برای کلاس “برجام” هزینه می‌کنند اما جلوی اعتکاف می‌ایستند/ چرا بخشنامه نکردید که دانش‌آموزان در اعتکاف شرکت کنند؟

ما در کشوری زندگی می کنیم که برای کلاس برجام هزینه می کنند. تمرین درس برجام در دفترچه نوروزی گذاشتند، و بخش‌نامه شده بود که کلاس ویژه برجام تشکیل شود. چرا برای اعتکاف و این موضوع مهم هزینه نمی شود؟

گزارشگر و عکاس: احمد کریمی

حجت الاسلام والمسلمین شیخ مرتضی دهقانی در روز دوم از ایام اعتکاف در مسجد قلعه فیروزآباد و در جمع پرشور معتکفین سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار “میبدما”، شیخ مرتضی دهقانی سخنان خود را با اشاره به تاریخ اسلام، اینگونه آغاز کرد: بنا بر این بوده است که برخی نگذارند ، بعضی وقایع و حقایق تاریخی منتشر شود، و چون نگذاشتند منتشر شود، دست ما از بسیاری از موضوعات و مسائل خالی است.  یا چیزهایی در تاریخ بوده که بعدها کسانی نگذاشتند پخش شود و مردم مطلع شوند.

زینب کبری(س) قبل از عاشورا را نمی شناسیم

ایشان افزود: در تاریخ اسلام هر دوی این مراتب تکرار شده، در جاهایی نگذاشتند چیزی از مسائل تاریخی منتشر شود، در تحقیق و پژوهش هم چیزی نصیب شما نمی شود. برای مثال اگر شما سراغ کتاب های تاریخی بروید، قبل از عاشورا زینب کبری(س) را نمی شناسید، با اینکه ایشان قبل از این تاریخ کلاس درس و جلسه تفسیر داشته اند. حتی از کسانی که سخنانی بسیار بی ارزش داشته اند مطالبی مانده است، اما از ایشان چیزی قبل از واقعه عاشورا برای ما نمانده است.

شاید جالب باشد از روزی که ایشان به ما معرفی شده تا روز وفاتش؛‌ شاید ۲ الی ۳ سال بیشتر در قید حیات نبوده است. روزی که به کربلا وارد شدند، حدود ۵۵ سال داشتند، دقیقا ۲۵ سال در مدینه و کنار پدر یزرگوارشان و ۵ سال زمان خلافت ایشان و ۱۰ سال زمان امام حسن مجتبی(ع) و ۱۰ سال همراه امام حسین(ع) بودند که چیزی از آن زمان ها به ما نرسیده است، فقط چند روضه و خطبه که از عاشورا به بعد مانده است را داریم. می بینیم که بنای امویان این بود که چیزی از ایشان به دست ما نرسد. این اساس کار بوده که چیزی نوشته نشود. نگذاشتند تاریخ مکتوب داشته باشیم…

شیخ مرتضی دهقانی افزود: درد ما در جامعه اسلامی امروز همین است که ما از برخی مسائل مهم اسلامی چیزی نداریم. ۲۲-۲۳ سال قبل در مورد اعتکاف از بزرگی پرسیدم و ایشان هنوز از اعتکاف نشنیده بود و موجب تعجبش شده بود، حتی به گوشش هم نخورده بود. بعضی وقتها برخی تمام تلاششان را می کنند تا برخی اداب اسلامی پخش نشود و راکد بماند، و اگر ما کار نکنیم  اینها می ماند و همین طور خاک می خورد…

ایشان با اشاره به ایه ۱۵۹ سوره بقره به این موضوع اشاره کرد که خداوند می فرماید در کتاب مقدس مسائل بیان شده است اما عده ای کتمان می کنند، و با اشاره به یهودیان و شناختی که از پیامبر(ص) داشتند و حقیقت را کتمان می کردند، به مسئله اعتکاف پرداخته و اینگونه ادامه دادند: امروزه در کشور ما نیز این خبرها هست. اعتکاف سیاسی ترین حرکتی است که در جامعه ما بعد از انقلاب به اوج خود رسیده است. این مسئله عبادی صرف نیست.

برخی در مقابل اعتکاف ایستاده‌اند

ایشان افزود: ما امروز در جامعه ای زندگی می کنیم که برخی خوششان نمی اید اینجا شلوغ شود. بعضی اصلا راضی نیستند یک خبر از اینجا مخابره شود. در تلویزیون اعلام شد ۷۰۰ هزار نفر معتکف داریم. این جمعیت در حالی جمع شدند، که برخی با تمام قدرت ایستادند تا به این جمعیت درصدی اضافه نشود.

