های مرتبط با آنها همچون وزرات بهداشت و درمان و وزارت نیرو بوده و هست. این موضوعی خوشایند و قابل تقدیر است.
اما و اگرها از آنجا شروع می شود که وزارتخانه هایی که اصلا توقع کار فرهنگی از آنها نمی رود این جور کارهای ارزشمندی را تولید و در اختیار همه مردم قرار می دهند ولی وزرات فرهنگ و ارشاد که ساختار و وظیفه اش فرهنگ سازی است چرا در زمینه های فرهنگ اسلامی و تمدن سازی اسلامی گام های مثبتی بر نمی دارد؟ هر چند کار ساخت فیلم ها و سریال ها و موسیقی و … با این وزارتخانه گره خورده است ولی ارزیابی این که چقدر این فیلم ها قدرت تمدن سازی و فرهنگ سازی شیعی اسلامی را دارند با عقلاء و فرهیختگان است!

متاسفانه این ها همه در حالی است که رسانه های بیگانه به صورت شبانه روزی برای اندیشه، فرهنگ و آداب و رسوم همه مردم ما نقشه، طرح و برنامه دارند.
وقتی وزرات نیرو می تواند این همه فرصت تبلیغی در اختیار بگیرد و هزینه بپردازد تا مردم برق و آب و گاز را بهینه مصرف کنند و از اسراف که یک حرام الهی است خودداری کنند، چرا وزارت فرهنگ و ارشاد یا هر وزارتی که مربوط به این کار است، در موضوعاتی کلان از قبیل امر به معروف و نهی از منکر، مطالبه گری مردم از مسئولان، و موضوعاتی خرد تر همچون حجاب اسلامی ، غیرتمندی مردان ، عفت و پاکدامنی زنان فیلم یا سریال و یا حتی تبلیغاتی این چنین آن هم با این همه حرص و ولع انجام نمی دهد؟
آیا روح انسان ها که با مظاهر گناه در جامعه مواجه می شود و آسیب می خورد، کم ارزش تر از قالبِ بدنی است که باید آب و برق و گاز و هوایش مهیا باشد؟
آیا مردمی که نسبت به محیطِ اطرافشان و آب و هوایشان مسئولیت دارند، نسبت به گناه آلود بودن و نبودن محیط جامعه و زندگی خود بی مسئولیتند؟
اگر جواب این سوالها منفی است که هست! پس چرا هیچ حرکتی جهادی و با قوت در این زمینه ها برداشته نمی شود؟
مطالبه گری مردم از آن چیزهایی است که در این مباحث نقش سازنده ای دارد و متاسفانه بعضی از مسئولین خوش ندارند که این روحیه در همه مردم زنده و پویا باشد و تا وقتی که این روحیه در همه مردم به وجود نیاید معلوم است که دودش در چشم کیست و سودش برای چه کسانی؟!