یکی از عبرت‌های عاشورا انحراف خواص است/ نوآوری و استفاده از موسیقی ایرانی و اسلامی در عزاداری، موجب وهن عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) نشود

خطیب جمعه میبد یکی از عبرت‌های عاشورا را انحراف خواص بیان کرد و گفت: نهضت امام حسین(ع) برای تمام عالم عبرت‌انگیز و سرنوشت‌ساز بود و همه عالم از فیوضات این حادثه غم‌بار استفاده کرد.

به گزارش میبدما به نقل از نارین، حجت‌الاسلام محمد اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه شهر میبد با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی اظهار داشت: لازمه‌ی تقوا اطاعت بی‌چون و چرا از خداوند و اجتناب از انجام انواع گناهان می‌باشد.

خطیب جمعه میبد در ادامه با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و ماه عزای سالار شهیدان، ضمن تسلیت این حادثه غم‌انگیز به ساحت مقدس امام زمان(عج) و نمازگزاران و در تشریح عملکرد خواص بی‌بصیرت در حادثه عاشورا افزود: نهضت امام حسین(ع) برای تمام عالم سرنوشت‌ساز بود و همه عالم از فیوضات این حادثه غم‌بار استفاده کرد.

وی بیان داشت: در حقیقت شکست ظاهری سپاه امام، موجب پیروزی واقعی حق در برابر سلاطین جور و ستم شد و مایه عبرت بزرگ برای جهانیان گردید.

حجت‌الاسلام اعرافی، یکی از عبرت‌های عاشورا را انحراف خواص بیان کرد و گفت: گاهی عوام بدون فکر و تحلیل دنباله‌روی خواص می‌شوند، اگر خواص جامعه چوب لای چرخ نبوت و ولایت بگذارد، آن جامعه به بدبختی سرازیر می‌شود.

خطیب جمعه میبد گفت: از دلایل ساقط‌شدن خواص و عوام دور شدن از یاد خدا و پیروی از شهوات بود. باید بررسی کرد که چه بر سر جامعه اسلامی آمد که سر بریده فرزند پیامبر را در شهر خلافت امیرالمومنین گردانده شد و اولاد رسالت را به اسارت بردند و آب از آب، تکان نخورد.

وی افزود: رواج دنیاطلبی و عدم توجه به غیرت دینی از دیگر عوامل حادثه کربلا بود و کسانی به خاطر وعده‌هایی که به آنها داده شده بود، با بی‌تفاوتی در برابر حق ایستادند.

حجت‌الاسلام اعرافی، ترس بی‌جا از حاکمان جور را دیگر عامل حادثه عاشورا برشمرد و اظهار داشت: عده‌ای از خواص به خاطر ترس و بی‌بصیرتی مردم را از سپاه جور ترساندند و در نهایت شمشیر بر روی فرزند رسول خدا کشیدند.

امام‌جمعه موقت میبد در بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه میبد با یادآوری روز جشن عاطفه‌ها، خواستار یاری و کمک‌ مردم طبق دستورات اسلامی به مستمندان و نیازمندان شد و اظهار داشت: این کمک‌ها انسان را به مقامات عالی می‌رساند.

وی در ادامه با اشاره به سالروز شهادت دولتمردان رجایی و باهنر بیان داشت: خون این شهیدان مایه تقویت انقلاب اسلامی شد و امروز این شهیدان الگوی همه‌ی دولتمردان اسلامی در سادگی، ولایت‌پذیری، مبارزه با دشمن و استکبار و خدمتگزاری به مردم هستند.

حجت‌الاسلام اعرافی با گرامی‌داشت فرارسیدن ماه محرم گفت: هیئت‌های مذهبی برای تربیت جامعه ایمانی است که از خود مردم و دلسوختگان و ارادتمندان به اهل بیت(ع) تشکیل شده است و کلاس درس برای عزاداران است.

وی تاکید کرد: شخصیت مادحان بسیار ارزشمند است که معارف الهی و حسینی را به قلب‌های مردم منتقل می‌کنند، لذا می‌تواند با اشعار محکم، مفاهیم دینی و حرکات خود نقش‌آفرین باشد و مردم را با معارف دینی آشنا کند.

خطیب جمعه میبد اضافه کرد: نوآوری و استفاده از موسیقی ایرانی و اسلامی در عزاداری خوب است، اما نباید با برخی حرکات نادرست موجب وهن عزاداری اباعبدالله‌الحسین شوند. چراکه چشم همه دنیا به این عزاداری‌ها است.

حجت‌الاسلام اعرافی همچنین با گرامی‌داشت سالروز عملیات بانکی بدون ربا، خواستار توجه مسوولان به مسائل بانکی و توجه به هشدارهای مراجع درخصوص سود بانکی شد و از مسوولان قوه قضاییه خواست با دیرکردهای بانکی که طبق شرع حرام است، برخورد شود.

امام‌جمعه موقت میبد در ادامه امر به معروف و نهی از منکر را موجب احیای جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: متاسفانه گاهی در همایش‌ها شاهد حضور بدحجابان و مظاهر فساد هستیم. قدم اول نیز باید از دولت شروع شود و قوه قضائیه نیز با متخلفان در همه زمینه‌ها برخورد کند.

حجت‌الاسلام اعرافی در پایان با اشاره به برگزاری افتتاحیه اجلاس پیرغلامان حسینی در شهرستان میبد از همه دست‌اندرکاران این مراسم قدردانی کرد.