رویکرد فرهنگی دادگستری این نیست که بنشیند تا جرمی اتفاق بیفتد/ پیگیری مجازات های جایگزین به صورت جدی + تصاویر

حسین دهقانی گفت: دادگستری یک مجموعه مهم و نماینده قوه قضایی در شهرستان است که همیشه دغدغه کار فرهنگی نیز داشته است.

به گزارش میبدما، رئیس دادگستری میبد در جلسه با برخی از فعالان جبهه فرهنگی میبد، که به صورت دوره ای و با حضور کارشناسان مختلف برگزار می شود، اظهار داشت: رویکرد دادگستری میبد بر این نبوده است که بنشینیم تا جرمی اتفاق بیفتد و حکمی بدهیم، بلکه دو محور بررسی تولید اختلاف قبل از ایجاد مشکل و بررسی تبعات حکم صادره نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به نقش ارزنده مردم در کم کردن جرم، بیان داشت: به نظرم هیچ مسئول قضایی نمی تواند بگوید؛ امنیت بدون مشارکت مردمی بر قرار می شود بلکه، نقش موثر مردم در اطلاع رسانی جرم، تا انجام کارهای فرهنگی به وضوح دیده می شود.

شرایط گذشته و حال دادگستری میبد

دکتر دهقانی با بیان این موضوع که در زمان ورودم به این حوزه در سال ۹۱ شرایط دادگستری میبد مساعد نبود، بیان داشت: فضای کم فیزیکی در دادگستری، پرونده های دپو شده، تعداد قضات کم و رسیدگی بلند مدت در حد ۴ الی ۶ ماهه به پرونده ها از معضلات دادگستری بود.

وی تصریح کرد: امروزه با اینکه رضایت کاملی نداریم ولی تعداد شعبه های رسیدگی بیشتر شده، فضای فیزیکی ارتقا یافته و تعداد قضات نیز افزایش داشته که حتی زمان رسیدگی به پرونده ها نیز به ۱۵ الی ۲۰ روز رسیده است.

کارهای موثر فرهنگی با همکاری شیخ علی اقایی

دکتر دهقانی خاطر نشان کرد: برای شروع روند کار فرهنگی موثر نیز، با شیخ علی آقایی ارتباط گرفتیم که ایشان به صورت جهادی وارد عمل شد و برنامه این بود که پرونده های طلاق قبل از رسیدن به جای حساس، از زمان شروع توهین و درگیری زوجین رسیدگی و رفع مشکل شود.

وی با اشاره به این نکته که کار تیمی در این محور موثر افتاد و فقط متکی به شخص نیست، گفت: با کمک آقای آقایی و دوستانشان، و با رایزنی و مشورت با آیت الله اعرافی به صورت انجمنی کار را آغاز کردیم که از سال گذشته دو جلسه تشکیل شده و برنامه ریزی های آن در حال انجام است.

این مقام قضایی بیان داشت: انجمن خانواده بر مبنای تفکر غربی اداره نمی شود و با حضور کارشناسانی که دو روحانی نیز جزء آنها هستند، بحث های فقهی، شرعی، پزشکی و روانشناسی به صورت بومی پیگیری می شود.

وی تصریح کرد: حاصل تحقیقات و فعالیت های این بزرگواران نیز به صورت کتابی به نام میبد منتشر خواهد شد که در خدمت مردم عزیز نیز قرار می گیرد.

رئیس دادگستری میبد افزود: با کمک و همفکری دوستان و حمایت های ایت الله اعرافی، تعداد انجمن ها را به عدد ۵ رساندیم که انجمن های حمایت از محیط زیست، حمایت از بزه‌دیدگان و حمایت از بانوان از جمله آنها می باشد.

مجازات های جایگزین پیگیری می شود

وی با گریزی به موضوع راه اندازی اتوبوس “فرهنگسرای سیار” با کمک شهرداری میبد، اظهار داشت: هدف از راه اندازی این اتوبوس نیز ورود تیم کارشناسی و جمع کردن گروه هدف در اتوبوس برای فعالیت در هر نقطه ای از شهر می باشد.

دکتر دهقانی در مورد مجازات های جایگزین نیز گفت: این موضوع در قانون نیز دیده شده است و ما با استفاده از آن توانستیم قدم های خوبی نیز برداریم که به عنوان مثال ساخته شدن دو فیلم آموزشی از آن جمله بوده که به صدا و سیما نیز برای پخش ارسال خواهد شد.

وی ابراز داشت: برای مثال با رایزنی با شهرداری درخواست کردیم خیابانی را که از لحاظ زیرساختی درست شده در اختیار ما بگذارند که مجرمان محیط زیستی را برای آباد کردن آن خیابان ملزم به فعالیت کنیم.

دکتر حسین دهقانی با اشاره به طرح مهندسی مهاجرت و ارائه توضیحاتی در مورد آن، گفت: یکی از کارهایی که با همکاری شیخ مرتضی برزگر از اساتید حوزوی میبد انجام شد، طرح منبر مکاسب بود که در امامزاده خدیجه خاتون دوره اول آن برگزار شد و نتیجه این جلسات نیز به صورت کتاب برای مردم به چاپ خواهد رسید.