بزرگان ما این‌ها هستند

علی فلاح

حتما شما هم با حکایت ها و حرفهایی از بزرگان غربی در کتابها مواجه شدید که برای تلنگر زدن یا نصیحت خواننده نوشته شده اند و یا کتابهایی را می بینیم که به جمع آوری کلمات قصار آنها پرداخته است و در دست مردم دیده می شود.

این قصه دردآوری است که هنوز ما نتوانستیم شناختی روی بزرگان خود پیدا کنیم ، بزرگانی که معصوم هستند و از طرف خدا برگزیده. آن وقت می رویم دنبال زندگی و افکار شخصیت هایی که هیچ احساس تعلقی نسبت به ارزشهای ما ندارند.

افرادی چون ادیسون و انیشتن و کانت و هگل و …. می شوند الگوی رفتاری و گفتاری و برای ما به سان پیغمبرانی که صراط مستقیم را به ما نشان می دهند، آن وقت کتابهای با ارزشی چون نهج البلاغه و نهج الفصاحه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد و… باید در کتاب فروشی ها و خانه ها باشد و خاک تنگ نظری ما را بخورد.

مگر نشنیدیم از امام غریب بین شیعیان که پدر محمد بن موسى رازى گوید: امام رضا(ع) روزى از قرآن یاد کرد و شیوه‌ی استدلال و چگونگى بیان آیات و معجزات نظم قرآنى را بااهمیّت شمرد و فرمود:

قرآن ریسمان محکم خداوند
و رشته‌ی استوار او
و راه درستى است که به بهشت می‌انجامد
و از دوزخ رهایى می‌بخشد
.. و از آن جا که براى زمانى خاص پدید نیامده است،
در گذر روزگاران کهنه نمی‌شود
و به خواندنِ فراوان، برآیند خود را از دست نمی‌دهد،
بلکه حجّت و برهان همه‌ی نسلها است..
باطل را به پس و پیش آن راهى نیست
و فرستاده‌اى از جانب خداى دانا و ستوده است.
(عیون الاخبار۲:۶۹)

ابوحیّون از امام رضا(ع) نقل می‌کند که فرمود:
هر کس آیات متشابه قرآن را به محکمات بازگرداند،
راه راست را یافته است
… در روایات ما نیز همچون قرآن، محکم و متشابه هست،
تنها به متشابهات چنگ مزنید
و آنها را به محکمات برگردانید
و گرنه راه را گم می‌کنید.
(عیون الاخبار۱:۲۹۰)

امامان معصوم ما بیش از اینکه در میان غیر شیعیان تنها باشند ، در میان شیعیانشان غریب هستند.ائمه را در تولد و شهادتشان می شناسیم و میگذریم چون تند باد از کنار معارف و حقایق زندگیشان و در آخر واژه «شیعه » را در بین کلمات و اعمالمان شهید میکنیم. زندگی و اختراعات ادیسون و نظریات انیشتن و کانت و….را با همه زیر و بم آن می دانیم ولی ازعلی(علیه السلام) و اولادش جز معدود فیلم و سخنرانی آن هم تکراری نمی دانیم.

به شا خه های شکسته و لبه پرتگاه چنگ میزنیم و اطمینان می کنیم ولی حاضر نیستیم به پشتوانه خدا به عروه الوثقی تمسک جوییم.

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا