سید قاسم گل‌گواهی: تشکلات زیر مجموعه اداره میراث فرهنگی از قوانین صنفی مستثنی هستند اما باید قانون را رعایت کنند

معاون تشکل‌ها و تنظیم مقررات صنفی مرکز اصناف و بازرگانان با اشاره به رکود حاکم بر بازار گفت: باید همه بر محور یک قانون واحد در نظام صنفی حرکت کنیم و همه برای رسیدن به نتیجه بهتر، به خط شویم.

به گزارش میبدما؛ سید قاسم گل گواهی در اجلاس سراسری اتاق‌های اصناف استان یزد، با اشاره به موضوع اشباع نانوایی‌ها در سطح شهر و نگرانی این صنف از صدور مجوزهای جدید گفت: اتاق اصناف در چهار چوب مقررات قانونی خود و ماده ۷ اصل ۴۴ قانون اساسی، نمیتواند از صدور مجوز خودداری کند، البته طبق یک آیین نامه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ محدودیت‌هایی نیز اعمال شده است.

گل گواهی عنوان کرد: با موافقت هیئت عالی نظارت و اتاق اصناف ایران، صدور پروانه‌های جدید واحد‌های صنفی افزایش یافته است.

معاون تشکل‌های صنفی کشور در ادامه سخنان خود با توجه به قانون برنامه ششم توسعه گردشگری و دستگاههایی که در جهت خدمات گردشگری از میراث فرهنگی مجوز اخذ می‌کنند گفت: این واحدها از قانون صنفی اصناف مستثنی هستند و طبق قانون برنامه ششم، تشکلات اداره میراث‌فرهنگی هستند، اما ارائه خدمات با نرخ متفاوت از طرف آنها نیز ممنوع است.

وی همچنین به واحدهایی که در ترمینال‌ها، پایانه‌ها و فرودگاه‌ها مشغول ارایه خدمات هستند اشاره کرد و افزود: این واحد‌های صنفی مشمول قانون اصناف میشوند و رعایت قانون اصناف برای این واحد ها الزامی است.

سید قاسم گل گواهی در ادامه با توجه به رکود حاکم بر بازار گفت: متأسفانه آشفتگی نرخی در صنوف وجود دارد که البته این آشفتگی نرخی بیشتر بخاطر رقابت است و صنوف باید در نرخ گذاری اجناس دقت کنند و آن نرخی که در هیئت نظارت که متشکل از ۷ وزیر است را اجرا و افزایش دهند.

وی پایه و اساس توسعه در هر امری را دانش دانست و تاکید کرد: اصناف باید اطلاعات خود را افزایش دهند و بر قوانین صنفی واقف باشند.

گل گواهی در ادامه سخنان خود با گلایه از برخی هیئت رییسه‌ها و ه‍یئت مدیره‌های اتاق اصناف سراسر کشور خاطرنشان کرد: هیئت مدیره‌ها و هیئت رییسه‌ها باید قوانین اصناف را بدانند و وظایف اصنافی خود را در چهار چوب این قوانین اجرا کنند.

معاون تشکل‌های صنفی کشور وجود اجناس قاچاق در برخی صنوف را بزرگترین ضربه به اقتصاد کشور و همچنین ضربه به اشتغال فرزندان این جامعه دانست و تاکید کرد: واحد‌های صنفی و اصناف حتما خریدهای خود را با فاکتور قانونی انجام بدهند تا با موارد قاچاق روبرو نشوند.

سید قاسم گل گواهی در پایان با اشاره به حساسیت ویژه و قاچاق مواد آرایشی بهداشتی در کشور گفت: به منظور جلوگیری از عرضه وسایل آرایشی و بهداشتی قاچاق و نظارت بیشتر در این زمینه در هر استان اتحادیه مستقلی ایجاد خواهد شد.