۸۵ درصد زردآلوی یزد به استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه ۸۵ درصد زردآلوی یزد به استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود، گفت: تا پایان فصل بهار ۳۴ تا ۳۵ هزار تن زردآلو از باغات استان برداشت می‌شود.

به گزارش میبدما؛ یدالله جواد‌پور در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، سطح زیر کشت محصول زردآلو در استان یزد را دو هزار و ۴۵۰ هکتار دانست و گفت: از این مقدار سطح زیر کشت ۱۲۰ هکتار غیر بارور و دو هزار و ۳۳۰ هکتار بارور هستند.

وی با اشاره به اینکه به‌طور متوسط در هر هکتار ۱۵ تن زردآلو برداشت می‌شود، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی زمستان و بهار سال جاری در بعضی از شهرستان‌های استان یزد افزایش برداشت و در برخی نقاط کاهش این محصول را شاهد هستیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل بهار ۳۴ تا ۳۵ هزار تن زردآلو از باغات استان برداشت شود.

جوادپور انواع زردآلو را تخم گردی، خیاری، فلکه‌ای، ممک، نوری، خانی و محلی عنوان کرد و اظهار داشت: این محصول بیشتر در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم برداشت می‌شود و ۸۵ درصد زردآلوی استان به استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی صادر می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد زردآلوی استان یزد قابلیت تازه خوری را ندارند و بایستی صنایع تبدیلی برای آن‌ها در نظر گرفته شود، اذعان داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان یزد آمادگی دارد افرادی که متقاضی ایجاد احداث صنایع تبدیلی در تمام نقاط استان یزد رادارند، ضمن مجوزهای لازم، تسهیلات کافی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و برای این منظور متقاضیان می‌توانند به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند و پیگیری نمایند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در پایان با اشاره به کاهش بارندگی و خشک‌سالی‌های پیاپی، خاطرنشان کرد: بیشتر از چاه برای آبیاری این محصول استفاده می‌شود و ۱۰ درصد از زردآلوهای استان فرآوری می‌شود.