لزوم اولویت‌بندی هزینه‌های هیئات میبد

حسین بهجتی میبدی

  • حسین بهجتی میبدی

همانطور که میدانید در ایام ماه محرم وصفر چنان کشش عاشقانه ای در مردم بوجود می آید که با زبان و قلم نمی توان آنرا وصف کرد و آنچنان است که هر کس به دنبال راهی می گردد تا از قافله خدمت، برای  ارباب خود عقب نماند. حال این تلاشها از هر جنس میتواند باشد نوحه سرایی ، سینه زدن ، نصب پارچه های مشکی عزاداری ، آشپزی کردن ، جفت کردن کفش های عزاداران و هرچه را که نام آن نوکری در راه امام حسین (ع) بتوان گذاشت…

البته ازاین نکته هم نباید غافل شد که همه هدف ما برای هر چه باشکوه تر برگزار کردن این ایام است ولی باید هم دقت در عمل و رفتار ما باشد تا از هر گونه آسیب وآفتی در امان باشیم و مورد انتقاد این آیه قرآن قرار نگیریم که می فرماید : عامِلَهٌ ناصِبَهٌ – ازسیمایشان خستگی وتعب ناشی ازتلاشهای بی نتیجه نموداراست ( غاشیه / ۲ ) چرا که متاسفانه در این ایام بعضی از آفات وجود دارد که اگر هوشیارانه عمل نکنیم مورد سوء استفاده دشمنان  و دل آزردگی دوستان دین و شریعت خواهد شد.

اصولا مردم شهرستان میبد برای برپایی مراسم مذهبی میلادها، شهادت ها و علی الخصوص محرم چنان شوری دارند که زبانزد است. الحمد لله در دهه اول ایام محرم در شهرستان میبد در هر کوی و برزنی که سر بزنیم، می بینیم که برای به پا داشتن غم و سوگواری امام حسین (ع) در حد اعلای توان خود بکارگرفته شده است و به معنی واقعی کلمه سنگ تمام برای ارباب خود می گذارند.

اما در این ایام شنیده هایی وجود دارد که مجموع هزینه های خرج شده به چند صد میلیون می رسد البته باید گفت که خرج شدن بعضی از هزینه ها در مواردی مورد انتقاد بوده و هست و اشکالاتی هم از این قبیل وجود دارد که کم و بیش تذکر داده شده ولی متاسفانه هنوز در بعضی محله ها به طور کامل رفع نشده که انشالله با  یاری خدا و همکاری خود مردم حل خواهد شد .

نکته ای که اینجانب خواستار بیان آن هستم این است که با وجود صرف شدن این همه هزینه های بسیار سنگین دهه اول محرم ، بعضی از دوستان بسیار خوب ما که واقعا ستون های کارهای فرهنگی ، مذهبی و تربیتی این شهرستان هستند دست به اقداماتی می زنند که شاید مهم بوده ولی اهم نمی باشد ، درست است که در راه امام حسین (ع) هر چقدر هزینه شود ، باز هم کم است اما باید دقت کرد که درکجا و چگونه باید آنرا مصرف نمود که خدایی نکرده مورد انتقاد همان آیه ای که بیان نمودم قرار نگرفته وکاری نکنیم ، که واقعا تلاش بسیار و دردسرهای بزرگی را متحمل شده و در آخر هیچ نتیجه و ثمره ای برای آخرت خود جمع نکرده باشیم . هزینه ای که این دوستان در سالهای متوالی برای ساخت حسینیه ها و مهمانسراهای متعدد، مداحان و سخنرانان کشوری، سفره های آنچنانی و… صرف می کنند می توان با برنامه ریزی دقیق تر ، درست تر و هدفمندتر هزینه ها را به سمت مسیرهای مقبولتر هدایت نمود .

اگر هدف شما عزیزان از برگزاری چنین مراسم ها برای تربیت و رشد اخلاق جوانان میبد است باید بگویم که شاید در وهله اول به همچین خواسته ای رسیده باشید ولی به مرور زمان این کار فرهنگی ، مذهبی شما از بین خواهد رفت ، کار فرهنگی ، تربیتی لحظه ای نیست بلکه تداوم در آن شرط بسیار بزرگی محسوب می شود ، که البته در این دوره زمانی که دوران عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات است ، برای جذب جوانان باید خلاقیت بیشتر داشت  .

در شهرستان میبد انسان های فرهیخته و خوش فکر در زمینه های تربیتی ، فرهنگی احمدلله کم نداشته و نداریم ، که یکی از آنها که امام جمعه  محترم شهرستان که دارای ارائه نظریه کامل و جامع در علوم انسانی است که چندی پیش جایزه اول همایش علوم انسانی در جهان را به خود اختصاص داد . ای کاش همه مسئولین فرهنگی میبد همه همت خود را  برای ارائه راهکار جامع و کامل در جهت کار فرهنگی ، تربیتی این شهرستان اقدام نموده و برای تائید آن از امام جمعه این شهرستان کمک گرفته شده و به طور همزمان تمام فعالین فرهنگی ، چه نهاد دولتی و غیر دولتی در همه نقاط این شهرستان موظف به انجام آن شوند ،که اگر عناصر فرهنگی ما خود را مسئول بدانند این امر مستلزم جلسات مداوم ماه های این دوستان می باشد ،که بنده با مشاهده پتانسیل این شهرستان این اقدام را دور از تصور نمیدانم البته اگر گرایش های محلی ، سیاسی ، قومی و …….. بگذارد .