جزئیات اجرای طرح حفظ یکساله قرآن کریم در شهرستان میبد

اعطای مدرک لیسانس آموزش عالی (پس از قبولی در آزمون حفظ کل قرآن کریم و شرکت در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاهها ، که البته کسانی که حافظ قران هستند فقط چند کتاب برای کنکور ارشد را امتحان خواهند داد

به بهانه مراسم افتتاحیه اولین دوره طرح حفظ یکساله قرآن کریم مصاحبه ای با حجه الاسلام حسینی زاده مدیر و مجری طرح حفظ یکساله قرآن کریم در میبد برگزار نمودیم که ایشان به تشریح مزایا و ویژگی های این طرح ویژه پرداختند:

1

بسم الله الرحمن الرحیم

س: سلام علیکم  لطفا ضمن معرفی خود پیشینه قرآنی خود را بیان نمایید؟

ج : با سلام و عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

بنده سیدمحمدرضا حسینی زاده ، از سال ۱۳۷۷تحصیل علوم حوزوی را در شهر مقدس قم شروع کردم و با توجه به علاقه ای که به قرآن داشتم از همان ابتدا درکنار تحصیل با همکاری چند تن از دوستان طلبه ، برنامه ها و کلاسهای قرآنی را در ایام تیلیغی برای کودکان و نوجوانان عزیز میبدی در موسسه مهد قرآن و مکتب القرآن برگزار می نمودیم.

در سال ۱۳۸۷ ، در طرح یکساله حفظ قرآن کریم در موسسه جامعه القرآن الکریم شرکت نمودم و بعد از اتمام طرح یکساله، تا کنون بحمد الله در چند دوره از طرح یکساله حفظ قرآن کریم به عنوان استاد و نیز مسئول آموزش در جامعه القرآن الکریم قم مشغول فعالیت بوده ام  که البته لازم می دانم در همینجا از زحمات مخلصانه اساتید بزرگوار جامعه القرآن الکریم ؛ حجه الاسلام امام جمعه ، حجه الاسلام نجفی ، حجه الاسلام مطهری و حجه الاسلام ابراهیمی تقدیر و تشکر خود را اعلام  و برای این عزیزان آرزوی سلامتی و طول عمر و عاقبت بخیری را از خداوند منان مسئلت نمایم.

هم اکنون نیز با توجه به ظرفیت  و نیاز شدید شهرستان و درخواست موسسه قرآنی حضرت معصومه سلام الله علیها؛ برای اجرای طرح حفظ یکساله قرآن کریم در میبد حضور دارم که ان شاء الله بتوانم با تجربه چند ساله ای که در حفظ یکساله قرآن در قم بدست آورده ام برنامه مفیدی را برای عاشقان کلام وحی داشته باشم.

س:  چرایی حفظ قرآن و نیز مزایای طرح یکساله حفظ قرآن کریم را لطفا بیان نمایید؟

ج:در مورد اهمیت حفظ قرآن کریم  احادیث بسیار زیادی از اهل بیت علیهم السلام روایت شده است که بنده فقط به یک حدیث نبوی که در کتاب کنز العمال آمده اشاره می کنم؛

حضرت رسول اکرم  صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

فَضْلُ حَمَلَهِ الْقُرآن عَلَی الّذی لَمْ یَحْمِلْهُ کفضل الخالق عَلَی المخلوق.

فضیلت و برتری حاملان ( حافظان ) قرآن بر کسی که سعادت حمل قرآن را نیافته، مانند برتری خداوند آفریدگار بر مخلوقات است.

و اما در مورد حفظ یکساله ومزایای این طرح چند مورد را مطرح می نمایم:

اولا :کسی که در یکسال قرآن کریم را حفظ می نماید بطور اختصاصی فقط به قرآن می پردازد و مشغله ذهنی دیگری ندارد و هم به تجربه و هم از نظر علمی ثابت شده است که انسان وقتی به یک کار مشغول می شود از موقعی که به دو و یا چند کار می پردازد کارآیی و بازدهی کارش بسیار زیادتر خواهد بود.

