باید از قانون اساسی پاسداری و صیانت کرد/ مردم ما پای آرمان های انقلاب ایستاده اند + تصاویر

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر همت و تلاش امام خمینی(ره) و کسانی مانند آیت الله شهید بهشتی نبود، نمی توانستیم به متن واحدی در قانون اساسی برسیم و حتی خطر فروپاشی کشور نیز وجود داشت.

به گزارش میبدما؛ دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه میبد، اظهار داشت: میبد شهری تاریخی است و حضور بزرگان زیادی در حوزه های عملی و فقهی و … را در خود دیده، و با مردمی متدین و پرتلاش شناخته می شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید صدوقی و دیگر شهدای انقلاب اسلامی افزود: انقلاب ما برخواسته از متن و مردم جامعه بود و نمی توان آن را متعلق به هیچ حزب، دسته و جناح خاصی دانست و از همان ابتدای تاریخ انقلاب اتکای امام خمینی به این حرکت مردمی را هم می توان مشاهده کرد.

وی بیان داشت: قبل از انقلاب، بارها طرح های عملیات مسلحانه مطرح می شد و امام مخالفت می کردند و این را جدایی مردم از نهضت می دانستند و تلاش می کردند حرکت مردم را به صورت جمعی و بدون درگیری های مقطعی اداره کنند.

دکتر کدخدایی ادامه داد: این مدیریت حکیمانه امام خمینی بسیار موثر بود و باعث شد مردم نیز به تدریج این آگاهی را پیدا کنند که در نتیجه منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی خاطرنشان کرد: از همان ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی نیز با دشمنی زیادی از داخل و خارج از کشور مواجه شدیم که امام رحمت الله علیه با تیزبینی خاص خود، تلاش می کرد پایه های حکومت مردمی را در کشور تثبیت و محکم کند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این نکته که امام، تعلل در تدوین قانون اساسی را جایز نمی دانست، تصریح کرد: پیش نویس های مختلفی در محور قانون اساسی ارائه شد و بنا به تجربه ای که کسب کردیم و نمونه های آن را دیده ایم، اگر همت و تلاش امام خمینی(ره) و کسانی مانند آیت الله شهید بهشتی نبود، نمی توانستیم به متن واحدی در قانون اساسی برسیم و حتی خطر فروپاشی کشور نیز وجود داشت.

وی تاکید کرد: تدوین این قانون بسیار به هنگام بود و نه تنها باعث به وحدت رسیدن مردم و جلوگیری از فروپاشی نظام، بلکه امروز نیز بعد از ۴۰ سال از برکت آن بهرمند هستیم.

دکتر کدخدایی عنوان کرد: درست است که تجربه قانون نویسی و حتی شکل ظاهری آن شبیه دیگر کشورهاست امام همان طور که در اصل اول قانون اساسی نیز آمده است این متن از اسلام و قوانین آن برداشته شده است و در ادامه نیز روش نیل به این آرمان ها بیان شده است.

وی با اشاره به شعار محوری استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی از طرف مردم جامعه، افزود: امام خمینی (ره) نیز حتی در تائید این شعار می فرمودند که اگر من هم بر خلاف اسلام چیزی بگویم و کاری کنم مردم نمی گذارند.

وی با بیان این موضوع که برخی به اشتباه می گویند قانون اساسی یک کشور نباید همراه با ایدئولوژی خاصی باشد، گفت: کشور ما بر مبنای حاکمیت اسلام پیش می رود و برای کشوری که حاکمیت اسلامی می خواهد، قانون اساسی اسلامی نیز نیاز است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: قانون اساسی با زحمات زیادی تدوین شده و باید از آن پاسداری و نظارت شود، در کشورهای مختلف هم نظارت قضایی وجود دارد که مصوباب بر قوانین اساسی تطبیق کند، در ایران هم این موضوع بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده و هدف و فلسفه شورای نگهبان تضمین جمهوریت و اسلامیت نظام است،

دکتر کدخدایی عنوان کرد: وظایف شورای نگهبان بر سه محور اصلی نظارت بر مصوبات مجلس و هیئت وزیران، نظارت سیاسی و انتخاباتی بر صلاحیت ها افراد و بر صحت و سقم انتخابات، و تفسیر اصول قانون اساسی که صیانت و پاسداری از قانون اساسی است، می باشد.

دکتر عباسعلی کدخدایی گفت: همیشه مردم نشان داده اند که پای ارمان های خود ایستاده اند و از نظام، نهادها و از قانون اساسی دفاع می کنند و ان شاءالله در انتخابات آتی نیز این موضوع را دوباره به نظاره خواهیم نشست.