- محمدرضا جانبالهی
ماه شعبان ، از جمله ماههایی است که نه تنها دارای آثار و برکات معنوی زیاد است بلکه سرشار از مناسبتهای دینی و مذهبی است. مناسبتهایی که هرکدام از آن می تواند بهانه ای برای مسلمانان و بخصوص شیعیان در برپایی جشن و شادی باشد. خروج پیامبر اکرم (ص) برای غزوه بنی مصطلق ، ورود امام حسین به مکه ، ولادت حضرت امام حسین (ع) ، ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) ، ولادت حضرت امام زین العابدین (ع) ، ورود حضرت بقیه اله به سرداب مقدس و پس از آن پنهان شدن وی از دیده ها (به قولی) ، عقیقه شدن حضرت امام حسین (ع) و تراشیدن موی سر وی و هم وزن آن نقره را صدقه دادن توسط حضرت پیامبر (ص) ، ولادت حضرت علی اکبر (ع) ، اجازه شفاعت تمام امت به پیامبر اسلام (ص) از سوی خداوند ، ولادت حضرت حجت ابن الحسن المهدی (عج) ، خارج شدن حضرت نوح (ع) از کشتی پس ار پنجاه روز ، بالا بردن حضرت عیسی (ع) به آسمان ، نازل شدن عذاب بر قوم عاد و… از جمله مناسبت های این ماه است.
هرساله با فرا رسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبانیه ، مراسم جشن و گرامیداشت این ایام ، در سرتاسر میهن اسلامی برگزار می گردد و هر چه به نیمه ماه و سالروز میلاد منجی عالم بشریت (عج) نزدیک می شویم بر کیفیت آن افزون می گردد.
یکی از مراسمی که معمولاٌ در این روزها از رونق بسیاری برخوردار است جشن ازدواج است اما موضوعی که شاید برای خیلی از افراد سؤال باشد این است که آیا حضرت مهدی (عج) که هرساله هزاران زوج جوان به یُمن قدوم مبارکش در شب و روز نیمه شعبان به خانه بخت می روند خود ، ازدواج کرده یا اینکه همچنان مجرد است؟
شکی نیست که حضرت مهدی (عج) ازدواج کرده و دارای فرزندان زیادی نیز می باشد و اینکه عمر همسر و فرزندان آن حضرت ، چه مقدار می باشد باید گفت از نظر عقلی و طبیعی ، عمر آنها مثل سایر انسانها می باشد یعنی در یک مدت معین ، زندگی خواهند کرد تا عمر طبیعی آنها سپری شود یا به عبارتی ، فرزندان آن حضرت نیز مثل سایر انسانها ، توالد و تناسل دارند.
عده ای از علماء بزرگ از دلائل عقلی و نقلی ، اثبات کرده اند که آن حضرت باید ازدواج کرده باشد . علی بن طاووس در آخر کتاب جمال الاسبوع می فرماید: من روایاتی دیدم که مولانا المهدی (عج) فرزندان زیادی دارد که آنها انسانهای پاک و دارای صفات نیک هستند و همین طور آنها والی و سرپرست شهرهای اطراف دریا می باشند.
از طرفی دیگر حضرت مهدی (عج) چگونه سنت عظیمه جد اکرم خود حضرت ختمی مرتبت (ص) را ترک خواهد کرد با وجود آن همه ترغیب و تشویق و تحریص در انجام آن و در شرایطی که سزاوارترین امت به سنت پیغمبر اکرم (ص) امام هر عصر و زمانی می باشد. ضمن اینکه تا کنون کسی ترک ازدواج را از خصایص و امتیازات آن حضرت نشمرده است.
شیخ نعمانی شاگرد مرحوم کلینی و همینطور شیخ طوسی در کتاب غیبت به سند معتبر ، روایت کرده اند از مفضل بن عمر که گفت شنیدم امام صادق (ع) می فرمود : برای صاحب امر ، دو غیبت است یکی از آن دو طول می کشد به اندازه ای که مردم می گویند : آن حضرت فوت کرده یا کشته شده یا رفته است. این طولانی شدن غیبتش باعث می شود عده کثیری از مردم ، در امامتش شک کنند مگر عده ای اندک که به انتظارش نشسته و بر امامتش می مانند، البته هیچ کس از فرزندان آن حضرت و اصحاب ، بر موضع و مکان او اطلاع ندارند مگر اندکی از فرزندان و اصحاب او که خود حضرت ، به آنها بفرماید.
