مجید زارعی: در مورد محدوده میبد و اردکان باید طبق قانون عمل شود/ فلاح: به خاطر مردم میبد، رودربایسی را کنار گذاشته‌ایم/ آزادمنش: جلسات شورا با حضور اصحاب رسانه برگزار می شود

ارگانی که دوام و قوام آن دست مردم و بودجه آن برای مردم است و رابطه همکاری با مردم نیز دارد، باید جلساتش نیز برای مردم شفاف سازی و رسانه ای شود.

منتخبین شورای پنجم شهرستان میبد به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه میبد پاسخ دادند.

به گزارش میبدما؛ دکتر مجید زارعی در پاسخ به سوال خبرنگار میبدما مبنی بر ورود بی مجوز مسئولین شهر همجوار و تعطیلی کار تصفیه خانه در میبد و همچنین ورود بی مجوز برای لایروبی قنات در خیابان عشرت‌آباد و حتی جریمه کردن شهرداری میبد – ۸۰ میلیون تومان – در عملی پیش دستانه؛ در مورد رویکرد شورای پنجم برای جلوگیری از بی برنامگی و دست اندازی به منافع شهرستان، گفت: اولین طرح شهری برای میبد، طرح هادی شهر میبد در سال ۶۷ است.

مجید زارعی: در مورد محدوده شهری اردکان و میبد باید طبق اسناد قانونی عمل شود

وی افزود: در آن سال بخشی از اراضی میبد در طرح هادی شهر اردکان قرار گرفت که مربوط به دوره شهردار غیر بومی میبد بوده است و اولین نهادی که در مقابل آن ایستاد شورای اول میبد بود.

زارعی افزود: در همین خصوص طرح جامع شهر میبد در سال ۷۹  و شورای اول مصوب شد و در سال ۸۲ که شورای دوم بر سر کار بود، به علت اینکه برخی زمین های میبد در طرح جامع اردکان بود، آن را تصویب نکرد. شورای دوم بنا به بند ۳۴ ماده ۷۱ قانون شوراها، که در آن تصریح شده باید محدوده شهر و حواشی آن مورد تایید شورای شهر قرار گیرد، با حضور مرحوم یحیی زاده و راهنمایی ایت الله اعرافی و فرمانداران وقت تلاش کرد این طرح مورد تایید قرار نگیرد تا حق مردم میبد احقاق شود.

منتخب شورای پنجم ادامه داد: بعد از جلسات مختلف تا اواخر سال ۸۹ این طرح تایید نشده بود و خبری هم از ان نبود. در اواخر ۸۹ از طرف استانداری به شهرداری ابلاغ شد که این طرح مصوب شده و با بررسی بیشتر مشخص شد، در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۸۵ طرح جامع میبد و اردکان و همین طور حریم شهر بر مبنای نقشه های سال ۶۶  مصوب شده است.

دکتر زارعی تصریح کرد: نامه اعتراضی شدیدی با امضای فرماندار، نماینده فقید میبد و امام جمعه محترم به وزارت کشور و … فرستادیم و مخالفت خود را اعلام کردیم.

وی عنوان کرد: از اوایل سال ۹۰ برنامه خاصی با فرمانداری و زیرمجموعه ان برای طرح داشتیم، و نقشه جدید شهر میبد که تمام اسناد و مدارک متقن در آن لحاظ شده بود، طراحی شد. قرار شد این مسئله در شورای چهارم پیگیری شود که متاسفانه پیگیری نشد و ما در شورای پنجم به دنبال آن هستیم که این موضوع را با قدرت و قوت پیگیری کنیم.

عضو شورای اول شهر میبد اظهار داشت: در بند آخر مصوبه ای که دولت دهم با مقیاس یک پنجاهم در مورد تخصیص ماده کشوری شهرستان میبد مهیا کرده، مرز شهری بین بخش های ۲۴ و ۲۱ میبد و ۲۰ اردکان را نمیشود خوب مشخص کرد.

مجید زارعی گفت: شورای شهر سوم در اواخر سال ۸۷ به خاطر ادامه دار بودن مشکلات قبلی، و مد نظر داشتن محدوده سال ۶۶ از طرف مقابل، و با یاداوری مصوبه دولت دهم از طرف مشاوران ما، این موضوع را قبول نکرد. بنا به مصوبه دولت دهم در رابطه با موضوع اختلاف مرزی، بخش زیادی از اراضی میبد به ما برگردانده شده و بخش کمی در بفروئیه هنوز در طرح تفصیلی اردکان است.

