ادامه روند بی‌ثباتی در فرماندهی انتظامی میبد/ محمدی هم بیش از دو سال نماند!

حدود دو سال قبل میبدما پس از جابجایی فرمانده وقت نیروی انتظامی میبد (سرهنگ غلامزاده) نسبت به جابجایی‌های زودهنگام در این نهاد حساس هشدار داده بود. هشداری که بعدا مورد تاکید امام جمعه میبد نیز واقع شد و ایشان شدیدا از بی‌توجهی نیروی انتظامی استان در تغییر وتحولات گلایه نمود.

حدود دو سال قبل بود که شبکه مجازی میبدما پس از جابجایی فرمانده وقت نیروی انتظامی میبد (سرهنگ غلامزاده) نسبت به جابجایی‌های زودهنگام در این نهاد حساس هشدار داده بود. هشداری که بعدا مورد تاکید امام جمعه میبد نیز واقع شد و ایشان شدیدا از بی‌توجهی نیروی انتظامی استان در تغییر و تحولات گلایه نمود.

IMG_3376

در آن مطلب نوشته شده بود:

بی تردید یکی از شروط اساسی مدیریت کارآمد، ثبات مدیر اداره در جهت شناخت هرچه بیشتر از نیروها، قوتها و ضعفها می باشد. باید توجه نماییم که یکی از ارکان اصلی مدیریت کارآمد، اقتدار مدیر می باشد که لازمه شکل گیری این اقتدار نیز ثبات مدیریت می باشد. این مساله در مدیریتهای نظامی و امنیتی شکل ویژه ای به خود می گیرد چرا که مولفه اقتدار در مدیریتهای نظامی، امنیتی و قضایی بسیار واجبتر و پررنگتر از مدیریت در بخشهای دیگر می باشد.

با نگاهی به تغییراتی که در سطح فرماندهی نیروی انتظامی میبد طی سالیان اخیر اتفاق افتاده، متوجه می شویم متاسفانه این اصل –یعنی ثبات مدیریتی- در این اداره نظامی که وظیفه حساس و بنیادین تامین امنیت مردم شهرستان رابرعهده دارد، رعایت نشده است.

تنها ظرف ۸-۷ سال گذشته، نیروی انتظامی میبد ۵ مدیر را تجربه کرده است: آقایان علیخانی، میرجلیلی، فخاری، غلامزاده و محمدی و این مطلب انذار دهنده آن است که فرماندهان نیروی انتظامی میبد به شدت جایگاه متزلزلی دارند و همان گونه که گفته شد، این تزلزل برای یک مدیر –آن هم در رده نظامی- سم مهلک است.

البته عملکرد همه این مدیران هم ضعیف نبوده و بعضا به علت قوتشان از میبد جابجا و به شهرستانهایی که مدیریت ضعیفتری داشته منتقل شده اند و البته در این میان، این میبد بوده که قربانی یک بازی باخت-باخت شده؛ چرا که اگر فرمانده نیروی انتظامی قوی باشد، فورا او را به مناطق دیگر منتقل می کنند و اگر هم ضعیف باشد که واضح است چگونه دودش به چشم مردم میبد می رود.

به عنوان نمونه، به نظر می رسد عملکرد سرهنگ غلامزاده –که چند روز قبل پس از ۲سال از فرماندهی ناجای میبد تودیع و به فرماندهی ناجای ابرکوه منصوب شد- نسبتا خوب بوده اما متاسفانه به محض اینکه ایشان با فضای میبد و پتانسیلها و آسیبهای این شهرستان آشنا شد، از سمت خود تودیع و در جای دیگری مشغول به خدمت گردید.

پر بیراه نیست اگر مدعی شویم یکی از دلایل ضعف نسبی سالهای اخیر نیروی انتظامی میبد، همین جابجایی های پی در پی بوده است. امیدواریم حالا که یک نیروی بومی –سرهنگ ولی الله محمدی- مسئولیت خطیر فرماندهی نیروی انتظامی میبد را برعهده گرفته، از وی حمایت شود و فرصت کافی برای جاافتادن و شناخت کافی از فضا و امکانات به وی داده شود و این گونه نباشد که یکی دو سال دیگر – در صورتی که وی حداقل استانداردهای مدیریت انتظامی میبد را رعایت نمود- شاهد تودیع ایشان و سپردن زمام امور به دست نیروی دیگری باشیم.

حالا با گذشت دو سال از معارفه سرهنگ ولی الله محمدی به عنوان فرمانده نیروی انتظامی میبد، متاسفانه پیش بینی میبدما درست از آب درآمده و فردا(دوشنبه) مراسم تودیع وی برگزار خواهد شد و به این ترتیب، در بازه زمانی ۱۰ سال گذشته تاکنون، نیروی انتظامی میبد در حال تجربه ششمین فرمانده خود است! و البته با این روند هیچ بعید نیست که دو سال بعد، همین پایگاه اطلاع‌رسانی، خبر مراسم تودیع فرمانده جدید نیروی انتظامی میبد -آقای سید طاهر موسوی- را روی خروجی خود ببرد!

با این اوصاف آیا این تعویض مکرر فرماندهان، زمینه مدیریت موثر و کارآمد را برای آنان فراهم می‌کند؟!

شکی نیست مسائل و مشکلات عدیده نیروی انتظامی شهرستان میبد، نه تنها با تغییر مکرر فرماندهان حل نخواهد شد بلکه روز به روز شدت بیشتری نیز پیدا خواهد کرد و به نظر می‌رسد مشکلات این نهاد انتظامی در میبد بیشتر در جذب نیروهای کارآمد و همچنین کم‌توجهی نیروی انتظامی استان است؛ نکته‌ای که آذرماه سال ۹۲ حضرت آیت الله اعرافی به صورت بسیار صریح و شفافی به آن اشاره کردند.

امام جمعه میبد در نمازجمعه این شهر به شدت از بی توجهی نیروی انتظامی استان در تامین کمبودهای انتظامی شهرستان از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری اظهار تاسف کرد و افزود: شهری با قریب یکصد هزار نفر جمعیت و با گستره و پیچیده گی های خاص نیازمند توجه ویژه است با این حال از انتظامی استان توجه مناسبی به این شهر نمی شود.

امام جمعه میبد با بیان اینکه گاهی حتی در تغییر و تحول ها هم اصلا توجهی به مسئولین شهر نمی کنند و به تذکرات هم بی اعتنا هستند افزود: فرمانده انتظامی استان باید بداند امام جمعه و مسئولین حتما مصالح مردم را در نظر می گیرند و باید امکانات لازم و متناسب با نیروی انتظامی را در میبد فراهم کنند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ، تصریح کرد: دیگر کارد به استخوان رسیده و تا زمانی که فرماندهی انتظامی استان به فراخور مردم میبد دست به کار جدی نزند حرفی با آنها نخواهم داشت .