یکی دیگر از شواهد که دال بر این است که حضرت صاحب الامر (عج) دارای همسر و فرزندانی می باشد دعاها و اعمالی است که بخصوص در روز جمعه به ذکر آن توصیه و تأکید شده است که از جمله آنها می توان به صلوات منسوبه به ابوالحسن ضراب اصفهانی اشاره نمود. در فرازی از این صلوات چنین بیان شده که : اللهم اعطه فی نفسه و ذریته و شیعته و رعیته و خاصته و عامته و عدوه و … یعنی خدایا به او عطا فرما در حق خود آن بزرگوار و ذریه او و شیعیانش در غیبتش و خاص و عام دوستانش و حتی دشمنانش و… در پایان همین دعا که از اعمال روز جمعه می باشد چنین آمده است :
اللهم صل علی محمد المصطفی و علی المرتضی و فاطمه الزهرا والحسن الرضا والحسین المصفی و جمیع الاوصیاء مصابیح الدجی و اعلام الهدی و منارالتقی والعروه الوثقی والحبل المتین والصراط المستقیم و صل علی ولیک و ولاه عهدک والائمه من ولده و مد فی اعمارهم و زد فی آجالهم و…..
خدایا درود فرست بر محمد مصطفی و بر علی مرتضی و بر فاطمه زهرا و بر حسن صاحب مقام رضا و بر حسین صاحب مقام برگزیده و بر جمیع اوصیاء پیغمبر که همه چراغ شام تار عالمند و نشانهای هدایت و مظاهر تقوی و حلقه محکم و زنجیر مستحکم حق و راه راست خداوند هستند و درود فرست بر ولی خودت و ولی عهدان تو و پیشوایان از فرزندان او طول عمرشان مرحمت فرما و زیستشان را زیاد کن و …
البته دعاهای دیگری نیز هست که بتوان بدان استناد کرد لیکن به همین دعای فوق اکتفا می گردد .
انشاءالله بتوانیم منتظران خوبی برای ظهورش باشیم و مراسم جشن تولدش را نیز آنگونه که شایسته نامش هست برگزار کنیم.
با سلام این بحث توسط متخصصین مرکز مهدویت خیلی وقت است جواب داده شده است. و ثمره اش در حدی نیست که این قدر قابل طرح کردن باشد. در این خصوص به این بحث مراجعه شود:نشست علمی “ذریه امام مهدی و نقش آنها در حکومت امام زمان (عج)” به همت مرکز تخصصی مهدویت و همکاری انجمن مهدویت در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد .
در این نشست علمی آیت الله نجم الدین طبسی حاصل تحقیقات و مطالعات خود در این خصوص را به پژوهشگران و دانش پژوهان مرکز تخصصی مهدویت ارائه کردنند
آیت الله طبسی استاد مرکز تخصصی مهدویت در خصوص برخی ادعای ها در خصوص نیابت امام زمان (عج) گفت: افرادی که ادعای نیابت و بعد فرزندی امام زمان (عج) را دارند ابتدا باید بیایند ثابت کنند که امام زمان (عج) دارای همسر است.
وی با بیان اینکه عده ای مدعی هستند، امام زمان (عج) اولاد دارد، ابراز کرد: البته ما خوشحال می شویم که شرق و غرب عالم را بگیرند و شرف و آبروی ما به همین ها است ولی دلیل مثبت می خواهد، اینکه نتوانید دلیلی ارائه دهید که همسر و یا اولاد داشته باشد، روایت معارض دارد .
این استاد درس خارج مهدویت با اشاره به چالش ها و شبهاتی که در جامعه راه افتاده است، بیان کرد: پشت سر این اظهارات دست های یهود است و چون مهدویت عمود اعتقادات ماست و نسخه اصل ولایت فقیه است که پرتویی از امام معصوم (ع) است باید بگوییم که انصافا حق ادا نشده است و اگر تدارک نکنیم و محققانه وارد این مباحث نشویم هر دم از این باغ بری می رسد.
