صانعی: معتقدم دولتمردان ایران و آمریکا از هم بگذرند و دوستانه زندگی کنند!

اما درست در همین برهه، اقای یوسف صانعی که از چهره های شاخص حامی سران فتنه نیز محسوب می شود در گفتگویی با روزنامه امریکایی نیویورک تایمز بر لزوم گذشت دولتمردان امریکا و ایران از یکدیگر سخن گفته است:

طی روزهای اخیر شاید کمتر کسی است که  از اعمال تحریم های جدید امریکایی ها علیه ایران بی اطلاع باشد و بر تنفرش به دولتمردان امریکا افزوده نشده باشد، این روزها به راحتی می توان با گشت و گذاری در فضای مجازی، سایت ها و شبکه های اجتماعی متوجه گلایه های شدید بسیاری از حتی اصلاح طلبان و حامیان دولت از رفتارهای دولت امریکا در قبال مردم ایران شد اما درست در همین برهه، اقای یوسف صانعی که از چهره های شاخص حامی سران فتنه نیز محسوب می شود در گفتگویی با روزنامه امریکایی نیویورک تایمز بر لزوم  گذشت دولتمردان امریکا و ایران از یکدیگر سخن گفته است:

«من امیدوارم که رهبران دنیا همانگونه که در مراسم تشیع آقای ماندلا حاضر شدند و اینگونه به او احترام گذاشتند به کار او نیز احترام بگذارند، یکی از کارهای ارزنده او این بود که وقتی آزاد شد از همه آن هایی که در حق او ظلم کرده بودند گذشت اما به شرط آن که به مردم بگویند چه ظلم هایی در حق او و مردمش کرده اند. امروز هم معتقدم دولتمردان ایران و آمریکا و سایرین با هم مطابق آنچه گفتم از هم بگذرند و دوستانه زندگی کنند.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که بازخوانی مواضع و اظهارات آقای صانعی در سه دهه گذشته نشان می دهد، «فقدان منطق» و «تناقضات پی در پی» از وجوه اشتراک مواضع ایشان است.

به عنوان مثال وی در سالهای ابتدایی انقلاب و در دیدار با اعضای گشت ثارالله می گوید: «ضدانقلاب باید آن قدر از شما بترسد که عکس شما را ببیند فرار کند و اگر این جور شد، مسلمان صد درصد هستید!» (روزنامه جمهورى اسلامى ۱۱ اسفند ۱۳۶۱)

اما به فاصله چند سال بعد وی از افرادی بود که بعد از دوم خرداد ۷۶ بارها و بارها از اسلام رحمانی و دوری از خشونت و افراط گری سخن گفت!

همچنین آقای صانعی در یکی از صحبت های خود در سال ۷۲ نیز با حمله به رادیو بی بی سی می گوید: «ما نیازی نداریم که بی.بی.سی برایمان مراجع پیدا کند. ما مرجعی می خواهیم مثل حضرت امام(ره) که با یک فتوا استکبار را بیچاره کرد. باید مراقب مرجع تراشی بیگانگان و ایادی استکبار بود. کسانی که تا دیروز با امام دشمنی می کردند فکر کرده اند می توانند بیایند در این حوزه و قدرتی پیدا کنند و قداست ها و ارزش های امام را از بین ببرند. کور خوانده اند. مگر از روی جنازه نسل جوان حوزه بگذرند. مگر بنده و امثال بنده در این حوزه بمیریم. هر کسی هم که به آنها کمک کند بد کرده است. » (روزنامه جمهوری اسلامی ۳۰ آذر ۱۳۷۲)

اما به فاصله چند سال بعد از دوم خرداد، وی یکی از افرادی بود که نه تنها مواضع وی با استقبال گسترده و پوشش فوق العاده شبکه های رسانه ای بیگانه از جمله بی بی سی مواجه می شد، بلکه  اصرار این شبکه ها بر «مرجع تقلید» بودن آقای صانعی یکی از نکات قابل توجهی بود که در نوع خود جالب توجه می نمود.

روند اظهارات و مواضع شاذ آقای صنعی تاجایی پیش رفت که نهایتا جامعه مدرسین حوزه علیمه قم در سال ۸۸ و در پاسخ به سوالات جمعی فضلا و اساتید، اعلام کرد: «با توجه به پرسش‌های مکرّر مؤمنان، جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم براساس تحقیقات به عمل آمده در یک سال گذشته و پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیده است که ایشان فاقد ملاکهای لازم برای تصدّی مرجعیت می‌باشد.»

در مجموع به نظر می رسد اظهارات آقای صانعی درباب لزوم گذشت ایران و امریکا از یکدیگر در شرایط فعلی را نیز باید در چارچوب اظهارات شاذ، احساسی و دور از منطق وی تفسیر کرد، چرا که اولا مشخص نیست ایران چه ظلمی در حق امریکا کرده که امریکا باید از حق خود! نسبت به مردم ایران گذشت کند و ثانیا مشخص نیست در برهه ای که ظلم های تاریخی امریکایی ها علیه ایران به اوج رسیده و این مساله منجر به واکنش مسئولان دولت فعلی و بسیاری از حامیان آنها نیز شده است، بیان این صحبت ها از سوی آقای صانعی دقیقا با چه منطق و مبنایی گفته می شود؟