نخستین مدرسه استان یزد بیش از ۱۵۰ سال پیش در شهر میبد ساخته شده

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۴۰۰ مدرسه در استان یزد توسط خیران مدرسه‌ساز تکمیل و تحویل شده است و برای ساخت ۵۷۸ مدرسه نیز از سوی خیران، زمین اعطا شده است ضمن اینکه ۷۰ منزل مسکونی نیز از سوی خیران به امر مدرسه‌سازی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، امیرحسین رادمنش، ظهر امروز در هفدهمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان یزد با اشاره به جمعیت ۱۹۸ هزار نفری دانش‌آموزان استان یزد اظهار داشت: این تعداد دانش‌آموز در ۸ هزار کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: ۳۵ درصد از کلاس‌هایی که دانش‌آموزان استان هم‌اکنون در آنها مشغول تحصیل هستند، مقاوم نیستند و با کوچک‌ترین لرزه‌ای ممکن است، حادثه‌ساز شوند.

aks

رادمنش خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته تقریبا هر ماه یک مدرسه در استان یزد از رده خارج شده و مهم‌ترین پیامد این اتفاق، دو شیفته شدن مدارس دیگر استان بوده است.

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان یزد با بیان اینکه یزد از دیرباز در زمینه ساخت مدرسه، مسجد و تکیه در سراسر ایران زبانزد است، یادآور شد: نخستین مدرسه استان یزد بیش از ۱۵۰ سال پیش در شهر میبد ساخته شده و این نشان از اهمیت قائل شدن مردم یزد برای علم و دانش است.

رادمنش با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۱۹۷ خیر در استان یزد عضو مجمع خیران مدرسه‌ساز هستند، ادامه داد: ۴۲۵ نفر از این تعداد قبل از انقلاب و بقیه بعد از انقلاب اقدام به ساخت و تجهیز یا نوسازی مدارس کرده‌اند.

وی یادآور شد: ۴۵ نفر از خیران مدرسه‌ساز استان یزد از اقلیت‌های مذهبی به ویژه زرتشتیان هستند که این نشان از اهمیت علم و دانش در همه ادیان الهی است.

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۴۰۰ مدرسه در استان یزد توسط خیران مدرسه‌ساز تکمیل و تحویل شده است و برای ساخت ۵۷۸ مدرسه نیز از سوی خیران، زمین اعطا شده است ضمن اینکه ۷۰ منزل مسکونی نیز از سوی خیران به امر مدرسه‌سازی اختصاص یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: یکی از مشکلاتی اغلب مدارس خیرساز در سطح استان با آن دست به گریبان هستند، این است که مدارس بعد از مدتی نیاز به تعمیر و نگهداری پیدا می‌کنند که این از توان دولت خارج است، بنابراین طرحی برای تامین بودجه تعمیر و نگهداری مدارس پیش‌بینی شده است.

رادمنش اظهار داشت: بر اساس این طرح، پیشنهاد شده تا در کنار هر مدرسه، چند واحد تجاری نیز احداث شود تا از محل درآمد آنها، برای تعمیر، بازسازی و نگهداری مدارس خیرساز هزینه شود.

وی تصریح کرد: رایزنی‌های لازم با شهرداری‌ها انجام شده و قرار است از این فضاهای تجاری، عوارض دریافت نشود که به نظر می‌رسد این طرح مورد توجه قرار گرفته و مسئولان امر نیز از آن استقبال کرده‌اند.

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته در شانزدهمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان یزد، خیران پرداخت ۲۲ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز مدارس را تضمین کردند، افزود: تاکنون ۱۷ میلیارد تومان از این میزان محقق شده است.

رادمنش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود دو درصد دانش‌آموزان مدارس استان یزد را دانش‌آموزان دارای ضریب هوشی پایین و دانش‌آموزان دارای نقص عضو تشکیل می‌دهند، اظهار امیدواری کرد: خیران مدرسه‌ساز برای ساخت مدرسه برای این قشر از دانش‌آموزان و تجهیز مدارس آنها نیز وارد عمل شوند زیرا آنها بیش از سایر دانش‌آموزان به توجه نیاز دارند.

به گزارش فارس، در این مراسم با اهدای لوح سپاس از خیران مدرسه‌ساز استان یزد تجلیل شد.