دلایل ۵گانه اسعدی در دفاع از یک سیاست در گفتگو با میبدما/ ۶۰درصد دانشآموزان درمیبد بهسمت رشتههای کارودانش و فنیحرفهای هدایت شدند
وی گفت: برخلاف دانش آموزان نظری، ۹۰ درصد دانش آموزان کار و دانش و فنی حرفه ای جذب بازار کار می شوند و حتی برخی از دارندگان معدلهای بالا در رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای از سوی کارخانه ها پیش خرید می شوند
رییس آموزش و پرورش میبد از سیاست هدایت دانش آموزان دبیرستانی به سمت رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای دفاع کرد.
سید حسین اسعدی در گفتگو با خبرنگار “میبدما” با بیان اینکه ما تعمدا تعداد دانش آموزان کارودانش و فنی حرفه ای را زیاد کرده ایم، این اقدام را در راستای سیاستهای وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم سوق یافتن ۷۰درصد دانش آموزان به سمت رشته های کارودانش، فنی حرفه ای و هنرستان و ۳۰ درصد بقیه به سمت رشته های نظری –اعم از تجربی، انسانی، ریاضی و معارف- دانست.
وی افزود: شهرستان میبد در تحقق این سیاست در استان یزد پیشتاز است و تقریبا ۶۰درصد از دانش آموزان پسر و ۴۸ درصد از دانش آموزان دختر در مدارس میبد به سمت رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای هدایت شده اند.
رییس آموزش و پرورش میبد گفت: سیاست ما این است که در رشته های نظری چند دبیرستان معدود در شهرستان میبد فعالیت کند و بقیه مراکز مربوط به کار و دانش و فنی حرفه ای و هنرستان باشد. به همین خاطر در سال گذشته ما دو مدرسه را در میبد به کارودانش تبدیل کرده ایم، یکی مدرسه صدر در بفروئیه و دیگری مدرسه حاجتی در شهیدیه.
اسعدی علت صحیح بودن این تصمیم را در پنج مورد خلاصه کرد:
۱٫ توقع دانش آموزان کار و دانش و فنی حرفه ای نسبت به دانش آموزان نظری بسیار پایین تر است.
۲٫ برخلاف دانش آموزان نظری، ۹۰ درصد دانش آموزان کار و دانش و فنی حرفه ای جذب بازار کار می شوند و حتی برخی از دارندگان معدلهای بالا در رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای از سوی کارخانه ها پیش خرید می شوند و البته این را بگویم که آن ده درصد بقیه هم خودشان نمی خواهند و بیشتر می خواهند جذب بازار آزاد و کارهای دیگر شوند.
۳٫ جامعه ما به تخصصهای آنها در فعالیتها و امور روزمره خود بسیار احتیاج دارند.
۴٫ ارتباط ما با صنعت و آموزش عالی –از طریق شورای آموزش عالی- هم بسیار خوب است و به همین دلیل این دانش آموزان پس از تحصیل در آموزش و پرورش سریعا جذب بازار کار می شوند و یا آنکه صنعتگران سعی می کنند صنعتی را بیاورند که ما رشته اش را داشته باشیم و یا اینکه آموزش عالی رشته های مرتبط با کار و دانش و فنی حرفه ی را در سطح دانشگاهی ایجاد می کند تا این دانش آموزان در این مقاطع ادامه تحصیل دهند.
۵٫ دانش آموزان، معمولا علاقه ای به کلاسها و درسهای تئوری ندارند و به همین خاطر به سمت فنی حرفه ای و کار و دانش گرایش دارند.
با سلام
اینکه دانش آموزان همه به سمت فنی حرفه ای و کاردانش هدایت شوند چندان سیاست درستی نیست،آن هم به چند دلیل:
۱- ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای این دانش آموزان بسیار سخت و در مواردی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد غیر ممکن است.
۲- امکانات هنرستان های کار و دانش بسیار بسیار ضعیف است.
۳-رقابت درسی بین دانش آموزان وجود ندارد و سطح دانش و نمرات بسیار پایین است.
۴- در واقع با هدایت دانش آموزان به سمت هنرستان ها و رشته های فنی هدف ما به جای تربیت یک مهندس عالی تبدیل به یک نیروی کار دیپلمه و یا حداکثر یک تکنسین می شود.
۵- در مورد انتخاب رشته،مکانیزم این چنین است که طبق فرم هدایت تحصیلی،دانش آموزان ضعیف و در اکثر موارد با چندین تجدیدی از سال اول دبیرستان وارد هنرستان ها می شوند.افزایش ورودی هنرستان ها نشان دهنده پایین آمدن سطح نمرات و میانگین معدل دانش آموزان سال اول دبیرستان است که نیاز به یک آسیب شناسی دقیق دارد.
(در مورد صحبت های انجام شده دلایل مستند وجود دارد که در صورت لذوم ارائه می شود).
ای وای از فدا شدن اخلاق در مدارس