تحلیلی بر وضعیتِ بازارِ میوه و تره بار در شهرستان میبد

همه میدانیم که شرایط به لحاظ تورم و گرانی چندان مطلوب به نظر نمیرسد وبه طور کلی شرایط بازار میوه که یکی از نیازهای‌ روزمره هر فرد در ایران است وبه مصرفِ هفتگی یا چند روز یک بار دربین قشرِ متوسط و متوسط به پایین که از آنها به عنوان دهک های پایین درآمدی یاد […]

همه میدانیم که شرایط به لحاظ تورم و گرانی چندان مطلوب به نظر نمیرسد وبه طور کلی شرایط بازار میوه که یکی از نیازهای‌ روزمره هر فرد در ایران است وبه مصرفِ هفتگی یا چند روز یک بار دربین قشرِ متوسط و متوسط به پایین که از آنها به عنوان دهک های پایین درآمدی یاد میشود،چندان مطلوب به نظر نمی رسد اما صدالبته که به لحاظِ درآمدی و سطحِ رفاه نیز در مناطق وشهرهای مختلف شرایط، متفاوت می باشد.به عنوان مثال شهرهایی مانند میبد واردکان به لحاظِ سطحِ درآمدی و صنعتی شدنِ این شهرها و عواملِ دیگری که فرصتِ چندانی برای طرحِ آن در این نوشتار نیست وضعیتِ مالی بهتری( البته تا حدودی بهتر) نسبت به سایرمناطق دارند.
لذا نویسنده، طرحِ این موضوعات و شرایطِ بیرونی ومیدانیِ اوضاعِ میوه را نسبی میداند و قصد دارد وضعیتِ قیمتها را به طور نسبی و در موقعیتِ زمانی و مکانی بررسی کند.

آیا می دانید که قیمتِ میوه در شهرستانِ میبد به طورِ نسبی ارزانتراز سایر نقاط است.بیایید نگاهی به مصرفِ میوه در شهرستانِ میبد داشته باشیم؛رییس اتحادیه میوه وتره بار شهرستان میبد مصرف میوه(ورودی میوه به شهرستان به جز اندکی که درتوابع شهرستان تولید می شود)را روزانه حدود ۱۰۰ تن در زمستان وبیش از ۱۰۰ تن در تابستان(مصرفِ میوه به دلیلِ ضرورتِ مصرف درتابستان و وجودِ میوه هایِ جالیزی و…) برآورد میکند،که در رتبه مصرفِ میوه در استانِ یزد جایگاهِ دوم برای میبدقطعی است.

اما نکاتی چند در حوزه قیمت انواع میوه در شهرستان میبد:
۱-بنا به گفته رییس اتحادیه، میوه،صیفی جات وتره بار نسبت به افزایشِ کالاها وعواملِ مختلفِ گرانی وتورم در تمامیِ حوزه ها،رشدِ کمتری داشته است وحتی در بعضی از میوه ها قیمتها مانند سال گذشته می باشد از این میان میتوان به گوجه،سیب زمینی،پیاز و تعدادی دیگر از اقلام ضروری در این مجموعه اشاره کرد ویا بعضی از میوه ها که جزء میوه های فصلیِ گران ،محسوب میشود نزولِ قیمت داشته است که نمونه بارزِ آن زردالو می باشد که یکی از دلایل آن افزایشِ نزولاتِ آسمانی در سال ۱۴۰۱ و پربار بودنِ این میوه در جای جایِ کشور وحتی در مناطقِ کشتِ این محصول در استانِ یزد می باشد.
۲_سود سازمانِ حمایتِ مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر در اقلامِ میوه،صیفی جات،تره بار،مرکبات وسایر…۳۵ درصد می باشد که بررسی های میدانی نشان میدهد بعضی از واحدهایِ ارزان فروش در شهرستان به سودِ ۵ الی ۱۰ درصد نیز بسنده می کنند.
۳_واحدهای ارزانفروش در هنگامِ خرید ودریافتِ بار از میدان با توجه به شرایطِ زمانی وبه گفته خودشان(سرِ بار یا تهِ بار و سایرِ عوامل…)میوه را ارزانتر خرید می کنند.
۴_وجودِ ۷ واحد ارزانفروشِ میوه در نقاطِ مختلف شهرستان که با وجودِ رقابت،از یک واحد به ۷ واحد افزایش یافته و هنوز افزایشِ این قابلیت امکانپذیر است وبه دلیلِ خریدِ بالایِ شهروندان وتعدادِ مشتریانِ زیاد که عمدتا طبقاتِ متوسط به پایین می باشند جبرانِ عدمِ سودِ واقعی برای واحدِ ارزانفروش به راحتی امکانپذیر است.
۵_در شهرستان میبد،تخلف در این حوزه به طور نسبی کاهشی است و با وجودِ این که سقفِ سود ۳۵ درصد است اما واحدهای صنفیِ این مجموعه به جز در نظر گرفتن درجه بندی میوه،از ماکزیمم سود عبور نکرده و حتی در رقابتی تنگاتنگ بعضیها ۱۵-۲۰-۲۵-۳۰ درصد را ملاک عمل خود قرار می دهند که هیچ کدام نیز مرتکبِ تخلف نشده اند،اما به این طریق مشتری جذب می کنند(ذکرِ این موضوع نافیِ تخلف در این حوزه نمی باشد)
۶_با توجه به اعلانِ روزانه قیمتها از جانب اتحادیه میوه وتره بارِ استانی ، آگاهی های مردم در این زمینه(به دلیلِ احصاء اطلاعات از طریق فجازی) ارتقاء یافته و در کنارِ این موضوع با وجود وحضور ارزانفروشی ها ،انتخاب آسانتری پیشِ روی مصرف کننده قرار خواهد گرفت.
۷-چند سالی است که ارزانیِ میوه در شهرستان میبد به الگویی برای دیگر مناطقِ استان تبدیل شده است و مسئولین وتصمیم گیرانِ اقتصادیِ استان،بارها به این موضوع اشاره نموده اند وحتی از مدتی قبل بعضی از مسئولین شهرستانهای استانِ یزد از واحدهایِ صنفی در میبد بازدید نموده وسعی نموده اند که این سبکِ فروش را در حوزه کاری واقتصادیِ خود به کار گیرند.
اما در پایان باید یادآورمیشویم که عواملِ مختلفِ فصلی،مکانی،بارشهای سالانه،روشهای به روز شده و کم آبخواه در کشاورزی،وجودِمیادین میوه وتره بار،کاهشِ دلال بازی و واسطه گری در این حوزه،رعایت دستورالعملهای صنفی،نظارتهای نوبه ای و مهمتر از همه انصافِ فروشنده و سایرِ عوامل بر هدفِ نهایی که همان خریدِ مصرف کننده است، تاثیرگذار می باشد، گرچه نباید عواملِ زحمتکش در این حوزه مانند کشاورزان را نیز به بوته فراموشی سپرد.

حجت الله خلیلی