دوم :اینکه حفظ کل قرآن در یکسال نسبت به حفظ قرآن در مدت دو و یا چند سال معمولا با فرسایش و آسیب بسیار کمتری همراه خواهد بود چرا که اگر بین حفظ قرآن فاصله بیفتد، با توجه به کم شدن کیفیت حفظ ، انگیزه کافی برای تثبیت محفوظات قبلی و ادامه حفظ وجود ندارد و نیز با طولانی شدن مدت حفظ ممکن است حوادث و یا مشکلات غیر مترقبه ای برای حافظ و یا خانواده او بوجود بیاید که قطعا او را از ادامه مسیر باز خواهد داشت.

سوم :اینکه در حفظ یکساله هماهنگی یکدست کلاس و وجود هم مباحثه ای در کلاس باعث انگیزه و رغبت بیشتر حافظ و نیز تثبیت بیشتر محفوظات خواهد شد چراکه هر صفحه از قرآن در کلاس از تمامی حافظان پرسیده خواهد شد که یک حافظ علاوه بر خواندن یک صفحه در کلاس چند مرتبه هم باید به خواندن دیگر حافظان گوش بدهد.

و از مزایای دیگر این طرح می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- تسلط کامل بر حفظ قرآن کریم

۲- آشنایی با ترجمه و مفاهیم قرآن کریم

۳- تسلط بر تجوید سطح ۱

۴- اعطای مدرک لیسانس آموزش عالی (پس از قبولی در آزمون حفظ کل قرآن کریم و شرکت در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاهها ، که البته کسانی که حافظ قران هستند فقط چند کتاب برای کنکور ارشد را امتحان خواهند داد :

اتقان «علوم قرآن و حدیث » / تفسیر ۱۲ سوره مشخص / البیان و اسباب نزول  / تاریخ قرآن و تاریخ تفسیر

س: شرایط شرکت در طرح حفظ یکساله قرآن کریم را بیان فرمایید؟

ج: کسانی که بخواهند در طول یکسال کل قرآن کریم را حفظ کنند باید حداقل چند شرط را دارا باشند:

اول اینکه سنشان کمتر از ۱۲ سال نباشد یعنی کلاس ششم را تمام کرده باشند.

دوم اینکه بر روخوانی و روانخوانی قرآن کریم تسلط داشته باشند.

سوم اینکه در دوره آزمایشی حفظ تابستان شرکت نموده و این دوره را با موفقیت به پایان برسانند.

چهارم اینکه به مدت یکسال باید از درس و تحصیل مرخصی بگیرند و فقط به حفظ قرآن بپردازند.

س: آیا کسی می تواند فقط در دوره آزمایشی تابستان شرکت کند و بعد خودش ادامه دهد ؟

ج: برای شرکت در دوره آزمایشی منعی وجود ندارد ولی اینکه کسی بخواهد در طول سال و در کنار تحصیل ، حفظ را بدون حضور در کلاس ادامه دهد ، تجربه چند ساله بنده که در قم تدریس و آموزش حفظ یکساله را داشته ام نشان داده است که قطعا موفق نخواهد بود.

س: اگر کسی یکسال تحصیل را کنار بگذارد آیا از دیگران دوستانش عقب نمی ماند؟

ج: اولا اینکه بگوییم با حفظ قرآن یکسال از زندگی عقب می افتیم حرف درستی نیست چرا که قرآن برنامه زندگی ماست و آموختن برنامه زندگی در جهت رشد و ان شاء الله عمل به آن ، لازمه رسیدن به خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت خواهد بود.

دوم اینکه حفظ قرآن یکی از عوامل بسیار موثر در افزایش و رشد حافظه انسان خواهد بود و حافظان عزیز می توانند بعد از پایان حفظ بصورت غیر حضوری در تابستان آینده نیز درسهای خود را بخوانند و امتحان بدهند و به پایه بالاتر ارتقاء یابند.

و سوم اینکه فرزند خودم که کلاس ششم را تمام کرده در این دوره شرکت خواهد کرد و یکسال را از مدرسه مرخصی خواهد گرفت.

