نکاتی در حاشیه اظهارات اخیر امام جمعه تفت درباره حوزه انتخابیه مشترک با میبد

اگر منظور ایشان عدم اتصال میبد و تفت است که این مسئله دلیلی بر بی عدالتی نیست. اگر منظور ایشان لطمه خوردن تفت از داشتن نماینده مشترک با میبد است که واقعیات و خاطرات مردم از مرحوم یحیی زاده چیز دیگری را نشان می دهد اما اگر منظور ایشان، مقایسه اردکان و تفت است، ما هم حق را به ایشان می دهیم و البته این نکته را هم متذکر می شویم

طی روزهای اخیر امام جمعه محترم تفت در اظهارنظرهای گوناگونی نسبت به حوزه انتخابیه میبد و تفت به بیان مطالبی پرداخته که به نظر می رسد قدری دقیق تر بایستی به آنها نگریسته شود.

حجت الاسلام و المسلمین مدیح -امام جمعه تفت- در دیدار با رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: تفت با جمعیتی حدود ۴۵ هزار نفر و میبد با جمعیتی بیشتر از آن هیچگاه در هیچ زمینه ای نمی توانند با هم رقابت کنند و وصله ناچسبی برای هم هستند و ما همیشه از داشتن نماینده بومی محروم بوده ایم و به نظر من تنها اشتراک این دو شهرستان فاصله است و ما هم از دولت و هم از مجلس انتظار تجدید نظر در این بی عدالتی را داریم… ما شهرستان های مجاور زیادی داریم که با آن ها هیچ گونه تنش و حاشیه ای نداریم مانند شهرستان های مهریز و ابرکوه که همیشه هم بازی انتخاباتی ما بودند ولی متاسفانه در این دو دهه اخیر  این اتفاق ناگوار و بی عدالتی در حق  مردم شهرستان تفت صورت گرفته است.

همچنین امام جمعه معزز شهرستان تفت در دیدار با اعضای شورای شهر فرموده اند: حقی که از تفت در حوزه انتخابیه ضایع شده در کشور نمونه ندارد.

خیلی از مردمان شهرستان میبد خوب به خاطر دارند که مرحوم حجت الاسلام و المسلمین یحیی زاده تا چه اندازه پیگیر مسائل و مشکلات شهرستان تفت بودند به نحوی که حتی برخی کج سلیقه‌ها به آن مرحوم خرده می گرفتند که چرا به شهرستان تفت بیشتر از شهر زادگاه خود رسیدگی می کنی؟! که البته پاسخ ایشان نیز همواره استناد به محرومیت زیاد این شهرستان نسبت به میبد بود.

این رسیدگی به مشکلات مردم شهرستان تفت به اندازه ای بود که بسیاری از مردمان وفادار و انقلابی شهرستان تفت ارادت و علاقه بسیار عمیقی به آقای یحیی زاده پیدا کردند و هر دوره آراء قاطعی را به نام ایشان در صندوقها ریختند به گونه ای که خوب یادم هست که در ایام انتخابات مجلس نهم، هواداران ایشان از بابت رای مردم تفت نگرانی نداشتند و بیشتر اضطراب تاثیر تخریب چهره ایشان در حوزه انتخابیه میبد را داشتند.

این در حالی بود که به علت شکست آراء در میبد -به خاطر تنوع کاندیداها- مردم تفت می توانستند متفقا به یک گزینه بومی رای دهند و بعید نبود که نماینده میبد و تفت در مجلس نهم با این کار مردم تفت، یک تفتی شود؛ اما مردم تفت که طعم شیرین خدمتگذاری صادقانه آقای یحیی زاده را چشیده بودند این کار را نکردند.

البته مردم عزیز شهرستان تفت، عمق علاقه و وفاداری خود به حاج آقا را به نحو احسن در مراسم تشییع پیکر ایشان هم به منصه ظهور رساندند.

اینکه شهرستان تفت از قلت جمعیت رنج می برد و ناگزیر بایستی با حوزه انتخابیه ای پرجمعیتتر از خود همراه شود، مسئله ای نیست که با جدایی این حوزه انتخابیه از میبد مرتفع شود چرا که هم اکنون شاهد هستیم که حتی شهرستان میبد با جمعیتی حدود ۹۰ هزار نفر، باز هم ناگزیر است که با حوزه انتخابیه ای دیگر همراه شود(تا جمعیت لازم برای داشتن یک نماینده -حدود ۱۲۰ هزار نفر- تامین شود)؛ البته مطمئنا مقصود جناب آقای مدیح این نیست که به شهرستان تفت هم مانند شهرستان اردکان نگاهی خاص و بدون ضابطه شود و از این رهگذر، تبعیضی دیگر در استان پایه گذاری شود.

ضمن آنکه مشخص نیست منظور امام جمعه محترم شهرستان تفت از “بی عدالتی” چیست؟ اگر منظور ایشان عدم اتصال میبد و تفت است که این مسئله دلیلی بر بی عدالتی نیست. اگر منظور ایشان لطمه خوردن تفت از داشتن نماینده مشترک با میبد است که واقعیات و خاطرات مردم از مرحوم یحیی زاده چیز دیگری را نشان می دهد اما اگر منظور ایشان، مقایسه اردکان و تفت است، ما هم حق را به ایشان می دهیم و البته این نکته را هم متذکر می شویم که این بی عدالتی فاحش، شامل حال همه شهرستانهای استان -به جز اردکان- شده است و صرفا شهرستان شهید پرور تفت از این ناحیه متضرر نشده است.

بنابراین این جمله امام جمعه محترم و بزرگوار شهرستان تفت که فرموده اند: “حقی که از تفت در حوزه انتخابیه ضایع شده در کشور نمونه ندارد” کاملا خالی از وجه به نظر می رسد چرا که پر واضح است که در استان یزد، بیشترین حق از شهرستان یزد با جمعیت چند صد هزار نفری اش ضایع شده است.