ذهنیت مردم را نسبت به مسئله فاضلاب میبد تحریک کرده‌اند/ سهمیه آب میبد و اردکان مساوی است و در این زمینه هم مردم را تحریک کرده‌اند

رئیس آبفای شهرستان میبد در گفتگو با خبرنگاران میبدما به سوالات و انتقادات مردمی در حوزه آب و فاضلاب پاسخ داد. حاصل این گفتگو را در چند سوال و جواب بخوانید.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان میبد در یک جلسه خبری به سوالات خبرنگاران میبدما پاسخ گفت.

به گزارش میبدما؛ مهندس بنا در این جلسه به برخی از سوالاتی که در مورد حوزه فعالیت اداره آب و فاضلاب از مخاطبین عزیز مطرح شده بود، جواب گفت.

این گفتگو به شرح ذیل می باشد:

آبیاری سنتی و غرقابی در فضاهای سبز شهری تضاد بزرگی با شعار صرفه جویی آب دارد، این موضوع چرا با لوله گذاری آب قطره ای حل نمی شود؟

این موضوع به شهرداری مربوط می شود که باید با بودجه گذاری به سمت اصلاح سیستم آبیاری برود.

کارواش ها و قالیشویی های متعدد چرا سازماندهی نمی شوند؟

اخیرا با توجه به کمبود منابع آبی صراحتا ابلاغ شده آب به کارواشی جدید واگذار نشود، قرار بر این است اگر درخواستی شد به سمت شهرکهای صنعتی سوق داده شوند و از چاه هایی که موجود است آب خود را تامین کنند.

اشتراک های قبلی که ثبت شده اند و مشترک شده اند؛ قابل ارجاع نیست و در حال کار هستند ولی نسبت به شروع فعالیت های دیگر این ابلاغیه اعمال می شود. مگر اینکه مصرف آنها به حدی برسد که مورد برخورد قرار گیرند. البته این کارواش ها هم با مخازنی که دارند، برگشت اب استفاده شده برای کارهای اولیه آنها صورت می گیرد.

مشاهده شده روی تابلو کارواشی نوشته شده در این مکان برای شست و شو از آب شیرین استفاده می شود، صحت دارد؟

این صحت ندارد و ما انشعاب آب شیرین و جدا نداریم، بلکه از  همان آب انشعاب مردم استفاده می شود.

مخزن آب شیرین بارجین به کجا رسیده است؟

یکی از اهالی آنجا در این مورد خواسته ای داشت که اعلام داشتند با کمک یکی از خیرین هزینه این مخزن تامین می شود که هنوز پیگیری از جانب آنها صورت نگرفته است، البته مخزن شهیدیه نیز به محله بارجین تقریبا نزدیک است.

گفته می شود در شهر همجوار آب مصرفی یک دست و نسبت آن با محلات دیگر یکی می باشد ولی در میبد شیرینی آب در محلات مختلف کم و زیاد می شود و یک دستی وجود ندارد؟

 ۱۶۰ الی ۱۷۰ لیتر آب انتقالی از اصفهان داریم  و بقیه از ۹ عدد چاه تامین می شود. شبکه میبد با مخازن اصلی ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و در شبکه نیز این اب مخلوط می شود که باعث یک دست نبود آن می شود، و هر محلی که به چاه های آب نزدیک تر باشد، به خاطر مخلوط شدن آب در شبکه، کیفیت کمتری دارند.

البته به نوعی یک مُسکن کوتاه مدت برای این موضوع در نظر گرفتیم و هشت تانکر در سطح شهر به کار گرفته شد و با تامین آب رایگان برای این مخازن، مشکلات مردم را به نوعی در کوتاه مدت حل می کنیم.

امسال با توجه به آماری که گرفتیم و مطالبات مردمی به عنوان مثال در بیده که آب بدتری دارند، جاگذاری صورت گرفته و جایگاه جدید ساخته شده و آماده برای نصب مخزن می باشد. و همچنین در دو یا سه جای دیگر برنامه ریزی اضافه کردن مخزن داریم.

برای کار بلند مدت هم به عنوان مثال تبصره شماره سه باید به تایید شورای شهر برسد و هزینه اضافه ای که روی قبوض می آید برای ساخت و ساز و اصلاح شبکه آب به مصرف برسد، که البته این تبصره در برخی از شهرها اجرا شده است.

آیا در این مدت اضافه بهای آب داشته ایم؟ گفته شده قبوض آب گران تر شده است؟

تغییری در قیمت آب نداشتیم. انشعاب آب هم فقط کمی گران شده و در مجموع تاثیری ندارد. ممکن است به خاطر گرمای هوا و بالا رفتن حجم مصرفی آب توسط مشترکین قیمت قبض ها با زمان های دیگر متفاوت شود که البته باید به نوعی مدیریت کنند.

بحث امنیت تانکرهای آب شیرین مدتی است که مطرح شده، و اینکه دسترسی برای خرابکاری در انها امکان دارد؟

این تانکرها در مسیرهای تردد مردم و جلوی چشم گذاشته شده اند، کما اینکه بدنه محکم و سه لایه نیز دارند. درب آنها نیز به جز پیچی که باز کردنش کار هرکسی نیست، با طوقه و قفل محکم کردیم که دسترسی ممکن نیست.

شبهه ای در مورد مصرف آب اردکان و میبد به صورت ناعادلانه مطرح شده است؟

قبل از آن بگویم در جلسه ای که دیروز داشتیم، ذهنیت مردم را نسبت به مسئله فاضلاب و حواشی آن تحریک کرده بودند که اصلا چیزی به این صورت نیست و فاضلاب به عمق ۱۳ متری می رود و با فرایندی که اصلا مشخص و جلوی چشم نیست، پوشیده شده است. فقط یک پمپ در دسترس است که آن هم برای تعمیر و … در دسترس متخصصین آن قرار می گیرد. در مورد آب تقسیم شده بین اردکان و میبد هم، همین مورد شبهه و تحریک ذهنیت صدق می کند.

