حضرت آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز عید فطر؛

قاطعانه گله دارم در احیاء فولاد میبد به تعهدات عمل نشده است/ حوزه‌های انتخابی باید عادلانه و دقیق توزیع شود

امام‌جمعه میبد درباره بلاتکلیفی فولاد میبد تصریح کرد: اما درمورد حل مشکل فولاد قاطعانه عرض می‌کنیم آنچه تاکنون بر اساس مصوبه هیئت دولت در سفر به استان انجام شده هنوز تحقق پیدا نکرده است؛ مسئولان اقدام نکرده‌اند و مع الاسف باید گله کنم که در احیاء صنعت فولاد میبد اقدام لازم انجام نشد.

به گزارش میبدما به نقل از میبد آدینه، نماز عید سعید فطر با حضور هزاران نفر از مؤمنین و مؤمنات در مصلای آیت‌الله اعرافی صبح امروز به امامت حضرت آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و امام‌جمعه میبد اقامه شد.

تاکید بر برداشتن بار سنگین گرانی از دوش مردم از سوی دولتمردان

امام‌جمعه میبد در خطبه‌های نماز عید فطر ضمن تبریک عید سعید فطر، بر برداشتن بار سنگین گرانی از دوش مردم از سوی دولتمردان تأکید کرد.

آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه مردم به‌ویژه طبقات متوسط و ضعیف زیر بار سنگین مشکلات هستند گفت: باید مردم و دولت و مسئولان دست‌به‌دست هم دهند تا کشور را در این سختی‌ها به‌پیش ببریم.

مدیریت کلان صنعت و معدن در استان نیازمند نقشه راه جدید است

امام‌جمعه میبد در بخش دیگر از بیانات خود رشد و تعالی و پیشرفت استان را در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد و گفت: این کافی نیست و انتظار می‌رود؛ مدیریت کلان صنعت و معدن در استان نیازمند نقشه راه جدید با رعایت دانش‌بنیان بودن و محیط‌زیست و شرایط فرهنگی است و باید مسئولان با نگاه تازه در این حوزه برنامه طراحی کنند.

مدیریت مهاجرت به استان و تغییر ترکیب جمعیت

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: مدیریت مهاجرت به استان و تغییر ترکیب جمعیت خطرهای فراوانی دارد که باید با هوشمندی نقشه‌ای برای مدیریت مهاجرت‌های به استان و از استان طراحی شود.

معضل مهم استان کمبود منابع آبی و خشک‌سالی است

آیت‌الله اعرافی کمبود منابع آبی را همچنان معضل مهم استان عنوان کرد و افزود: در حوزه آب اقدامت خوبی انجام شده است و باید تشکر اما در میان راهیم و استان یزد این کویر ایمانی همچنان مواجه با خشک‌سالی و کمبود منابع آب است و نیازمند توجه جدی دولتمردان به این مقوله است.

در اصلاح امور فرهنگی کارهایی انجام شده اما کافی نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی محیط‌زیست را مهم خواند و بابیان اینکه ظرفیت علمی و دانشی استان چنان است که نیازمند به تحول بزرگ است گفت: در اصلاح امور فرهنگی کارهایی انجام شده اما کافی نیست و این استان دارالعباده ضمن اینکه در صنعت، معدن، گردشگری و قلمروهای مختلف کشاورزی باید رشد کند؛ اما شاخص پاکی، طهارت و ارزش‌مداری و اخلاقی و عبادی این استان باید صیانت شود.

حوزه‌های انتخابی باید عادلانه و دقیق توزیع شود

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: موضوع بسیار مهمی که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی مطرح است و مجلس و دستگاه‌های مسئول باید توجه کنند؛ بازسازی حوزه‌های انتخابیه است و حوزه‌های انتخابی باید عادلانه و دقیق توزیع شود.

امام‌جمعه میبد افزود: اولاً برحق مردم شریف تفت تأکید می‌کنم که نباید تفت و شهرهای کم‌جمعیت‌تر استان همراه با حوزه‌های انتخاباتی پرجمعیت شوند و شانس نمایندگی اصلاً نداشته باشند چراکه این عادلانه نیست و کمیسیون‌های ذی‌ربط و مجلس هر طور می‌دانند باید طراحی کنند تا این مشکل حل شود و میبد با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر هم یک نماینده می‌خواهد و تقسیم حوزه‌های دیگر باید به‌گونه‌ای باشد که هر شهری احتمال شانس حضور نماینده در مجلس شورای اسلامی را داشته باشد.

بالای ۲۰۰ اولویت در سال ۱۴۰۲ در شهرستان میبد تعیین‌شده است

وی در ادامه با اشاره به اولویت‌های سال ۱۴۰۲ گفت: بالای ۲۰۰ اولویت در سال ۱۴۰۲ در شهرستان میبد تعیین‌شده است و از ادارات انتظار می‌رود کمر همت را ببندند و تلاش کنند تا پایان سال در کنار مأموریت‌های روزانه خود این اولویت‌ها تحقق پیدا کند.

پایه‌ریزی صنایع پاک و برتر از سوی سرمایه‌گذاران

مدیر حوزه‌های علمیه کشور پایه‌ریزی صنایع پاک و برتر از سوی سرمایه‌گذاران را خواستار شد و گفت: سرمایه‌گذاران در کنار حفظ صنعت موجود باید به فکر صنایع برتر با رعایت محیط‌زیست و صرفه‌جویی در منابع آب در صنعت باشند.

تکمیل زنجیره صنعت ماشین‌سازی سرامیک از مطالبات جدی است

آیت‌الله اعرافی راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی و حمایت استان و کشور از تکمیل زنجیره صنعت ماشین‌سازی سرامیک را ضروری و از مطالبات جدی عنوان کرد و اظهار داشت: مردم میبد خود روی پای خود ایستاد صنعت بنا کرد و همه ارکان اداری و اقتصادی را ساخت و در جریان خیری از حوزه سلامت و بهداشت و درمان تا آموزش‌وپرورش و دانشگاه و قلمروهای گوناگون بسیار درخشان است و دولت هم باید آنها را در این مسیر تشویق کند.

در احیاء فولاد میبد به تعهدات عمل نشده است

امام‌جمعه میبد درباره بلاتکلیفی فولاد میبد تصریح کرد: اما درمورد حل مشکل فولاد قاطعانه عرض می‌کنیم آنچه تاکنون بر اساس مصوبه هیئت دولت در سفر به استان انجام شده هنوز تحقق پیدا نکرده است؛ مسئولان اقدام نکرده‌اند.

آیت‌الله اعرافی گفت: چادرملو موظف بوده است اقدام کند و فولاد میبد را احیاء کند که انجام نداده و مع الاسف باید گله کنم که در احیاء صنعت فولاد میبد اقدام لازم انجام نشد؛ منطقه ویژه اقتصادی به‌درستی حمایت نشد و برخی از مسائل دیگر مهم هم کمتر توجه شد.

امام‌جمعه میبد افزود: ما و صنعت و میراث فرهنگی و گردشگری هستیم؛ اما ارزش‌های الهی باید توسط خود شما مردم و نیروی انتظامی و دستگاه‌های مسئول صیانت شود که البته جای تشکر از نیروی انتظامی و جریانات مردم و بسیجی و انقلابی که در تعطیلات، مجاهدانه درصحنه صیانت از ارزش‌ها حضور و خواهران و برادران نقش‌آفرینی ارزشمندی داشتند است.