س: دوره آزمایشی تابستان از کی شروع می شود و برنامه ها و شرایط قبولی این دوره چیست؟

ج: ان شاء الله جلسه توجیهی دوره آزمایشی روز شنبه ۵ تیرماه راس ساعت ۵ عصر باحضور داوطلبان و خانواده های آنها در محل دارالقرآن امامزاده سید قنبر برگزار می شود و کلاسها از روز یکشنبه ۶ تیر راس ساعت ۹ صبح در همان مکان شروع خواهد شد.

در این دوره طی چهار مرحله برنامه حفظ قرآن آموزان از روزی نیم صفحه شروع و تا روزی ۲ صفحه ادامه خواهد داشت که ۱۰ روزه اول نیم صفحه ۱۰ روز دوم یک صفحه ۱۰ روز سوم ۵/۱ صفحه و بعد تا آخر دوره آزمایشی روزی ۲ صفحه از قرآن کریم را حفظ خواهند کرد و در مجموع دوره آزمایشی حدود ۵جزء از قرآن کریم را حفظ خواهند نمود.

کلاسهای دوره آزمایشی در ماه مبارک رمضان از ساعت ۹ تا ۱۲ خواهد بود ولی بعد از ماه مبارک از ساعت ۸ تا ۱۳ برگزار خواهد شد که شامل پرسش محفوظات ، تفسیر ، تجوید و مباحثه حفظ خواهد بود.

و اما شرایط قبولی در دوره آزمایشی :

مواردی که در قبولی پایان دوره آزمایشی لحاظ خواهد شد عبارتند از :

حضور منظم در کلاسها

انجام کامل تکلیفها

معدل قابل قبول از نمرات روزانه و آزمونهای کتبی و شفاهی که بصورت هفتگی برگزار خواهد شد.

استعداد سنجی قرآن آموزان در توانایی حفظ (روزانه ۲ صفحه از قرآن) توسط استاد و شورای آموزش.

س: شرط تحصیلی و شغلی در این طرح به چه صورت می باشد؟

ج: کسانی که می خواهند در طرح حفظ یکساله قرآن کریم شرکت نمایند بعد از قبولی در دوره آزمایشی می بایست به مدت یکسال هیچ فعالیت دیگری اعم از تحصیلی و یا شغلی و حرفه ای در کنار این برنامه نداشته باشند چون علاوه بر روزی ۵ ساعت حضور در کلاسها و برنامه های قرآنی موسسه ، می بایست در منزل نیز به تثبیت و مرور محفوظات ( تکالیف محوله از سوی استاد ) بپردازد که با توجه به مقدار محفوظات از روزی ۲ ساعت تا روزی ۶ ساعت برنامه قرآنی در منزل نیز باید داشته باشند پس عملا امکان تحصیل و یا انجام شغل و حرفه ای در ساعات دیگر روز نخواهند داشت.

س:  دوره اصلی حفظ در طول سال چگونه خواهد بود؟

در این دوره که ازاواخر شهریورو یا ابتدای مهر ماه شروع و تا اواخر مرداد ماه سال بعد ادامه خواهد داشت حافظان عزیز ۲۵ جزء باقیمانده تا آخر قرآن کریم را حفظ خواهند نمود.

برنامه ها و کلاسهای دوره اصلی نیز همانند دوره آزمایشی  بصورت روزانه ۵ ساعت حضور در موسسه خواهد بود.

هزینه دوره ها :

هزینه دوره آزمایشی ماهیانه ۵۰ هزار تومان و دوره اصلی ماهیانه ۳۰ هزار تومان خواهد بود که البته در هر دو دوره با توجه به نظم و حضور به موقع و انجام تکالیف و نمرات امتحانی ممکن است تخفیفی برای افراد در نظر گرفته شود و یا بالعکس جریمه ای بر عهده آنها قرار بگیرد.

مکان برگزاری دوره :

دار القرآن امامزاده سید صدر الدین قنبر میبد

در پایان لازم به ذکر است :

مراسم افتتاحیه اولین دوره طرح یکساله حفظ قرآن همراه با جلسه توجیهی روز شنبه پنجم تیرماه ساعت ۵ عصر در محل دارالقران موسسه حضرت معصومه سلام الله علیها واقع در امامزاده سید صدرالدین قنبر برگزار می گردد.