لزوم هوشیاری اهالی میبد، ندوشن و صدرآباد در برابر برخی تحرکات

وی انتخابات اخیر شورا ها در میبد را نمودی از محله گرایی افراطی دانست. وی گفت ضمن اینکه باید همگی ارق میبدی درون خود داشته باشیم، نباید در حس ناسیونالیستی نسبت به استان و کشور افراط کنیم، از طرفی هم نباید به محلات بی توجهی شود

  • گزارشگر: احمد صمدی

در ادامه نشست های فصلی اعضای مجمع همگرایی شهرستان میبد با حضرت آیت ا… اعرافی امام جمعه و نماینده ولی فقیه، ۵شنبه شب ۱۴ آذر، جلسه ایی در بیت آیت ا… اعرافی برگزار شد.

در بخش اول این جلسه که نزدیک به ۲ ساعت بطول انجامید،پس از توضیحات مختصر آقای شیخ نیا،  هریک از اعضای مجمع دغدغه ها، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه های مختلف شهرستان مطرح نمودند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

–         عدم موازی کاری در اجرای کار های فرهنگی و لزوم همبستگی انها

–         عدم ترویج رویکرد محله گرایی

–         توجه بیشتر به امر ازدواج  جوانان

–         استفاده بیشتر از پتانسیل مساجد در اجرای امور فرهنگی

–         هشدار در مورد اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسانه و خودسرانه درون محلات بخصوص در حوزه میراث فرهنگی

–         سوق دادن سرمایه های مردمی و خیری به سمت ساخت اماکن چند منظوره

–         تذکر در مورد  کوتاهی نیروی انتظامی در برخورد با برخی مفاسد آشکار

–         توصیه در مورد توجه بیشتر به مسائل فرهنگی و مشاوره ایی در آموزش و پرورش به موازات توجه به مسائل آموزشی دانش آموزان

–         استفاده از پتانسیل زورخانه ها در اجرای کارهای فرهنگی

–         مسائل پیش آمده در ندوشن و درخواست های انها

–         مسائل غیر بومی ها

–         راه اندازی خانه شهروندی

–         مسائل بخش صنعت

–         و…

در بخش دوم این نشست، حضرت آیت ا… اعرافی،ضمن عرض خیرمقدم به اعضای مجمع همگرایی شهرستان، از اعضای این مجمع و دیگر جمع هایی که در شهر، پیگیر مسائل و مشکلات شهر و رفع آنها هستند، تشکر و قدردانی کرد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان در بخش ابتدایی سخنان خود و در تشریح گفتمان انقلاب اسلامی، آن را انقلابی با عمق زیاد و دامنه گسترده دانست که همه معادلات جهان را تغییر داد. ایشان انقلاب ایران را الگویی دانست که اگر درست عرضه شود، دستاوردهای خوبی برای جهان به ارمغان خواهد آورد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر این نکته تاکید کرد که همه باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم که در صورت ناشکری، حتما متضرر خواهیم شد. وی در ادامه بر لزوم انتقال این گفتمان به شکل صحیح به نسل جدید اشاره و بر حفظ و محافظت از آن در برابر همه آفت هایی که می تواند آسیب رسان باشد، تاکید کرد. وی در پایان این بخش از سخنان خود، به پیشرفت های ایران در زمینه های مختلف اشاره و گفت در مقایسه با کشورهای منطقه و با توجه به شاخص های جهانی پیشرفت، نه تنها عقب افتادگی نداریم، بلکه در برخی از زمینه ها درمنطقه پیشتاز هم هستیم.

حضرت آیت ا… اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، فراگیر شدن مدل همگرایی در سطح کشور و نیز شهرستان ،با حضور گروههای مختلف، ضمن حفظ خطوط قرمز نظام و انقلاب، لازم و ضروری دانست. وی بر بوجود آمدن حس همگرایی بصورت خودجوش در درون  تشکل های موجود تاکید و تعامل و تبادل نظر بین آنها را مهم برشمرد. عضو شورای عال انقلاب فرهنگی، همگرایی و داشتن یک نقشه جامع را در کنار ایجاد یک جبهه فرهنگی در مسائل فرهنگی ضروری دانست و بر شناسایی و محافظت از همه نقاطی که می تواند توسط دشمن مورد هجمه قرار گیرد، تاکید کرد.

