رسول مشتاقیان: ظرفیت های متمایز میبد در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید بیش از صنعت مورد توجه باشد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میبد گفت: شاخص های میبد بر سه پایه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استوار است و روی این سه محور می توان شهر را ارتقا داد.

رسول مشتاقیان افزود: شهرستان میبد اولین مکانی در کشور است که ثبت تاریخی شده و این به خاطر وجود همه عناصر شهرسازی قدیمی مانند کهن دژ، خندق، حصار، برج و بارو و … می باشد که در این شهر وجود دارد.

وی با اشاره به این نکته که موارد نادری مانند “بوم کنی” و “حمام یخدان” در میبد وجود دارد که در کشور بی نظیر است، ادامه داد: محلات و قصبه های زیادی که در این شهر وجود دارد و به اضافه آن قدیمی ترین بنای خشتی کشور و شاید دنیا، و در مجموع با وجود هزار هکتار بافت تاریخی، میبد به عنوان یک شهر کاملا خاص و بی نظیر در گردشگری مطرح است.

زمینه های جهانی کردن زیلو نیز وجود دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی میبد، افزود: ثبت ملی زیلو و ثبت جغرافیایی آن اتفاق افتاد که به خاطر دست باف بودن، سازگاری با محیط زیست و سادگی و کیفیت زیاد، زمینه هایی برای جهانی کردن آن نیز وجود دارد،

مشتاقیان با تاکید بر این موضوع که میبد از برترین شهرها در محور صنایع دستی می باشد، اظهار داشت: بالغ بر ۲۰۰ زیلو باف، ۲۵۰ سفالگر و در مجموع هزار نفر در حوزه صنایع دستی و در انواع هنرها مانند کاربافی، موتابی و چلنگری و … در شهرستان میبد مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: برای اینکه زمینه های معرفی زیلو به جهانیان مهیا شود، کارهایی صورت گرفته است که می توان به مفرش کردن نمازخانه های زیر مجموعه میراث فرهنگی، وجود تعاونی ها و ایجاد کارگاه های جدید و رایزنی برای گسترش آن اشاره کرد.

بالاترین ظرفیت گردشگری را داریم

رسول مشتاقیان در مورد حوزه گردشگری نیز گفت: بعد از مرکز استان، بیشترین بازدید و پتانسیل گردشگری را داریم و حتی پربازدیدترین بنای تاریخی در نوروز ۹۶ نیز نارین قلعه بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: حدود ۱۲ مکان بوم گردی و در انواع مختلف داریم و اعتبارات خوبی نیز جذب شد که نتیجه آن بازسازی و مشارکت در مرمت حدود ۶۰ خانه تاریخی بوده است.

وی اظهار داشت: مکان های زیادی مانند قلعه هفتهر، قلعه سفیده ندوشن، بافت ندوشن، آسیاب های یخدان، بفروئیه و بیده، آب انبارهای حاج محمد حسین، شورک، و بافت های رکن آباد، مهرجرد، فیروزآباد، جهان آباد، حسن آباد و … را به عنوان حوزه های گردشگری شهرستان میبد می توانیم نام ببریم.

مشتاقیان افزود: میزبانی اعضای کنوانسیون گردشگری که ۳۰۰ نفر از مسئولین گردشگری کشورهای دنیا در آن حضور داشتند و میزبانی ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشوری نیز از جمله اتفاقات خوبی بود که موجب معرفی میبد در این حوزه شد.

آگاهی مردم و مسئولین بسیار مهم است

وی در مورد تخریب های بناهای قدیمی در میبد گفت: در این مورد آگاهی مردم و مسئولین حرف اول را می زند، و به نوعی حتی شهردار میبد نیز باید شناخت مناسب و خوبی از ظرفیت گردشگری ما در این شهر داشته باشد تا در کنار ما، برای حفظ و گسترش ظرفیت آن تلاش کند.

رسول مشتاقیان، میبد را که به اشتباه در حال تبدیل شدن به قطب صنعتی است، قطب میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: بهترین صنعتی که ما می توانیم با آن همه ظرفیت های شهرستان، مانند هتل ها، حمل و نقل، بازار و … را فعال کنیم و رونق اقتصادی نیز ایجاد کنیم، همین محور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد.

وی با اشاره به این موضوع که اداره میراث فرهنگی امروز به نوعی مظلوم واقع شده و تنها مدافع این حوزه با ارزش است تصریح کرد: اگر توان مناسبی برای تبلیغ و معرفی مکان هایی مانند بوم گردی و … ارائه شود، به خاطر ظرفیت مناسبی که جهانی شدن یزد برای ما نیز به ارمغان آورده است، می توانیم از این حوزه بهترین استفاده را بکنیم

رسول مشتاقیان در انتها گفت: کارهای زیادی در این حوزه در حال انجام است که می توان به عنوان مثال از معرفی صنعتگران و فعالین این حوزه به صندوق امید کارآفرین برای گرفتن تسهیلات برای تکمیل و تجهیز امکان تاریخی و مکان های کارگاهی آنها اشاره کرد.