افتتاح پروژه آبیاری مدرن روستای حجت آباد و بازدید از واحد پرورش “بز سانن”

وزیر کشاورزی در حاشیه افتتاح طرح آبیاری نوین روستای حجت آباد، گفت: تغییر روش کشت و روش آبیاری باید در برنامه باشد و این بخشی از تغییر روش آبیاری است.

مهندس حجتی در جواب به پرسش خبرنگار میبدما در مورد به صرفه نبود آبیاری غرقابی در میبد و هدر رفت آب زیاد، گفت: به خاطر متراژ کم زمین در این منطقه برای کشاورزی نسبت به جمعیت آن، مجبور به اجرای طرح کم فشار شده اند، اما باز هم باید در مرحله بعد از حالت غرقابی نیز خارج شوند، و این مورد را نیز اصلاح کنند.

وی افزود: این روش کشت و ابیاری اصلا کاری مقرون به صرفه نیست، و در این منطقه باید روی گیاهان گلخانه ای و کشت‌های کم‌آب خواه کار شود.

محمود حجتی نجف آبادی گفت: با اینکه در این منطقه چغندر کشت شده، و خوراکی هست و فروش هم می رود، اما باز هم باید به سمت اصلاح کشت برویم تا توانیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

در همین زمینه، محمد حسن کارگر حجت ابادی به خبرنگار میبدما، گفت: این پروژه از اردیبهشت ماه شروع شده، و سه ماه به طول انجامیده و با کمک‌های ۸۵ درصدی دولت، و ۳۰۰ میلیونی کشاورزان، با هزینه ای بالغ بر ۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان افتتاح شد.

رئیس شورای روستای حجت اباد افزود: این پروژه با حذف جوی های آب، حدود ۳۰ درصد موجب صرفه جویی بیشتر شده و اگر به سمت کشت گلخانه ای برویم می توانیم در مصرف آب بیش از این نیز صرفه جویی کنیم.

 

در ادامه، وزیر کشاورزی از مکان پرورش بز سانن در روستای رکن آباد نیز بازدید و در جریان پیشرفت این پروژه نیز قرار گرفت.

ملاصادقی، مالک این پروژه از شروع کار در سال ۱۳۸۶ و دو بز تحویلی از جهاد کشاورزی می گوید و این اتفاق را لطف خدا می داند.

وی می گوید: تعداد این بزها حتی به ۲۰۰ راس نیز رسید و به خاطر مکان محدود که نزدیک به ۶۰۰ متر مربع می باشد، مجبور به فروش تعدادی شدم.

در ادامه دهقانپور نیز اظهار داشت: این پروژه در روستای رکن آباد و دارای پروانه بهره برداری است و در حال حاضر ۱۲۰ راس بز دارد که از این تعداد ۵۵ راس دوشیده می شوند و تولید شیر آنها نیز  ۱۴۰ لیتر می شود.

معاونت جهاد کشاورزی میبد با اشاره به مقرون به صرفه و اقتصادی بودن طرح، افزود: به امید خدا می خواهیم زمینی در نظر بگیریم که آقای ملاصادقی بتواند تا ۱۰۰۰ راس نیز پرورش دهد.

وی با اشاره به این موضوع که بز سانن سه قلوزا می باشد و از فرانسه وارد شده است، عنوان کرد: این گونه طرح ها از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می کند و حتی خوراک آنها نیز به راحتی در روستا به دست می آید، و ۵ واحد مانند این نیز در میبد موجود است.

دهقانپور اظهار داشت: با وارد کردن “بز آلپین” به این واحد نیز در صدد هستیم تولید نژاد دورگه و متفاوت را نیز شروع کنیم و کسانی که می توانند در این زمینه ها فعالیت کنند با تسهیلات، پشتیبانی می کنیم.

فرماندار میبد نیز در گفتگو با خبرنگار میبدما، با تشکر ویژه از جهاد کشاورزی، گفت: قبلا این نوع کارها ضد ارزش بود و با تلاش های جهاد کشاورزی، و کار علمی و تحقیقاتی، باعث به روز کردن و پذیرش آن از سمت عامه مردم شده است.

حسین فلاح گفت: من به این کار، هنرصنعت می گویم، چون به نوعی هم هنر است و هم کار صنعتی؛ زیرا آقای ملاصادقی ده سال پیش با دو عدد شروع کرده و امروز به این تعداد رسانده است.

وی اظهار داشت: با امدن وزیر، و پیشنهاد و پافشاری ما، قرار بر این شد که ۵۰ هکتار زمین های محدوده شهری به منابع طبیعی واگذار شود، تا هم قیمت مناسب تری پیدا کند و هم بتوانیم با گسترش این نوع فعالیت ها، محورهای جدید و به صرفه و پاک را راه اندازی کنیم.

لازم به ذکر است در جریان افتتاح پروژه آبیاری نوین روستای حجت آباد، وزیر کشاورزی با ایراد گرفتن به نوع کشت و آبیاری غرقابی، و با تایید مجریان طرح، آن را ناقص ارزیابی کرد.

در ادامه تصاویری از سفر یک ساعته وزیر کشاورزی به میبد را مشاهده می فرمایید: