پاسخ‌های میبدما به جوابیه عجیب مسئول روابط عمومی اداره کل ارشاد استان

نکته جالب اینکه روابط عمومی این دستگاه عریض و طویل به جای درج جوابیه در سایت اداره متبوع خود و یا حداقل ارسال رایانامه به شبکه مجازی میبدما ترجیح داده آن را در گروههای تلگرامی منتشر کند

پس از درج پاسخ‌ فرماندار محترم و سرپرست اداره ارشاد میبد به سوال میبدما در نشست خبری، درباره علت تخصیص مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال به یکی از گروههای فرهنگی بخش ندوشن، جوابیه‌ای از سوی مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در شبکه‌های اجتماعی مجازی منتشر شده و نکته جالب اینکه روابط عمومی این دستگاه عریض و طویل به جای درج جوابیه در سایت اداره متبوع خود و یا حداقل ارسال رایانامه به شبکه مجازی میبدما ترجیح داده آن را در گروههای تلگرامی منتشر کند و طنز ماجرا هم این است که از میبدما خواسته تا پاسخشان را برابر قانون مطبوعات در میبدما درج نماییم!

فارغ از این رفتارهای غیرحرفه‌ای از سوی فردی که مدعی کارشناس بودن در عالم ارتباطات و روزنامه‌نگاری است و از قضا مدرس دانشگاه در همین رشته هم هست! بهتر است سخن کوتاه کنیم و جوابیه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان یزذ را به مواضع فرماندار و سرپرست ارشاد میبد مرور کنیم تا بعد.

ابتدا متن میبدما در این باره که در واقع متن پرسش میبدما از مسئولان میبد و پاسخ آنان است را از اینجا مطالعه بفرمایید.

متن جوابیه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان یزد هم به این شرح است:

«مدیرمسئول پایگاه خبری میبدما

باسلام

لطفا در خصوص گزارش درج شده مبنی برکمک وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به یکی از گروههای ندوشن لطفا پاسخ ذیل را برابر قانون مطبوعات منعکس نمایید:

۱_موسسه فرهنگی اجتماعی … برخلاف آنچه که ذکر شده گروه نیست بلکه موسسه عام المنفعه فرهنگی واجتماعی است که از طریق فرمانداری میبد دارای مجوز فعالیت از وزارت کشور میباشد ویک تشکل غیردولتی محسوب می‌شود.

۲_کمک ذکر شده به موسسه نبوده (علیرغم اینکه اگر هم کمک بلاعوض درقبال فعالیتهایش هم میبود کاملا قانونی بود) ودرقبال ارائه سه طرح فرهنگی شامل فرهنگ عامه .تذکره شعرا و کتاب عکس مراکز فرهنگی وتاریخی است که موسسه بعنوان مجری درحال انجام کار می‌باشد.

۳_هزینه اجرای این سه طرح خیلی بیش از این مبلغ است که باید مابقی آن موسسه از طرق دیگر مانند بخش خصوصی جذب کند.

۴_این موسسه تنها موسسه فرهنگی واجتماعی ثبت شده وقانونی است و به هیچ وجه شخصی نیست.

۵_مبلغ تخصیص یافته براساس درخواست بخشدار ندوشن از فرماندار محترم میبد ودرخواست فرماندار محترم از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بوده است که مبلغ درخواست شده بیش از مبلغ تخصیص یافته می‌باشد که همزمان درخواست فرماندار محترم تفت هم از معاون محترم وزیر برای آن شهرستان هم انجام شد که مبلغ تخصیص یافته ۵۰ میلیون تومان بوده است وبرای طرح های تعریف شده بوده است.

۶_باوجود تماس تلفنی جنابعالی مسئول سایت با مدیرکل محترم فرهنگ وارشاد اسلامی یزد و ارائه توضیحات فوق اما متاسفانه بدون ذکر توضیحات ایشان بنحوی موضوع مطرح شده که شائبه ایجاد کنید. ضمنا شما بررسی کنید از زمان الحاق ندوشن به میبد و انتزاع آن از شهرستان صدوق واشکذر چه مبلغی از اعتبارات فرهنگی میبد به آن بخش اختصاص یافته وچه برنامه های فرهنگی با بودجه شهرستان در آنجا انجام شده است.»

پاسخ میبدما به این جوابیه:

۱٫ فرمودید این موسسه، عام‌المنفعه و دارای مجوز است. مگر ما گفتیم این موسسه خاص‌المنفعه و غیرمجاز است؟ اما این را همانطور که شما می‌دانید دهها موسسه عام‌المنفعه و مجوزدار و به شدت فعال در شهرستان میبد وجود دارد و سوال این‌جا است که به چه دلیل باید این هزینه کلان، به چنین گروهی تخصیص یابد و سایر گروهها از این امتیاز محروم شوند؟! نکته بعد اینکه وقتی اداره ارشاد میبد به شدت در تنگنای مالی قرار گرفته و بودجه‌ فرهنگی‌اش کمتر از کل اعتبار درنظر گرفته شده برای این موسسه است چرا باید چنین اقدامی صورت بگیرد؟ و بعدتر اینکه اصلا چرا چنین بودجه‌ای برای رفع محرومیت از زخم‌های فراوان ندوشن هزینه نشده است؟!

