فراتی: مصرف برق در تابستان باید مدیریت شود

مدیر دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع نیروی برق استان یزد گفت: در صورت مدیریت مصرف برق، تابستان امسال خاموشی‌های با برنامه در استان اعمال نخواهد شد.

به گزارش میبدما؛ محمدفراتی در گفتگو با یزدرسا در خصوص خاموشی و قطعی برق در فصل تابستان گفت: تاکنون خاموشی با برنامه و از پیش تعیین شده‌ای در استان نداشته ایم و اگر هم خاموشی بوده به دلیل اتفاقات و حوادث غیرمترقبه بوده است.

وی در خصوص افزایش خاموشی های بدون برنامه در نقاط مختلف شهر یزد گفت: در فصل تابستان مصرف برق و بار شبکه افزایش می یابد و به دنبال آن حرارت و دما نیز بالا می رود وبه دلیل ماهیت تاسیسات شبکه توزیع برق، هر چه بار روی آن افزایش یابدآسیب پذیری آن ها نیز بیشتر می شود از این‌رو در هوای گرم تابستان‌‌ها اتفاقات برق افزایش می یابد با این وجود تاکنون حوادث زیادی نیز نداشته ایم.

فراتی اظهار داشت: حوادثی مانند برخورد خودرو به تیربرق، باد و طوفان، گرمای شدید و … بعضا باعث قطعی موقت برق در منطقه ای می شودکه این نوع حوادث در تمام طول سال ممکن است اتفاق بیوفتد و در سال جدید نیز تاکنون خرابی های کلی نداشته ایم.

وی یادآور شد: استان یزد کمتری میزان خاموشی و قطع برق را در کشور دارد و تقریبا میزان خاموشی در استان یزد ۷۰ دقیقه برای هر مشترک است که این میزان یک پانزدهم میانگین کشوری است.

مدیر امور دیسپاچینگ شرکت توزیع برق یزد با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف در فصل تابستان تاکید کرد: اگر در این فصل مدیریت مصرف در همه بخش‌های مختلف صورت گیرد مطمئناً برنامه خاموشی نخواهیم داشت. به طور مثال شهروندان باید دمای محیط را روی دمای آسایش که ۲۴ درجه است تنظیم کنند و همچنین از وسایل پرمصرف در ساعات پیک استفاده نکنند.

فراتی اظهار داشت: امسال میانگین دمای استان رشد داشته است یه طوری که در این روزها شهروندان دمای بالای ۴۲ درجه را تجربه می کنند؛ و از سویی دیگر مردم برای سیستم های سرمایشی به کولرهای گازی روی اورده اند که رشد مصرف را در پی داشته است.

وی در خصوص برنامه خاموشی در تابستان امسال گفت: کنترل سیستم برق در کل کشور ن توسط دیسپاچینگ ملی انجام می شود و برای هر استانی یک سقفی تعیین شده است که اگر این سقف رعایت شود در زوهایی که مدیریت مصرف در کل کشور جواب نداد و مجبور به برنامه خاموشی شود استانی که سقف مصرفی خود را رعایت کرده شامل معافیت هایی خواهد شد.

فراتی با بیان این که برنامه خاموشی در تابستان امسال به رفتار مصرفی مشترکین وابسته است گفت: طرح و برنامه های مختلفی برای مدیریت هرچه بهتر مصرف برق دیده شده از جمله بازگشت ۲۰ درصدی هزینه برق مشترکینی که ۱۳ درصد کاهش مصرف برق داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش بار صنایع در سال رونق تولید گفت: تفاهم نامه هایی نیز با صنایع منعقد شده که اگر اجرایی شود پاداش های خوبی را برای انها در نظر گرفته خواهد شد تا مطابق برنامه ابلاغی از سوی توانیر و مشارکت صنایع، از پیک بار بدون اعمال خاموشی گذر کنیم

این مقام مسئول اظهار داشت: پیش بینی می شود در بازه زمانی ۱۸ خرداد لغایت ۲۶ شهریور ماه، ۲۰ روز با حداکثر دمای ۴۰ درجه و ۲۵ روز دمای بالای ۴۰ درجه در استان را تجربه خواهیم کرد که افزایش قابل توجه نیاز مصرف برق و پیک بار دور از انتظار نیست.

فراتی اظهار داشت: انتظارمان از مردم دارالعباده یزد که همواره به قناعت و صرفه جویی شهره هستند این است که با مصرف بهینه زمینه تابستان بدون خاموشی و گذر از پیک بار مصرف برق تابستان بدون خاموشی را فراهم کنند.