آیت الله طبسی با اشاره به اثبات ذریه امام زمان (عج) تصریح کرد: در خصوص ذریه من دست نیافته ام به کسی که تتبع کرده باشد و جمع کرده باشد و نتیجه و نظر بدهد الا اقای توستری در قاموس که بحثی دو صفحه ای انجام داده است. روایت هایی بوده است ولی چکش کاری می خواهد، جمع بین روایات می خواهد در حالی که کاری نشده است نتیجه اش این می شود که کسی که هیچ عقبه ای ندارد می گوید من پسر امام زمان (عج) هستم.
وی ادامه داد: اینها خیلی راحت و آسان می خواهند فرزند امام زمان (عج) را جا بیندازند، امام زمان (عج) هنوز ظهور نکرده است می بینیم که از شبکه های ماهواره ای حتی وصیت امام پخش می شود، و عجله دارند که بگویند این پسر آقاست که می گویند یمانی و … هستند جالب این است که این آقا همه حسنه ها را یکجا دارد.
آیت الله طبسی با اشاره به سوء استفاده های این افراد ابراز کرد: اقای توستری مطالب خوبی در مورد همسر و فرزندان امامان دارد وقتی به امام هادی و عسکری علیهماالسلام می رسد، می گوید با حره ازدواج نکردند بلکه با ام الولد ازدواج کرده اند، اما نسبت به امام زمان (عج) نه سخن از حره است نه ام الولد الا کفعمی که گفته است که ایشان ازدواج کرده است و یکی از دختران ابو لهب را گرفته است دقیقا همان تهمتی که به امام علی (ع) زدند می خواهند به ایشان بزنند.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: پس تنها کسی که این ادعا را کرده است کفعمی بوده است که در سال های ۹۰۰ فوت شده اند ولی ایشان این ادعا را از کجا مطرح می کنند، کسی که در قرن ده این را بیان می کند باید با دلیل بگوید و الان هم کسانی که این حرف ها را بیان می کنند باید اول ثابت کنند که امام همسر داشته اند.
وی ادامه داد: بله این که ازدواج یک سنت است، درست است ولی گاهی مسائلی پیش می آید که اثبات نمی شود پس نمی توان ازدواج امام (ع) را اثبات کرد.
آیت الله طبسی با بیان اینکه قدما این را مهمل گذاشته اند، یعنی شیخ طوسی، ادریس حلی و … از قدما هستند و اینها هیچکدام اشاره به این معنا که اولادی داشته اند، نکرده اند، ابراز کرد: نوری اسرار دارد که امام زمان (عج) اولادی دارد ولی خوب ببینیم که ادله ایشان چیست؟ دلیل اول روایت شیخ طوسی است که به دلیل مصحف رد است.
این استاد درس خارج مهدویت با اشاره به جزیره خضرا در روایات مجعول عنوان کرد: در جزیره خضرا به کسی رسیده اند به نام سلطان هاشم و گفته اند که این امام زمان (عج) هست و به آن استناد کرده اند، ولی اکثریت این ادعا را رد می کنند.
وی با اشاره به قصه پیرزنی در این خصوص بیان کرد: یکی از دلایل هم قصه یک پیرزنی است که در سال ۲۸۸ قمری هست و ادعا می کند که خاله امام زمان (عج) است؛ ولی این پیرزن واقعا چه کسی بود و حدیثی که در آن بکار رفته است از امام زمان (عج) است یا نه.
آیت الله طبسی ابراز کرد: روایت بعدی برای امام رضا (ع) است که باز هم نمی شود استناد کرد چون زودتر از امام زمان (عج) این را گفته و تنها برداشتی که می شود کرد این است که ایشان ازدواج می کند اما آیا الان ازدواج کرده نمی دانیم و مشخص نیست زمان ازدواج چه زمانی است.
این پژوهشگر مهدوی تاکید کرد: روایتی از امام صادق (ع) است مبنی بر اینکه “می بینم امام زمان (عج) را که با خانواده اش در مسجد سهله می آید” این یعنی بعد از ظهور در مسجد سهله با خانواده می آید ولی الان ازدواج کرده اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این روایت، روایات معارض بیشتر و صریح تری وجود دارد. کسی نتوانسته است ثابت کند که ایشان ازدواج کرده و نتوانسته اند هم ثابت کنند که الان فرزند دارند.
پایان پیام/http://www.mahdi313.org/page.php?page=showarticles&cat=1&id=495&query=%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC%20&office=markaz