“موضع‌ ولایتی علیه جلیلی تدبیر شده بود”

اگرچه پرونده یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تنفیذ و تحلیف رییس جمهور منتخب و تشکیل کابینه یازدهم بسته شد اما اخبار و حاشیه‌های آن هنوز در میان اهالی سیاست مفتوح است. به گزارش رجانیوز، بررسی عوامل و دلایل “شکست اصولگرایان” در این انتخابات از جمله موضوعاتی بود که با نگاه‌های مختلف سیاسی به آن […]

اگرچه پرونده یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تنفیذ و تحلیف رییس جمهور منتخب و تشکیل کابینه یازدهم بسته شد اما اخبار و حاشیه‌های آن هنوز در میان اهالی سیاست مفتوح است.

به گزارش رجانیوز، بررسی عوامل و دلایل “شکست اصولگرایان” در این انتخابات از جمله موضوعاتی بود که با نگاه‌های مختلف سیاسی به آن پرداخته شد اما خبری که یکی از “اصلاح طلبان تندرو” از تلاش حساب شده برخی کاندیداهای اصولگرا برای تبلیغ گفتمان رقیب در انتخابات اخیر رسانه‌ای کرد، باب جدیدی را در واکاوی شکست اصولگرایان در عرصه رقابت‌های انتخاباتی گشود؛ بابی که می‏توان برای آن یادداشت‎ها و تحلیل‎های گسترده و گوناگونی نگارش کرد؛ «تبلیغ گفتمان رقیب».

“احمد پورنجاتی” نماینده مجلس ششم و از اعضای حزب مشارکت در گفت‌وگویی که با یک هفته‌نامه اصلاح طلب داشت، به اظهارات علی اکبر ولایتی یکی از سرشناس‎ترین کاندیداهای اصولگرا در مناظره انتخاباتی و همچنین کمکی که این اظهارات به «گفتمان رقیب اصولگرایی» داشته اشاره کرده و این اظهارات را نه یک تصادف که ناشی از «تدبیری عقلانی» خواند.

پورنجاتی با بیان اینکه در تبلیغات انتخاباتی صداو سیما از سوی تیم آقای روحانی با تدبیر عمل شد، تصریح کرد: اینگونه نبود که بخشی از کاندیداهایی که در جبهه اصول گرا تعریف می‌شدند خود خواسته و اتفاقی مواضعی را بگیرند که نهایتا به سود کاندیدای پیروز باشد. تمام اینها با برنامه‌ریزی بود به این معنا که با تدبیر عقلانی همراه بود. به عنوان نمونه موضع‌گیری آقای ولایتی در مسائل سیاست خارجی و مواجهه ایشان با آقای جلیلی صرفا به خاطر خاستگاه شخصی ایشان نبود بلکه نتیجه تدبیر عقلانی بود که به شکل دقیقی اندیشیده شده بود. من این را با اطلاع می‌گویم و تحلیل نیست.

علی اکبر ولایتی در جریان انتخابات ریاست جمهوری به عنوان عضو ائتلاف ۱+۲ در رسانه ها مطرح شد، هر چند این ائتلاف سرانجام خوشی نداشت اما تاکید پورنجاتی بر اینکه هماهنگ شده بودن موضع‌گیری‌های ولایتی در مسائل سیاست خارجی، صرفا یک تحلیل نیست، بلکه بر مبنای اطلاع و خبر است، ابهامات جدی را در اذهان اصولگرایان ایجاد کرده است.

بر مبنای ادعای پورنجاتی، رفتار علی اکبر ولایتی در صحنه انتخابات ریاست جمهوری ناشی از زدوبندهای پشت پرده‌ بوده است که نتیجه آن به شکست اصولگرایان انجامید. ولایتی‌ای که در کارنامه خود سابقه وارد نشدن به عرصه انتخابات ریاست جمهوری به خاطر حضور هاشمی رفسنجانی را داشت.

هر چند انتظار افکار عمومی طیف گسترده پایبند به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی پاسخ علی اکبر ولایتی به ادعاهای پورنجاتی است اما با این وجود هنوز موضع غیرقابل قبول این کاندیدای اصولگرا در موضوع سیاست خارجی خصوصا بحث هسته‌ای در مناظره‌های انتخاباتی لاینحل باقی مانده است.