لزوم ایجاد بوستان های محلی با استفاده از گیاهان کم‌آب‌خواه در میبد احساس می شود

دکتر حیدر مفتاحی زاده اظهار داشت: با توجه به افزایش روند رو به رشد جمعیت در شهرستان میبد به واسطه توسعه صنایع و افزایش مهاجرت افراد غیر بومی، گسترش فضاهای سبز شهری امری اجتناب ناپذیر می باشد.

مدیر گروه گیاهان دارویی دانشگاه علم و هنر در گفتگو با خبرنگار میبدما، گفت: بی شک گسترش فضای سبز برای افزایش شاخص های سلامتی افراد جامعه امری ضروری می باشد، و به علت پرهزینه بودن حفظ و نگهداری فضای سبز، امروزه در سطح دنیا، مبحث فضای سبز اقتصادی مطرح می شود.

وی با اشاره به نقش بی بدیل مردم در نگهداری و حفظ این فضاها، افزود: هر چند که امروزه در کشور ما، توسعه فضای سبز با هدف زیبایی محیط و افزایش سیمای بصری صورت می گیرد، اما در بسیاری از کشورهای دنیا، اصولا بوستان ها توسط نهادهای دولتی و غیر دولتی راه اندازی شده و توسط مردم حفظ و نگه داری می شوند.

دکتر مفتاحی زاده با اشاره به مشکلات کمبود آب در استان یزد و به خصوص میبد، ادامه داد: استفاده از گونه های گیاهی کم آبخواه، با راندمان بالای اقتصادی و دوستدار محیط زیست، و ترغیب مردم به مشارکت در حفظ و نگهداری این فضاها باید از اولویت های مسئولین باشد.

وی بیان داشت: با بررسی های صورت گرفته، مهم ترین چالش های موجود در توسعه فضای سبز پایدار؛ عدم رعایت اصول و معیارهای علمی در انتخاب گونه های گیاهی، عدم داشتن چشم انداز مناسب در مبلمان شهری همگام با افزایش جمعیت، استفاده نکردن از روش های نوین در نگهداری فضای سبز، عدم رعایت شاخص های کم آبخواهی، سازگار نبودن گونه های گیاهی با اقلیم منطقه در انتخاب گونه های گیاهی، نداشتن بخش تحقیق و توسعه در انتخاب گونه های گیاهی و بالطبع به‌روز نبودن در این حوزه، را می توان نام برد.

دکتر حیدر مفتاحی زاده در انتها با اشاره به پر رنگ کردن نقش مردم در راه اندازی، حفظ و نگهداری بوستان های محلی، گفت: مردم در این بوستان ها، علاوه بر اینکه با آموزش کاشت تا برداشت گونه های گیاهان و درختان مفید آشنا می شوند، باید زمینه استفاده از این گیاهان در خانه های خود را نیز فرا بگیرند.