۲٫ فرمودید این مبلغ، کمک بلاعوض نبوده و در قبالش سه طرح فرهنگی از این موسسه خواسته شده است. مگر ما مدعی شدیم این کمک بلاعوض پرداخت شده؟ صحبت ما بر سر آنچیزی است که در بند اول هم به آن اشاره شد. نکته بامزه اینکه روابط عمومی محترم مدعی تعریف شدن سه طرح برای این گروه است و بعد سرپرست اداره ارشاد میبد در نشست خبری، صراحتا تاکید می‌کند تعداد ۹ طرح برای این گروه جهت صرف این هزینه، تعریف شده است! همین اختلاف آشکار آمارها نمی‌تواند قرینه‌ای باشد بر اینکه اصل تعریف طرح برای این گروه، موضوعی چندان جدی نیست؟!

۳٫ فرمودید هزینه این طرح، خیلی بیشتر از این مبلغ است. انشالله همینطور که شما می‌گویید هست اما باز هم این پاسخ، توجیه کننده منطق اصلی منتقدین یعنی هزینه کلان در جایی غیراولویت‌دار و ترجیح بلامرجح یک گروه فرهنگی از میان این همه گروه فرهنگی فعال و مجوزدار نیست.

۴٫ فرمودید این موسسه تنها موسسه فرهنگی واجتماعی ثبت شده و قانونی است و به هیچ وجه شخصی نیست. مطمئنا این گروه تنها موسسه ثبت شده و قانونی در شهرستان میبد نیست و اگر منظورتان بخش ندوشن است، این پاسخ ملاک نیست. چرا که تنها موسسه قانونی یک بخش بودن دلیلی بر نادیده گرفتن سایر موسسات قانونی ثبت شده در نقاط دیگر شهرستان نیست.

۵٫ اینکه تقاضای این بودجه را فرماندار محترم داده، یا مدیرکل ارشاد یا بخشدار ندوشن یا متولیان آن گروه، تفاوتی در صورت مساله نمی‌کند و اگر بودجه ۵۰ میلیونی جذب شده در بخش نیر هم اینچنین هزینه شده، آنجا هم اشتباه کرده‌اید.

۶٫ فرمودید به نحوی موضوع را مطرح کرده‌اید که «شائبه» ایجاد کنید. اگر شما هم به جرگه دوستانی پیوستید که به فن‌اوری «نیت خوان» مجهز شده‌اند، لطف بفرمایید یکی از دستگاههایتان را هم به ما بدهید تا فیض ببریم. در تماس تلفنی با مدیرکل ارشاد هم ایشان فرمودند که این بودجه طی مذاکرات فرماندار محترم با وزیر ارشاد جذب شده و به همین خاطر آن را در نشست اخیر با آقای فرماندار مطرح کردیم و اتفاقا هیچ مطلب مباینی با آنچه آقای غیاثی در گفتگوی تلفنی با مدیرمسئول میبدما مطرح کرده بودند، در آن نشست طرح نشد.

۷٫ فرمودید که از زمان الحاق ندوشن به میبد چه مبلغی از اعتبارات فرهنگی میبد به آن بخش اختصاص یافته است؟ نکته جالب اینجاست که مدیرکل ارشاد در تماس تلفنی خود با مدیرمسئول میبدما توصیه می‌کند کاری نکنیم که مردم ندوشن از میبدی‌ها دلخور شوند و بعد روابط عمومی ایشان در جوابیه‌ای که منتشر می‌کند به شکلی مغالطه‌آمیز عملا ندوشن و میبد را رودررو قرار می‍‌‌دهد؛ درحالیکه واقعیت آن است که بازه زمانی الحاق ندوشن به میبد تا کنون اتفاقا منطبق با بازه زمانی روی کارآمدن دولت یازدهم شده و اینکه در ندوشن کاری نشده ارتباطی به میبد ندارد چرا که به خاطر رکود اقتصادی شدید و انفعال و بی‌برنامگی دولت محترم نه تنها ندوشن که در میبد و یزد هم کار خاصی انجام نشده و مردم به خوبی شاهد آن هستند که دستاورد گره زدن همه‌چیز به تحریم‌ها و مذاکره «تقریبا هیچ» بوده است.

خوب است روابط عمومی ارشاد به این سوال پاسخ دهد که ارشاد میبد با کدام بودجه باید در ندوشن اقدام عمرانی یا فرهنگی انجام می‌داد و مهمتر اینکه بفرمایند ارشاد یزد برای فرهنگ و هنر میبد چه کار کرده است؟!

در پایان تاکید می‌کنیم که ما به احترام شخصیت وزین جناب آقای غیاثی -مدیرکل محترم اداره ارشاد اسلامی- اصلا قصد ورود بیشتر در این ماجرا را نداشتیم اما این جوابیه عجیب، ما را ناگزیر به پاسخگویی کرد و تاکید می‌کنیم متن منتشره، عین پاسخ‌های فرماندار میبد و سرپرست اداره ارشاد شهرستان است و جوابیه فرستادن برای چنین متنی آن هم از طریق گروههای تلگرامی بیشتر به طنز شباهت دارد!