باید گفت من هم به عنوان کارشناس آب نمی توانم بگویم دقیقا چقدر آب از لوله بیرون می آید، بنابرین صحبت کردیم که یک کنتور قبل از مخزن نصب شود که هر کس این شبهه برایش پیش آمد و یا حتی برای رصد خودمان میزان دقیق آب تقسمی را ببینیم.

مخزنی وجود دارد که آب انتقالی از اصفهان در آن میریزد و دیواره ای بین این مخزن است که جلوی آن تراز وجود دارد و اب به یک میزان به پایین می ریزد و حتی ظاهری هم قابل دیدن است.

البته برای نصب کنتور باید مشکل هواگرفتگی لوله ها را حل کنیم که قطعات و اتصالات جدید قرار است این مشکل را رفع کنند و این قطعات، در کنار مخزن تخلیه شده، و برای اتصال باید آب انتقالی را قطع کنیم که فعلا به خاطر مصرف زیاد در فصل گرم، دست نگه داشتیم و در پایان شهریور ان را نصب می کنیم و بعد از آن به راحتی می توان حجم دقیق اب انتقالی به میبد و اردکان را ببینیم. البته سهمیه اردکان و میبد به یک میزان است و از این موضوع مشکلی نداریم.

اینکه قبلا و در چند سال گذشته با چهار چاه آب مورد نیاز مردم تامین می شده و امروز با حدود ۹ چاه آب تامین می شود، چه دلیلی دارد؟

می توان با حسابی ساده فهمید امروزه مشترکین ما نسبت به قبل تعدادشان بیشتر شده، مثلا امسال پیش بینی شده حدود  ۱۴۰۰ اشتراک جدید واگذار شود.

مسئله دیگر گرمای بی سابقه امسال نیز هست که کولرهای آبی مرتب استفاده می شوند. در ضمن موضوع دیگر هم این است که موجودی آب داخل چاه ها، نسبت به قبل کمتر شده اند؛ یعنی به عنوان مثال چاهی ۳۷ متر آب داشته و امروز ۳۲ متر آب می دهد که باعث باز شدن چاه های دیگر هم می شود تا این میزان جبران شود.

البته ما اولویت را به چاه با کیفت آب بهتر می دهیم و ممکن است یک چاه با آب بیشتر استفاده نشود و چاه با کیفیت بهتر اما آب کمتر زودتر استفاده می شود.

اعتراض داشتیم که آب منزلی قطع شده و برای وصل مجدد مجبور به رفتن به مرکز استان شده اند، در انجا هم فقط با پول نقد آب این مشترک وصل شده است؟

همه سعی ما بر این بوده و هست که آب مشترکی قطع نشود، و حتی درب منزل مشترک و بعد از چند بار اخطار قطع نیز چک دو ماهه گرفته ایم و نقد نخواسته ایم. اگر منجر به قطع اب هم بشود و در اداره اب حضور یابند، و پرداخت کنند، سریع وصل می شود.

اگر کسی هم به یزد فرستاده شده و این اتفاق افتاد است به خود بنده مراجعه کند که حداقل برای ما روشن شود چرا این اتفاق افتاده و حتما رسیدگی می کنیم.

در ادامه همین اعترض برخوردی هم از یکی از مسئولین اداره آب استان با آن مشترک شده و با بی احترامی و توهین به میبدی ها، با او برخورد شده است!

اگر این اتفاق افتاده باشد، همانجا باید به مدیر کل اداره آب مراجعه کند و یا حتی به بنده بگوید که پیگیری کنم. اگر واقعا این مسئله باشد، همه جا همراهشان می روم و پیگیر می شوم. مشترکین ما به نوعی با ما شریکند و کسی با شریک خود بد رفتاری نمی کند.

هیچ تدبیری برای برخورد با برخی از مشترکین پرمصرف داشته اید؟

ما و همه افرادی که در اداره آب مشغول هستند در سطح شهر و در برخورد با کسانی که اسراف می کنند، تذکر می دهیم. اگر مشترکی در حد بیش از اندازه مصرف کند، فراخوانده می شود و به او درمورد این کار توصیه می کنیم و تذکر می دهیم. البته در حوزه تبلیغات در مورد آب و صرفه جویی و فرهنگ مصرف درست هم کارهایی صورت گرفته است.

در مورد اتلاف آبی که در نزدیکی فلکه مهدیه میبد صورت گرفته چه اتفاقی افتاده؟

لوله های آزبست با یک فشار و نشست زمین می شکند. آنجا هم به خاطر زیرسازی نامناسب این اتفاق افتاده است. البته در حال تعویض لول های خراب و در خطر شکست، با لوله های قابل انعطاف هستیم. ما فلکه های انشعابات را مرتب روغن کاری و سرویس می کنیم و در اولین فرصتی که خبر اتلاف اب و شکستن لوله به ما برسد، می توانیم از هدر رفت اب جلوگیری کنیم. البته این مسئله می رساند که مردم هم در صورت دیدن یک نشتی آب به ما خبر دهند.

و صحبت پایانی؟

مصرف سرانه ما نسبت به همه جای جهان بیشتر است، کما اینکه بهای آب نیز در کشور ما کمتر از ان چیزی هست که باید باشد. این اب با تلاش و هزینه زیادی به دست ما می رسد، به خاطر خدا و برای راحتی و تامین مصرف آیندگان در مصرف بهتر تلاش کنیم.