فعالیت نامزدهای احتمالی در تفت و میبد بیشتر از دیگر حوزه‌های استان بوده/ ندوشن جزء حوزه انتخابیه یزد و اشکذر خواهد بود

طالبی شمار نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در استان یزد را به ترتیب ۸۰ و ۸ نفر پیش بینی کرد و گفت: طبق بررسی ها فعالیت نامزدهای احتمالی در حوزه تفت و میبد بیشتر از دیگر حوزه های استان بوده و در حوزه یزد نیز فعالیت اندکی صورت گرفته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان یزد گفت: تاکنون با ۲۴ نشست با ۱۲۱ مصوبه در این ستاد برای برگزاری مطلوب انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، محمدعلی طالبی روز سه شنبه در نشست خبری با یادآوری آغاز فعالیت ستاد انتخابات استان یزد از تیر ماه امسال اظهار کرد: ستاد انتخابات در ۱۰ شهرستان و ۱۱ بخش استان یزد تشکیل و پیش بینی شده ۲۰ هزار نفر عوامل اجرایی، نظارتی، امنیتی و پشتیبانی با حدود ۷۳۰ شعبه ثبت نام و اخذ رای در سراسر استان فعالیت کنند.

رئیس ستاد انتخابات یزد اظهار کرد: این استان باوجود مشارکت زیاد در انتخابات ریاست جمهوری، در انتخابات مجلس شورای اسلامی طی چند دوره گذشته جایگاه مطلوبی نداشته و حتی در برخی از دوره ها مشارکت پایین تر از متوسط کشوری بوده است.

وی اضافه کرد: فراهم کردن زمینه حضور گرایش ها و سلیقه های مختلف در چارچوب نظام و ایجاد فضای رقابتی در انتخابات سبب افزایش مشارکت خواهد شد و امیدواریم از این طریق مشارکت مردم در انتخابات بهبود یابد.

طالبی شمار نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در استان یزد را به ترتیب ۸۰ و ۸ نفر پیش بینی کرد و گفت: طبق بررسی ها فعالیت نامزدهای احتمالی در حوزه تفت و میبد بیشتر از دیگر حوزه های استان بوده و در حوزه یزد نیز فعالیت اندکی صورت گرفته است.

معاون استاندار یزد با یادآوری توقف اصلاح حوزه های انتخابیه و افزایش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انتخابات امسال افزود: حوزه های انتخابیه در سراسر استان همانند انتخابات دوره قبل است و تغییرات تقسیمات کشوری پس از آن دوره در انتخابات امسال لحاظ نمی شود.

وی ادامه داد: بر این اساس شهر ندوشن که از نظر تقسیمات کشوری به شهرستان میبد ملحق شده است همچنان جزو حوزه انتخابیه یزد و اشکذر به شمار می آید.

وی افزود: واجدان شرایط رای دهندگان در انتخابات امسال باید ۱۸ سال داشته باشند و بر این اساس متولدین هفتم اسفند ۱۳۷۶ و قبل از آن می توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۲۶ آذر ماه در فرمانداری یزد و وزارت کشور به مدت یک هفته انجام می شود و پس از بررسی صلاحیت نامزدها در هیات مرکزی نظارت، اسامی نهایی نامزدها ۲۱ بهمن ماه توسط شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: مهلت تبلیغ نامزدهای مجلس خبرگان رهبری از ۲۲ بهمن تا پنجم اسفند ماه به مدت ۱۴ روز است و انتخابات هفتم اسفند ماه برگزار می شود.

رییس ستاد انتخابات استان یزد اظهار کرد: برنامه زمان بندی انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از ۲۸ آذر ماه همزمان با آغاز ثبت نام نامزدها با دستور وزیر کشور آغاز می شود و نامزدها به مدت ۷ روز فرصت ثبت نام دارند.

طالبی با اشاره به چهار حوزه انتخابیه در استان یزد افزود: این حوزه ها شامل یزد و اشکذر به مرکزیت فرمانداری یزد، مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد به مرکزیت فرمانداری مهریز، تفت و میبد به مرکزیت شهرستان تفت و اردکان به مرکزیت فرمانداری اردکان است که ثبت نام نامزدها در مرکزیت این حوزه ها و وزارت کشور انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: استعلام از سوابق داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در مراجع چهاگانه مشخص شده در قانون شامل دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات انجام می شود.

معاون استاندار یزد اضافه کرد: هیات های اجرایی نیز که فرایند انتخاب آنها از ۲۸ آذر ماه آغاز می شود پس از بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، نتایج را به هیات های نظارت اعلام می کنند و این هیات ها نیز با بررسی صلاحیت ها، عهده دار پاسخگویی به شکایت های داوطلبان رد صلاحیت شده خواهند بود.

رییس ستاد انتخابات استان یزد گفت: اسامی نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۷ بهمن ماه منتشر و فعالیت های تبلیغاتی این نامزدها از ۲۹ بهمن ماه به مدت یک هفته انجام می شود.

طالبی افزود: با توجه به همزمانی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تلاش شد تا برخی از مواد قانون به نحوی اصلاح شود که شروع برنامه زمان بندی

وی یادآور شد: با ابلاغ به دستگاه های مختلف استان بر ممنوعیت استفاده از امکانات دولتی و وسایل عمومی، صدا و سیما و خطابه نماز جمعه برای تبلیغ نامزدها تاکید شده و فعالیت داوطلبان احتمالی هم در سراسر استان از طریق مراجع نظارتی رصد می شود.