متن طومار مردمی در اعتراض به زمزمه‌های برگزاری کنسرت در میبد

هفته قبل طوماری در حاشیه نمازجمعه میبد به امضای نمازگزاران رسید که با ذکر چندین استدلال از مسئولین شورای تامین میبد خواسته تا با برگزاری چنین برنامه‌هایی به صورت قاطعانه مخالفت نمایند.

به گزارش “میبدما”، شنیده شده با فشار برخی مقامات استانی، تلاشهای زیادی در حال پیگیری است تا بالاخره کنسرت موسیقی در میبد برگزار شود.

این در حالی است که نماینده ولی فقیه در استان و همچنین امام جمعه میبد مخالفتشان را با برگزاری چنین برنامه‌هایی اعلام کرده‌اند.

در همین زمینه، هفته قبل طوماری در حاشیه نمازجمعه میبد به امضای نمازگزاران رسید که با ذکر چندین استدلال از مسئولین شورای تامین میبد خواسته تا با برگزاری چنین برنامه‌هایی به صورت قاطعانه مخالفت نمایند.

متن این طومار که با استقبال چشمگیر نمازگزاران مواجه شد و هفته بعد قرار است به امضای بانوان نمازگزار در نمازجمعه برسد به این شرح است:

«بسمه تعالی

امام جمعه معزز و محترم شهرستان میبد ، حضرت آیت الله اعرافی

سلام علیکم

مدتی است که شاهد شکل‌گیری جریانی در کشور هستیم که اصرار زیادی بر اشاعه و ترویج کنسرتهای موسیقی -حتی در نقاطی که یکبار هم کنسرت برگزار نشده- دارد و شهر عزیز ما «میبد»، هم از این قاعده مستثنی نشده و اخیرا تلاشهای فراوانی در جهت اجرای کنسرت موسیقی پاپ در این شهر انجام شده است.

نگاهی به کنسرتهای موسیقی برگزار شده در کشور که فیلم برخی از آنها هم منتشر شده، نشان می‌دهد که در اکثر آنها توالی فسادی از قبیل اختلاط دختران و پسران جوان در محیط تاریک و توام با رقص نور و سوت و جیغ بلند آنان-که تداعی‌گر مجالسی است که در رساله‌های عملیه فقهاء حکم حرمت بر آن بار شده- مشاهده می‌شود؛ در این فضا بسیاری اوقات، کشف حجاب بانوان و رقص مختلط نیز گزارش شده است.

نکته دیگر آنکه غالبا بلیط کنسرتهای موسیقی بالغ بر چند ده هزار تومان فروخته می‌شود و مردم عادی، بضاعت مالی کافی جهت شرکت در چنین برنامه‌هایی را ندارند و در عوض قشر مرفه و برخی افراد خاص، پای ثابت این برنامه‌ها هستند. با این اوصاف، شاهد آن هستیم که صندلی‌های محل برگزاری کنسرت، توسط معدودی از شهروندان محل برگزاری کنسرت و تعداد زیادی از افرادی که از سایر نقاط استان و کشور به آنجا آمده‌اند، پر می‌شود.

این مسائل باعث شده تا مردم و مسئولین بسیاری از مناطق کشور از برگزاری چنین برنامه‌هایی جلوگیری کنند اما با این وجود، جریان یادشده همچنان به دنبال برگزاری کنسرت در هر نقطه ممکن از کشور است و متاسفانه خلاء قانونی نیز به یاری این جریان آمده است.

با لحاظ شرایط فوق‌الذکر، چند سوال مشخص درباره تلاش‌های ممتد برای برگزاری کنسرت در شهرستانی که به داشتن مردمانی متدین، شهیدپرور و انقلابی شهره است مطرح می‌شود:

۱٫ با وجود مفاسد ذکر شده چرا این همه اصرار و پیگیری برای برگزاری کنسرت در میبد وجود دارد؟

۲٫ آیا رواست که شهرستان میبد که بخشی از هویتش را از غیرت‌ورزی مردم و بزرگانی چون مرحوم آیت الله اعرافی به یادگار دارد، تبدیل به مکانی جهت تفریح و طرب عده‌ای خاص و معدود شود؟!

۳٫ اگر قرار به دعوت از خواننده است چرا این کار با رفع نواقص و مفاسد آن انجام نمی‌گیرد؟ مثلا چرا به صورت عمومی در اعیاد، جشنی برگزار نشود که اختلاط دختر و پسر را در آن شاهد نباشیم و یکی از قسمتهای این برنامه، خوانندگی خواننده مذکور باشد و در عین حال، بلیط هم با قیمتهای گزاف توزیع نشود تا تعداد بیشتری از مردم –به خصوص ساکنین میبد- بتوانند از آن استفاده کنند.

۴٫ در روزگاران فعلی و به دلیل گسترش امکانات صوتی و تصویری از قبیل تلویزیون، رادیو، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، تلفن‌ همراه، ماهواره و… شاهد آن هستیم که «سبد نیازهای فرهنگی مردم» انباشته از موسیقی شده و امروزه بسیاری از افراد با آهنگهای موبایلشان صبح از خواب برمی‌خیزند و در ادامه از طریق واسطه‌هایی که به چند نمونه از آنها اشاره شد، علی‌الدوام، قوه سامعه‌شان همسایه موسیقی شده و طبعا این همجواری مکرر، تاثیرات روانی انکارناپذیری چون سستی و انفعال، انزوا از اجتماع و کاهش غیرت را حسب آنچه از روایات رسیده به ارمغان خواهد آورد.

حال سوال اینجاست که با این هجوم سیل‌آسای موسیقی در زندگی روزمره مردم، کدام «مهندسی فرهنگی» به ما اجازه می‌دهد علاوه بر اینها کنسرت موسیقی را –آن هم با ویژگی‌هایی که توضیح داده شد- هم به این سبد اضافه کنیم؟ آیا واقعا نیاز فعلی مردم میبد «کنسرت موسیقی» و ترویج موزیک و آواز است؟!

با لحاظ موارد فوق، از امام جمعه معزز و فرهیخته شهرمان، حضرت آیت‌الله اعرافی تقاضا داریم تا یکبار برای همیشه، تکلیف برگزاری چنین برنامه‌هایی را در میبد، روشن بفرمایند و از مسئولین حاضر در شورای تامین شهرستان هم از قبیل فرماندار، فرمانده سپاه، دادستان، رییس اداره اطلاعات، فرمانده نیروی انتظامی و… می‌خواهیم در این باره با اخذ تصمیمی قاطع، مانع از برگزاری چنین برنامه‌هایی شوند و گلایه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ و خطر «ولنگاری فرهنگی» توسط برخی نهادهای دولتی و غیردولتی را آویزه گوش خود قرار دهند.»