آلبالوهای فاسد در میبد

احمد کریمی

  • احمد کریمی

چندی قبل و با اکران فیلم پر حاشیه “۵۰ کیلو آلبالو” نقدهای تند و تیزی بر علیه این فیلم در گرفت. متاسفانه این فیلم که حدود و مرزهای فساد تصویری و محتوایی سینمای ایران را با درصد زیادی جا به جا کرده است، این روزها در شهرستان میبد نیز در حال اکران است.

چندی پیش نامه‌ای از طرف دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) به حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی کشورمان، منتشر شد که با نگاهی به متن آن، به عمق مسئله پی می بریم.

 متن نامه ارسالی همراه با «یک پیاله آلبالوی فاسد» به شرح زیر است:

جناب آقای ایوبی

ریاست محترم سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور

سلام‌علیکم

هدیه‌ای که به شما تقدیم می‌‌شود ثمره مدیریت جنابعالی است. با صرف نظر از معدود بارقه‌های امید، حال و هوای غالب این روزهای سینمای ایران حقیقتا نه در شأن انقلاب است و نه در شأن سازمان سینمایی کشور، البته راه‌های توجیه برای این وضعیت همواره وجود داشته و وجود خواهد داشت.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که همراه خانواده محترم‌تان از بعضی فیلم‌های روی پرده این روزهای سینما بازدید فرمایید.

این روزها که فیلم “۵۰ کیلو آلبالو” بعد از دیگر فیلم‌های پر حاشیه، که تناسب چندانی با فرهنگ بومی و سنتی شهرمان ندارند، یکی پس از دیگری اکران می‌شوند، باید از خودمان بپرسیم آبا حیا و عفت عمومی در جامعه ما قرار است فدای بهانه “شاد کردن مردم” و یا “سرگرم کردن مردم” شود؟ چه مرجع مسئولی برای تایید فیلم ها برای اکران عمومی در شهرمان قرار است بر محتوای فیلم ها نظارت کرده و سپس اجازه اکران را صادر کند؟ آیا به صِرف پر فروشی یک فیلم، این انتخاب صورت می گیرد؟

اینکه مشکلات و مسائل زیادی هستند که باید رفع شوند و این مسائل ممکن است از اهمیت زیادی برخوردار نباشند، دلیل مناسبی بر سکوت در قبال آن نمی شود. امید که، دوستان بزرگواری که دستی بر آتش دارند، با موضع‌گیری صحیح به وظیفه خود عمل کنند.