دلایل ۵گانه اسعدی در دفاع از یک سیاست در گفتگو با میبدما/ ۶۰درصد دانش‌آموزان درمیبد به‌سمت رشته‌های کارودانش و فنی‌حرفه‌ای هدایت شدند

وی گفت: برخلاف دانش آموزان نظری، ۹۰ درصد دانش آموزان کار و دانش و فنی حرفه ای جذب بازار کار می شوند و حتی برخی از دارندگان معدلهای بالا در رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای از سوی کارخانه ها پیش خرید می شوند

رییس آموزش و پرورش میبد از سیاست هدایت دانش آموزان دبیرستانی به سمت رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای دفاع کرد.

سید حسین اسعدی در گفتگو با خبرنگار “میبدما” با بیان اینکه ما تعمدا تعداد دانش آموزان کارودانش و فنی حرفه ای را زیاد کرده ایم، این اقدام را در راستای سیاستهای وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم سوق یافتن ۷۰درصد دانش آموزان به سمت رشته های کارودانش، فنی حرفه ای و هنرستان و ۳۰ درصد بقیه به سمت رشته های نظری –اعم از تجربی، انسانی،  ریاضی و معارف- دانست.

وی افزود: شهرستان میبد در تحقق این سیاست در استان یزد پیشتاز است و تقریبا ۶۰درصد از دانش آموزان پسر و ۴۸ درصد از دانش آموزان دختر در مدارس میبد به سمت رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای هدایت شده اند.

رییس آموزش و پرورش میبد گفت: سیاست ما این است که در رشته های نظری چند دبیرستان معدود در شهرستان میبد فعالیت کند و بقیه مراکز مربوط به کار و دانش و فنی حرفه ای و هنرستان باشد. به همین خاطر در سال گذشته ما دو مدرسه را در میبد به کارودانش تبدیل کرده ایم، یکی مدرسه صدر در بفروئیه و دیگری مدرسه حاجتی در شهیدیه.

اسعدی علت صحیح بودن این تصمیم را در پنج مورد خلاصه کرد:

۱٫ توقع دانش آموزان کار و دانش و فنی حرفه ای نسبت به دانش آموزان نظری بسیار پایین تر است.

۲٫ برخلاف دانش آموزان نظری، ۹۰ درصد دانش آموزان کار و دانش و فنی حرفه ای جذب بازار کار می شوند و حتی برخی از دارندگان معدلهای بالا در رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای از سوی کارخانه ها پیش خرید می شوند و البته این را بگویم که آن ده درصد بقیه هم خودشان نمی خواهند و بیشتر می خواهند جذب بازار آزاد و کارهای دیگر شوند.

۳٫ جامعه ما به تخصصهای آنها در فعالیتها و امور روزمره خود بسیار احتیاج دارند.

۴٫ ارتباط ما با صنعت و آموزش عالی –از طریق شورای آموزش عالی- هم بسیار خوب است و به همین دلیل این دانش آموزان پس از تحصیل در آموزش و پرورش سریعا جذب بازار کار می شوند و یا آنکه صنعتگران سعی می کنند صنعتی را بیاورند که ما رشته اش را داشته باشیم و یا اینکه آموزش عالی رشته های مرتبط با کار و دانش و فنی حرفه ی را در سطح دانشگاهی ایجاد می کند تا این دانش آموزان در این مقاطع ادامه تحصیل دهند.

۵٫ دانش آموزان، معمولا علاقه ای به کلاسها و درسهای تئوری ندارند و به همین خاطر به سمت فنی حرفه ای و کار و دانش گرایش دارند.