ایشان با  شاهد گرفتن دانش اموزان حاضر در جلسه گفت: اینها با مراجعه به مدارس خواستند، سوای دو روز تعطیل،  فقط روز شنبه را در اعتکاف شرکت کنند و مدرسه این اجازه را به آنها بدهد ولی با تمام توان مقابله شد. پدر و مادر های زیادی تماس داشتند و پیگیر بودند که بتوانند فرزند خود را به اعتکاف بفرستند؛ روی سخن من فقط در میبد نیست بلکه در دیگر جاها هم این اتفاق افتاده است.

ایشان با اشاره به آیه گذشته گفت: هر کس جلوی حقیقت را بگیرد و نگذارد منتشر شود مورد لعنت خدا و لعنت کنندگان می شود. چرا با این کار فرهنگی به این گستردگی مقابله می کنید؟ کاری که سیاسی و عبادی است و دارد به اوج خودش می رسد، چرا کتمان می کنید و جلوی انتشارش را می گیرید؟!

کلاس درس “برجام” آری، “اعتکاف” خیر ؟

شیخ مرتضی دهقانی افزود: ما در کشوری زندگی می کنیم که برای کلاس برجام هزینه می کنند. تمرین درس برجام در دفترچه نوروزی گذاشتند، و بخش‌نامه شده بود که کلاس ویژه برجام تشکیل شود. چرا برای اعتکاف و این موضوع مهم هزینه نمی شود؟ چرا در برخی از سایت ها یک خبر درمورد اعتکاف نیست؟ در حالی که کوچکترین و بی اهمیت‌ترین اخبار هست. وقتی رهبر انقلاب در حرم امام رضا (ع) برجام را خسارت محض معرفی کرد، برخی سایت ها حتی اشاره ای به مشهد رفتن ایشان هم نکردند. این چه بغضی است که نمی خواهید خبرهای خوب منتشر شود؟ انقلاب فرهنگی به کلاس درس نیست بلکه با همین جلسات اعتکاف و آشتی با خداست که انقلاب فرهنگی اتفاق می‌افتد. هزار جلسه کلاس بگذاریم، اهمیت این چند دقیقه سازندگی در مسجد را ندارد…

ایشان افزود: در لحظه های آخری اعتکاف در این سال ۷۰۰ هزار نفر سر بر سجده می گذارند و دعای خیر می کنند، آیا نمی توانند سرنوشت این کشور را عوض کنند؟

دهقانی در مورد بی خیالی برخی نسبت به آرمان های اسلامی گفت: در همین شهر شهید مدافع حرم آوردند،‌ دیدیم که برخی ها نبودند و یا خبری از آن ندادند و اشاره ای هم به این موضوع نکردند …

 ایشان در مورد امام زمان(عج) نیز سخنانی بیان کرد و به مسئله کمک کشور ایران به کشورهای در حال جنگ مانند یمن گفت: برخی می گویند چرا به یمن کمک می کنید؟ گفتم خجالت نمی کشید برای امام حسین(ع) گریه می کنید؟ در حالی که حدود ۳۵ یار امام حسین(ع) در کربلا اهل یمن بودند. نگذاشتند شما بفهمید که این مسئله هم بوده است، کتمان کردند و پنهان کردند…

وظیفه ما نسبت به اعتکاف

ایشان با اشاره به برخی از اتفاقات تاریخی افزود: بسیاری از این مسائل در کتاب ها نیامده است. همین‌طور از اعتکاف و حقیقت آن نگفتند. برخی کتمان می کنند. مواظب باشید به این کتمان نرسید! یکی از وظایفی که امروز داریم، مکتوب کردن و خاطره نوشتن در این ایام و منتشر کردن آن است. نگذارید پرونده این مسئله مهم تا سال دیگر بسته بماند. برخی نمی خواهند این مراسم برگزار شود، نمی‌خواهند مردم به این مراسم بیایند…

ایشان با مخاطب قراردادن این افراد گفت: چرا جلوی آن را می گیرید؟ چرا بخش‌نامه نفرستادید که روز شنبه را به دانش‌آموزان فرصت شرکت در اعتکاف بدهند؟ چرا به دانش آموزان با افتخار اجازه ندادید به اعتکاف بروند و حتی بالاتر از آن، به آنها جایزه هم بدهید؟

در انتها با اشاره به علمداری زینب کبری(س) بعد از واقعه کربلا، و اینکه انگار خدا اراده کرده است که در زمان ظهور نیز ایشان علمدار مقدمه سازان ظهور بشوند، با روضه‌خوانی بر عقیله بنی هاشم مراسم به پایان رسید.

تصاویری از این مراسم معنوی و باشکوه را مشاهده می‌فرمایید:

IMG_9002 copy

IMG_8994

IMG_9020 copy

IMG_9018 copy

IMG_8998 copy

IMG_9008 copy

IMG_9005

IMG_9001 copy

IMG_9017 copy

IMG_9004 copy

IMG_8997 copy