میبدما سه ساله شد/ در این سه سال چه گذشت؟

پس از مدتها هم دلی و هم زبانی با شما مخاطبان عزیز در قالب وبلاگ میبدما، به توفیق الهی از امروز روی فضای مجازی مستقل و در فضای گرافیکی بسیار با کیفیت تری در خدمت شما سروران گرامی خواهیم بود.

مرداد ماه ۸۹ بود که جمعی از دانشجویان و طلاب دل بسته به گفتمان انقلاب اسلامی همت کردند و رسانه ای محلی با شیوه ای بدیع را برای رساندن پیام های بزرگ خود به مخاطبان ایجاد کردند. پس از بحث و فحص های فراوان عاقبت تفاهم شد تا اسم این رسانه باشد “شبکه مجازی میبدما”

بضاعت پدیدآورندگان این رسانه بسیار اندک و آرمان ها و حرف های آنان خیلی بزرگ بود و به همین سبب آنان کار را با یک وبلاگ ساده شروع کردند اما همین وبلاگ ساده اما پرخبر، منشاء اقدامات مبارک فراوانی در میبد به خصوص در حوزه رسانه در سطح شهرستان و حتی استان شد.

ساختار شبکه ای این رسانه باعث شد تا حیات آن پر دوام باشد و از آن سو بسیاری از اخبار و مطالب مهمی که در جای جای میبد و حتی استان اتفاق می افتاد  به سرعت روی خروجی شبکه میبدما قرار گیرد. این شبکه ای بودن آن قدر جواب داد که حتی فعالین برخی از شهرهای همجوار و نیز برخی از نهادها در استان با دعوت از گردانندگان این شبکه، مدل کار آن را مطالبه کردند تا با تقلید از آن شبکه ای در سطح استان ایجاد کنند.

کمتر کسی است که بتواند انکار کند از بعد از مرداد ۸۹ فضای رسانه ای در سطح شهرستان دگرگون شد و پس از مدتها رکود، میبد به رسانه ای ترین شهرستان کشور تبدیل شد. حالا میبد علاوه بر ۳-۴ نشریه ای که به زودی یکی دو تای دیگر به آنها اضافه خواهد شد، ۶ سایت خبری کاملا فعال هم دارد که ۴ تا از این سایتها بعد از مرداد ۸۹ ایجاد شدند.

البته این به آن معنا نیست که میبدما همه این رسانه ها را ایجاد کرد بلکه مقصود این است که با ایجاد شدن فضای تضارب آرا برای دست اندرکاران رسانه های موجود و افرادی که احساس کردند حرفی برای گفتن دارند، انگیزه زیادی ایجاد شد تا آنان رسانه ای بسیار فعال و پویا داشته باشند و از این طریق دل گفته های خود را به مردم هوشمند و فرهیخته میبد منتقل نمایند.

دست اندرکاران میبدما طی این مدت از رهگذر رسانه  با بسیاری از مسائل شهرستان، استان و کشور آشنا شدند. از تنبلی و بی برنامگی برخی از مسئولان بگیر تا پرکاری و مظلومیت برخی مسئولان دیگر. از جوانان و ظرفیتهای مغفول مانده شهرستان بگیر تا رانت خوارهایی که به لطف چاپلوسی یا زدوبند به آلاف و الوف رسیده اند. از مصائب و مشکلات فرهنگی و اجتماعی شهرستان -مانند مهاجران غیر بومی، ماهواره، صنعتی شدن بی رویه و…- بگیر تا پتانسیل های منحصر به فرد آن -مانند زورخانه ها، آمار پایین بیکاری، نفوذ بالای مساجد و روحانیت و…-

بزرگترین برکت این رسانه آن بود که بستر آشنایی عناصر متدین، نخبه و انقلابی از محلات مختلف میبد را فراهم ساخت و این هسته اولیه گروه فکری منسجمی شد که به جامعیت دین اسلام و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران با گوشت و پوست و استخوان خود اعتقاد دارند و در عین حال هیچ ابایی از انتقاد تند و مطالبه گری از متولیان امر ندارند.

شبکه میبدما در بزنگاههایی که در این چند سال عمرش اتفاق افتاده سعی کرده تا به هیچ وجه تحت تاثیر القائات باصطلاح حرفه ای قرار نگیرد و به همین خاطر در انتخاباتها همواره فرد یا افرادی که اصلح تشخیص داده را به مردم معرفی نموده و هیچ ابایی از آن ندارد که انگ بیطرف نبودن را بپذیرد چنان که به بیطرف نبودن افتخار می کند چون همان گونه که در شعار این سایت آمده: “ستیز حق و باطل تا آخر ادامه خواهد داشت” و مگر می شود در این جدال “بی طرف” بود و در عین حال اسم خود را “حق مدار” گذاشت؟! البته ما منکر این نیستیم که ممکن است تشخیص گردانندگان این سایت اشتباه باشد اما پرواضح است که ممکن الخطا بودن انسانها دلیلی بر منفعل شدن و بیطرف باقی ماندن آنان نیست.

البته میبدما از این مرام خود از ناحیه برخی از افراد و گروهها طعن ، توهین و تهمت های فراوانی را به خود دیده اما حلاوت عمل به تکلیف آن قدر زیاد است که این هتک و فضیحتها برای اعضاء و مسئولان آن بمثابه لطیفه ای نه چندان بامزه می ماند!

نکته دیگر اینکه برای میبدما “آمار بازدید کنندگان” از درجه اول اهمیت برخوردار نبوده است بلکه تولید خوراک فکری مناسب و مفید در حوزه های پر اهمیت دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در اولویت نخست این رسانه مجازی قرار داشته است. به همین دلیل است که در میان ۴۵۵۰ خبری که تاکنون در میبدما کار شده است، حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی توان خبرهای زرد و ژئورنالیستی که صرفا به کار کلیک خوردن بیشتر یک سایت می آید، در شبکه میبدما یافت.

مرداد ماه و روز خبرنگار، یاد آور تاسیس شبکه مجازی میبدما است و امروز، سومین سالگرد تاسیس این شبکه است. سالگردی که به توفیق الهی مقارن با بزرگترین عید مسلمانان عالم -یعنی عید سعید فطر- شده است.

به همین مناسبت و پس از مدتها هم دلی و هم زبانی با شما مخاطبان عزیز و ارجمند میبدما در قالب وبلاگ میبدما، اگر چه در بضاعت مالی این رسانه مجازی تغییری ایجاد نشده اما به توفیق الهی از امروز روی فضای مجازی مستقل و در فضای گرافیکی بسیار با کیفیت تری در خدمت شما سروران گرامی خواهیم بود و از همه شما عزیزان استدعا داریم تا دست اندرکاران این رسانه را دعا بفرمایید تا در صراط نورانی حق، گام بردارند و همگی آنان در این مسیر خطیر عاقبت به خیر شوند.

در پایان لازم به ذکر است که مخاطبان میبدما می توانند برای دسترسی به آرشیو اخبار و مطالب میبدما که شامل ۴۵۵۰ پست است به آدرس http://meybodema.blogfa.com/archive.aspx مراجعه نمایند.

و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

مدیر مسئول شبکه میبدما

سه شنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۲