وی با اشاره به قوانین کشور گفت: نمی شود طرح تفصیلی شهری وارد طرح تفصیلی شهر دیگری شده باشد، متاسفانه در این طرح، مقداری از زمین های میبد در طرح تفصیلی اردکان قرار گرفته است.

زارعی ادامه داد: در حضور همه مسئولین میبد اعلام کردیم که شورای چهارم اصلا طرح تفصیلی را امضا نکند و هنوز هیچ امضایی نیست که ما بخشی را می دهیم و بخشی را می گیریم و هر ادعایی در این زمینه بشود بنا بر اسناد معتبر دروغ است و گفته شده است که کسی این طرح را امضا نکند، زیرا حق مردم میبد ضایع شده و طرح تفصیلی هم اشتباه است و حتی وزارت کشور هم قبول نمی کند طرح تفصیلی شهری در طرح شهر دیگری باشد.

مجید زارعی در انتها گفت: متاسفانه با عدم پیگیری برخی از مسئلوین در چهار سال گذشته ، این حق مردم که بخشی از آن بازگردانده شده بود، پیگیری نشد و همان موضوع طرح هادی ۶۶ به قوت خود باقی مانده است.

حسینعلی فلاح: برای حقوق مردم میبد رودربایسی را کنار گذاشته ایم

حسینعلی فلاح، دیگر منتخب شورای پنجم نیز گفت: ما در جلسات اولیه شورای شهر پنجم هم قسم شدیم که همه مسائل حاشیه ای را کنار بگذاریم و فقط منافع مردم و شهر میبد را در نظر بگیریم. ما قول می دهیم در همه زمینه ها با کمال قدرت پیگیری می کنیم و رودربایسی را کنار بگذاریم.

فلاح با اشاره به مشخص بودن اسناد و مدارک قانونی در این زمینه، افزود: همه مسایل از لحاظ قانونی مشخص است و ما از یک سانتیمتر آن هم کوتاه نمی آییم و حتی در مقابل تلاش هایی که صورت گرفته بود تا قبل از شورای پنجم این مسائل را مصوب کنند، تا دست ما کوتاه شود، تلاش کردیم و نگذاشتیم این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه در این منطقه آب حکم طلا را دارد، عنوان کرد: در مورد فاضلاب و تعطیلی تصفیه خانه نیز ما تلاش خود را خواهیم کرد. این طرح مراجع قانونی خود را طی کرده و پیگیری ها انجام خواهد شد تا قسمتی از آن به زودی به بهره برداری برسد.

حسینعلی فلاح اظهار داشت: پساب فاضلاب در صنعت قابل استفاده است و می تواند از بیرون رفتن سرمایه های اقتصادی شهر نیز بسیار موثر باشد.

آزادمنش: همه جلسات شورا با حضور اصحاب رسانه برگزار می شود

علیرضا ازادمنش در جواب مسئول سایت خبری میبدما درباره حضور خبرنگاران در جلسات شورای شهر طبق ماده ۱۵ شوراها، گفت: جلسات ما علنی هست و خبرنگاران در کنار جلساتی که در حال برگزاری هست، می توانند حضور یابد، البته شورا می تواند در موارد خاص بنا به رای دو سوم اعضا، برخی جلسات را محرمانه نیز برگزار کند.

وی افزود: ارگانی که دوام و قوام آن دست مردم و بودجه آن برای مردم است و رابطه همکاری با مردم نیز دارد، باید جلساتش نیز برای مردم شفاف سازی و رسانه ای شود. رسانه ها جزء ارکان مباحث شهری هستند و در همه حوزه های مکتوب و مجازی، و در تمام کارهای همگانی شهری نیز باید از آنها استفاده شود تا مردم به مسائل فرهنگی و اجتماعی و … شهر آشنا شوند.

حسینعلی فلاح نیز در تایید این موضوع افزود: هیچ کاری بدون فرهنگ سازی آن پیش نمی رود و تا انسان ها باور به خوبی و موثر بودن چیزی پیدا نکنند، آن را نمی پذیرند. به نظر بنده جلسات علنی باید انجام گیرد و رسانه ها به عنوان نماینده مردم در جلسات باید حضور پیدا کنید . شورای شهر را مردم انتخاب کرده اند و اصحاب رسانه نماینده آنها در جلسات هستند. حتی جلسات شورا را باید چند مدت یکبار بعد از بازدید از محلات در مساجد آن محلات برگزار کنیم تا ارتباط صمیمی بین مردم و اعضای شورا برقرار باشد.