امام جمعه میبد ضمن  ضروری دانستن رویکرد میبدگرایی بجای محله گرایی، بر عدم افراط و تفریط در این دو مقوله تاکید کرد. وی انتخابات اخیر شورا ها در میبد را نمودی از محله گرایی افراطی دانست. وی گفت ضمن اینکه باید همگی عرق میبدی درون خود داشته باشیم، نباید در حس ناسیونالیستی نسبت به استان و کشور افراط کنیم، از طرفی هم نباید به محلات بی توجهی  شود چراکه دارای ارزش های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی بوده و فرصت های مناسبی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به لزوم حفظ میراث های فرهنگی و تاریخی، بخصوص میراث های دینی که نمود هایی از باورها و اعتقادات ماست، بر جلوگیری از آسیب های فرهنگی برخی از بافت های تاریخی، که بدلیل عدم مجوز تخریب، آنها را به محل هایی برای حضور غیر بومی ها و بروز برخی مفاسد تبدیل کرده است، تاکید کرد. آیت ا… اعرافی توجه به مقوله گردشگری را ضروری دانست و بر آسیب شناسی و درمان آسیب های آن تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان، بحث مهاجرت به میبد و مهاجرت از میبد را دو خطری دانست که هردو یک روی سکه هستند و فرمانداری میبد مامور شده است تا طرح جامعی در این مورد ارائه کند. وی مهاجرت نیروهای کار عادی به شهر و مهاجرت نیروهای نخبه به خارج از میبد را یکی از معلول های صنعتی شدن دانست که نه تنها در میبد بلکه در استان یزد هم مشهود است که اگر درست مدیریت نشوند، هم از نظر فرهنگی و هم از نظر علمی و سطح جامعه،شاهد افت خواهیم بود. آیت ا… اعرافی بر هدایت سرمایه گذاری ها به سمت صنایع پاک، پیشرفته، علمی و پژوهشکده ها تاکید کرد. همچنین وی توجه بیشتر به مقوله محیط زیست که آژیرهای خطر آن به صدا درآمده را ضروری دانست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در زمینه انجام کارهای فرهنگی در وضعیت موجود گفت ارزش  خودسازی هایی  که صورت می گیرد به میزان هجمه دشمن بستگی دارد؛ جوانی که امروز خودش را در برابر آسیب هایی هزار برابر بیشتر از دهه های گذشته، حفظ می کند، ارزش او هزار برابر بیشتر است، لذا کار فرهنگی در این شرایط دشوار است و هرچند نهادها، روحانیت و بخش های مختلف دیگر، کارهای فرهنگی انجام می دهند، اما کارهای صورت گرفته هم در حجم و هم در کیفیت کافی نمی باشد و همبستگی لازم را ندارند. وی با اشاره به اهمیت خانواده و امر ازدواج، به آسیب های روحی و فکری که به جوانان و خانواده ها ی انها بخاطر بتاخیر افتادن ازدواج وارد می شود،اشاره و آن را قابل توجه دانست.

آیت ا… اعرافی در پاسخ به انتقاداتی که به مجموعه ادارات وارد می شود، از کلیات کار ادارات ، با در نظر گرفتن همه جوانب، اظهار رضایت کرد و البته به وجود برخی نقطه ضعف ها هم اذعان نمود وضمن درخواست از ادارات برای داشتن دقت بیشتر در برگزاری جشن ها، خاطر نشان ساخت که کسی مخالف برگزاری مراسم جشن و شادی نیست و لازم است در ادارات ، حساسیت فرهنگی و دینی وجود داشته باشد؛ وی همچنین خواستار قضاوت منصفانه در مورد عملکرد ادارات شد.

رییس جامعه المصطفی العالمیه، حوزه مساجد و کار فرهنگی در مساجد را بسیار مهم برشمرد و مسجد را بزرگترین سنگر محافظت از دین دانست. وی در ادامه به اهمیت مهدکودک ها اشاره و با توجه به نهایی نشدن متولی آن، تصویب قانون کشوری برای این بخش را ضروری دانست.

امام جمعه میبد، نهایی شدن و ابلاغ الحاق ندوشن به میبد در آخرین روزهای دولت قبل را لطف خدا دانست در مورد مسائلی که اخیرا در مورد ندوشن پیش آمده ، خواستار هوشیاری مردم، شورا و امام جمعه ندوشن شد. وی همچنین از ادارات خواست تا به مسائل و مشکلات آنها رسیدگی کنند.

وی در پایان سخنان خود، از مردم میبد بخاطر قول هایی که در مورد فولاد داده شده بود و تحقق نیافت، عذرخواهی نمود و گفت که همچنان ایشان و فرماندار میبد در این زمینه پیگیر هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان به مجمع همگرایی شهرستان پیشنهاد کرد که در جلسات مجمع، بصورت موضوعی در مورد مسائل مطرح شده بحث و تبادل نظر صورت بگیرد تا به نتیجه برسد.

لازم بذکر است که در پایان جلسه، اعضای کارگروه های سه گانه مجمع ( فرهنگی، اجتماعی، مذهبی – اقتصادی و صنعت – عمران ومیراث فرهنگی) مشخص شدند.