آقای شهردار میبد! آیا جان انسانها توجیه فنی و مالی ندارد؟!
مهندس نقیبی در ادامه، در اظهارنظری تعجب برانگیز، عدم استقبال همشهریان در استفاده از دیگر پل های عابر پیاده موجود در شهر را تلویحا دلیلی دیگر برای عدم اجرای پل نام میبرد!
- محمد رسول دهقانی/ میبدنگار
۲۲روز پیش (۲۸آذر) روبروی دانشگاه آزاد میبد حادثه ای تلخ رخ داد. “کشته شدن یک دانشجوی دختر بر اثر تصادف” تیتر خبرها بود و دوباره کلید واژههای “تصادف”، “جاده سنتو” و “مرگ دلخراش” در سایت های خبری شهر به ارزش خبری تبدیل شد؛ اما ظاهرا این خبر هم، ارزشی برای مسوؤلین شهر نداشت! واکنش دیر به هنگام شورای ترافیک میبد به این اتفاق و توجیه فنی نداشتن اجرای پلعابرپیاده برای شهرداری میبد، گواه بر این مدعاست.
شورای ترافیک میبد بعد از گذشت ۱۵روز از این اتفاق، جلسهای را با حضور رییس پلیس راهور استان جهت بررسی ابعاد این حادثه تشکیل داد. در این جلسه مواردی به تصویب رسید که از جمله آنها، احداث پل عابر پیاده در روبروی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد و نصب ۱۵دستگاه دوربین کنترل سرعت بود.
چند روز بعد از این جلسه، شهردار میبد در مصاحبه ای با پایگاه “نارین خبر” در تاریخ ۱۶دیماه، در پاسخ به سوال(آیا برای احداث پل هوایی روبروی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ای دارید؟) می گوید: “در حال حاضر نه. ولی سعی می کنیم با همکاری این دانشگاه احداث پل عابر پیاده را در دستور کار قرار دهیم. احداث پل هوایی باید توجیه فنی داشته باشد. معمولا در تقاطع ها، چهار راهها و یا حتی سه راهها پل هوایی یا پل زیرزمینی احداث می کنند.”
مهندس نقیبی در ادامه، در اظهارنظری تعجب برانگیز، عدم استقبال همشهریان در استفاده از دیگر پل های عابر پیاده موجود در شهر را تلویحا دلیلی دیگر برای عدم اجرای پل نام میبرد!
و اما روابط عمومی شهرداری میبد از نصب و راه اندازی ۳دستگاه دوربین کنترل و ثبت تخلفات ترافیکی توسط واحد ترافیک شهرداری میبد در نقاط مختلف شهر خبر داد. ظاهرا مصوبه اجرای دوربین کنترل سرعت(بخوانید صـدور جــریمه!) علاوه بر توجیه فنی برای شهرداری، درآمدی هم برای ارگانهای مربوطه را به دنبال دارد، اما هنوز پلعابرپیادهای اجرا نخواهد شد، چون توجیه فنی ندارد.
بله، جان انسان ها توجیه فنی_مالی ندارد!
احسنت افرین ولی این که خیلی وقته جان انسانها برا برخی مسئولین اصلا مهم نیست
آیا برای احداث پل هوایی روبروی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ای دارید؟
در حال حاضر نه. ولی سعی می کنیم با همکاری این دانشگاه احداث پل عابر پیاده را در دستور کار قرار دهیم. احداث پل هوایی باید توجیه فنی داشته باشد. معمولا در تقاطع ها، چهار راهها و یا حتی سه راهها پل هوایی یا پل زیرزمینی احداث می کنند.
در مقابل رکن آباد برای عبور عابرین پیاده و وسیله نقلیه سبک در حد موتور سیکلت یک پل زیرگذر احداث کرده ایم. اگر دانشگاه آزاد مایل باشد و بخواهد که با ما همکاری کند ما حاضریم با آنها در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشیم.
البته پل های عابر پیاده ای هم که الان در سطح شهر، احداث شده، مثل پل هوایی مقابل اداره برق، مقابل بیمارستان، ایستگاه مینی بوس های میبد و … متاسفانه خیلی مورد بهره برداری قرار نمی گیرد و مردم کمتر از آن استقبال می کنند.
مثلا شهرداری روبروی ایستگاه مینی بوس ها و اداره برق در بلوار میانی نرده کشیده که مردم حتما از پل عابر پیاده عبور کنند که متاسفانه عده ای نرده را شکسته و باز هم از عرض خیابان عبور می کنند و یا اینکه اتوبوس های اداره و سازمان های مختلفی که کارمندان خود را از یزد به میبد می آورند در انتهای نرده های میانی بلوار مقابل اداره برق توقف می کنند و کارمندان هم از پل هوایی استفاده نمی کنند و در اوج شلوغی این بلوار، از عرض خیابان عبور می کنند.
واقعا اگر قرار است با هزینه زیاد پل هوایی احداث و باز هم کسی ازآن استفاده نکند احداث این پل قابل قبول است. هنوز در شهر های بزرگ هم فرهنگ استفاده از پل هوایی نهادینه نشده است. و مردم متاسفانه در بزرگ راه ها هم از این طرف خیابان به آن طرف می دوند. نمونه اش بلوار جمهوری در یزد. در ضمن دانشگاه آزاد با ۲۰۰۰ دانشجو که اکثرا هم ارشد به بالا هستند دانشجوی خوابگاهی اش بسیار کم شده است.