آیت الله اعرافی: عید غدیر عیدی است که باید هم شادی در آن باشد و هم معرفت ما به ولایت و امامت تقویت بشود/ باید فقیرترین فقیرها برای رسیدن به بالاترین نقطه آموزشی که آمادگی دارند کمک شوند

ما غدیر را بسیار مهم می دانیم و چون جان مهم می شماریم و آماده ایم جانمان را در این راه قربانی کنیم، اما در عین حال هرگز امامت و ولایت را به جنگ تعبیر نمی کنیم و به همبستگی معتقدیم.

آیت الله اعرافی در خطبه اول نماز جمعه ۲۶ شهریور و در ادامه مباحث خطبه های گذشته، در موضوعات هفتگانه که در مورد آداب و ضوابط کار و فعالیت بود، موضوع عدل و انصاف را ادامه دادند.

ایشان هنر یک مسلمان را رعایت انصاف و عدالت در برخورد با دیگران دانستند و با اشاره به اینکه روایات زیادی در این مورد داریم، افزودند: در حدیث است که “بالاترین ثواب ها برای رعایت انصاف است” و عدالت و انصاف شرط زندگی سالم است و هر چه انسان موفقتر و کامل تر باشد، در رابطه با دیگران انصاف بیشتری دارد.

ایشان برکت های رعایت انصاف در روایات و احادیث را به این ترتیب عنوان کردند:

– آرامش درونی خودِ انسان

– نزدیکی و مهربانی مردم با هم

– نیرومند شدن جامعه در پرتو این مسئله

– آبادانی و امنیت اجتماعی

img_1615-copy

به گزارش “میبدما”، در خطبه دوم،‌ آیت الله اعرافی با تشکر از همه مردم به علت حضور باشکوه در مراسم دعای عرفه و برنامه های معنوی دهه اول ذالحجه افزود: آنچه مایه برکت جامعه ما و به ویژه نسل جوان ماست، اهتمام ویژه به مسائل معنویست.

آماده ایم جانمان را در این راه قربانی کنیم

رییس حوزه های علمیه کشور با اشاره به مسئله مهم ولایت و امامت گفت: مقوله امامت و ولایت از مهمترین ارزشهای الهی و ودایع خدا و پیامبر(ص) برای ماست. نسل امروز ما باید با حقیقت ولایت و امامت بیشتر آشنا شود. امروز عقاید دینی ما میان اصول مشترک ادیان و فِرَق و ملل دیگر، در معرض سوال ها و پرسش ها و شبهه های مختلف است. ما باید نسل جوان را جوری بسازیم که بتواند با برهان و استدلال  جلوی این امواج، خود را صیانت کند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: عید غدیر عیدی است که باید هم شادی در آن باشد و هم معرفت ما به ولایت و امامت تقویت بشود و این وظیفه همه ما و روحانیون و خانواده‌ها و … است. فرصت هایی مانند غدیر برای این است که این مبانی فکری و اعتقادی تقویت شود و در شادی و غم ائمه اطهار (ع) باید پایه‌های اعتقادی خود و جامعه را قوی کنیم.

ایشان افزودند: امروزه جوانان، در شبکه های اجتماعی با هزاران سوال مواجهه می شوند، ما باید اینها را به بیش قوی و پایه‌های استدلالی قوی مجهز کنیم تا بتوانند خود را از انحراف و گناه صیانت کنند…

امام جمعه میبد گفت: ما غدیر را بسیار مهم می دانیم و چون جان مهم می شماریم و آماده ایم جانمان را در این راه قربانی کنیم، اما در عین حال هرگز امامت و ولایت را به جنگ تعبیر نمی کنیم و به همبستگی معتقدیم. انقلاب اسلامی به ما یاد داد که برای فلسطین که آنجا شیعه نیست باید جانفشانی کنیم و در برابر آل سعود و داعش باید فریاد وحدت و دوستی سر دهیم و همراه با صیانت اعتقادات استوار خود، از مقوله وحدت غفلت نکنیم.

img_1623-copy

سند چشم انداز آموزش پرورش بسیار مهم است

ایشان در ادامه با اشاره به آغاز سال تحصیلی و تبریک به آموزش پرورش، دانش آموزان و معلمان و … ابراز امیدواری کرد سال پر خیر و برکت و با نشاط علمی در پیش باشد. ایشان در این ارتباط به چند نکته اشاره کرد:

– اموزش پرورش نیاز به افزایش فضای آموزشی دارد. طبق برآوردها باید هر سال ده فضای آموزشی جدید افزوده شود.

– مدارس باید مجهزتر از قبل شود

– جایگاه معلم و مربی در نظام آموزشی ما باید صیانت شود. از یک طرف باید تجلیل شوند و از طرف دیگر این جمع بزرگ وظایف سنگینی دارند که نباید از آن غفلت کنند، و از جمله وظایف ایشان این است که دانش آموزان و دانشجویان را باید با نگاه جامع در ابعاد اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و … راهنمایی و آدم های بزرگ برای آینده کشور تربیت کنند.

img_1632-copy

ایشان گفت: سند چشم‌انداز آموزش پرورش سند مهمی است که باید این دستگاه به طور روزافزون به این سند و اصول آن و راههای آن که برای آموزش پرورش پیش‌بینی شده اهتمام ورزند. گام های خوبی برداشته شده اما کافی نیست. باید همت بلند عزیزان برای پیشبرد اهداف و تحقق اصول و اهدافی که در سند هست بسیج شود و انتظار جدی تری برای عمل به آن می رود.

رییس جامعه المصطفی، عدالت آموزشی را بسیار مهم دانستند و افزودند: باید فقیرترین فقیرها برای رسیدن به بالاترین نقطه ای که آمادگی دارند کمک شوند.

ایشان آشنایی با انقلاب اسلامی و همین طور اهتمام ویژه به ادبیات فارسی و همین طور زبان عربی را بسیار مهم دانستند.

img_1621-copy

نیاز جدی به آمادگی دفاعی

آیت الله اعرافی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و بیاناتی در این باره گفت: جایگاه ایثارگران و خانواده آنها باید گرامی داشته شود و ایشان باید خودشان نیز پیشگام ارزش های الهی و انقلاب باشند. و  تاریخ انقلاب و ارزش های دفاع قدس باید در همه جا نشر داده شود.

امام جمعه میبد ادامه داد: دفاع قدس به ما نشان داد، آمادگی روحی و فکری و دفاعی برای امنیت کشور لازم است. قطعا اگر برخی این اعتقاد را داشته باشند که نیازی به آمادگی دفاعی نداریم، این اندیشه غلطی است. مگر می شود در این امواج خطرناک در جهان، ملتی مستحکم نباشیم. این اندیشه باطلی است. کسی نسبت به این مسائل کم مهری کند.

 ایشان افزود هفته دفاع مقدس باید در همه محیط های ما گرامی داشته شود و زنده نگه داشتن یاد شهدا در همه محیط ها و با همه احوال مهم است، همین طور گلزارهای شهدا را باید مردم مهم بدانند.  و ما در شرایط امروز نیاز به این آمادگی ها و بیداری داریم.