با ورود ایران، روزبه‌روز بر کیفیت و کمیت راهپیمایی اربعین اضافه شده

گفتگوی میبدما با رئیس اتحادیه رادیوتلویزیونهای عراق

  • گفتگو از: احمد کریمی/ عکاس:‌ صابر آقایی میبدی

*با سلام. لطفا خودتان را معرفی کنید و درباره پیاده‌روی بزرگ اربعین نظرتان را بگویید؟
به نام خدا. بنده سید حمید حسینی، رییس اتحادیه رادیو تلویزیون عراق هستم. اربعین بشارتی است که اهل بیت به ما داده اند و زیارت اربعین را نشانه مومن دانسته‌اند، و ما چه می‌توانیم درباره آن بگوییم؟ اما الحمدلله پیاده‌روی اربعین که موسس آن خود ایرانی‌ها بودند – و متاسفانه مدت زمان زیادی خودشان در آن نبودند- دو سالی است با ورود بیشتر آنها، رونق دیگری گرفته است و این مسئله موجب خوشحالی ما و باعث آبروی کل شیعیان جهان است.

IMG_3222

*پشتیبانی رسانه‌ای عراق و همینطور پشتیبانی رسانه‌ای جهان اسلام از این واقعه بزرگ در چه سطحی است؟

در عراق طبیعتاً رسانه‌هایی داریم که به انقلاب و شیعیان عراق وابسته هستند و موضعشان مشخص است که تعداد زیادی نیز هستند. اما گروه دیگری نیز وابسته به بعثی‌ها هستند، که از این موضوع بسیار ناراحتند و البته در مناطق خودشان فعالند و مسلماً اگر اینجا بیایند کتک می خورند!(خنده)

*دیگر رسانه های بیرون از عراق چطور؟

خوب، اتحادیه رادیو تلویزیون عراق که حدود صد و خورده ای عضو دارد، دو اتحادیه دیگر را نیز دعوت کرد. ما اتحادیه رادیو تلویزیون اسلامی را دعوت کردیم که شامل ۳۵ کشور است و همچنین اتحادیه رادیو تلویزیون های اروپا را دعوت کردیم که بیایند و طبیعتاً امسال حدود ۳۰۰ تا رسانه رادیو تلویزیونی وارد عراق می‌شوند، که ایرانی ها نیز میان آنها حضور دارند. این تعداد خبرنگار، برای پوشش این واقعه عظیم آماده می‌شوند.

*آیا برای رساندن پیام اربعین حسینی به مردم اروپا و آمریکا با وجود سانسورهای شدید، برنامه ای دارید؟

الحمدلله کاری که در عراق شروع کردیم، کم کم به کشورهای اسلامی دیگر نیز منتقل شد،یعنی الان کشورهای منطقه، کشورهای غرب آسیا الحمدلله به صحنه آمده اند و برایشان این جریان خیلی عجیب بود، اما در رابطه با کشورهای اروپایی و آمریکایی تازه شروع کردیم. ان شاءالله در رابطه با این بیداری و حرکت بزرگ، اگر کشورهای آفریقایی باخبر بشوند که چنین چیزی هست، به خاطر حّب اهل‌بیتی که در وجودشان است، من معتقدم این جمعیت به صد میلیون نفر نیز خواهد رسید و اینها برای ما نوید ظهور امام زمان(عج) را به همراه خواهد داشت، ان شاءالله …

7

*یعنی شما برنامه ریزی داشته اید که سقف جمعیت شرکت کننده را بعد از مثلاً ۵ سال به ۳۰ الی ۵۰ میلیون برسانید؟

ببینید، به نظر ما باید کشورها را متقاعد کرد. الان ایران را مد نظر بگیرید، الحمدلله با ورود ایران به این جریان، روز به روز بر کیفیت و کمیت آن اضافه شده است. اگر کشورهای دیگر نیز متقاعد بشوند که بیایند و حضور یابند، خیلی عالی می شود. کشورهای منطقه خودمان کم کم به ماجرا ورود کرده اند و از این نظر نگرانی نداریم، اما نگرانی ما فعلاً برای کشورهای آفریقایی است که به شکل گسترده ساماندهی و وارد این جریان شوند. البته به تعداد صدها نفری در این همایش بزرگ شرکت می کنند اما این نمی تواند منتهای خواست ما باشد. ان شاءالله بر آن هستیم که سه قاره آفریقا و اروپا و آمریکا را در آینده ای نزدیک به این جریان وارد کنیم…

*برای سوال آخر از شما می خواهم در مورد این موکب- علی بن موسی الرضا(علیه السلام)- توضیح بدهید؟

این موکب که در آن هستیم، بدون کمک دولتی از عراق و ایران، با کمک دو خیر ایرانی و یک عراقی ساخته می شود. لذا از همه ثروتمندان مومن می خواهیم این جاده را که بین الحرمین امیرالمومنین(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) می باشد، با موکب های مناسب برای آینده ای نزدیک و صد میلیون زائر حسینی، آماده کنند.

IMG_3204IMG_3230IMG_3232

*با تشکر از شما و التماس دعا…

موفق باشید ان شاءالله