آیت‌الله اعرافی: از ارشاد و اوقاف گلایه داریم/ لزوم حرکت منظومه‌وار رسانه‌های شهرستان/ تنوع رسانه‌ای تبدیل به کشمکش و دعوا نشود

نخ تسبیحی بین همه این رسانه ها وجود داشته باشد و مقداری تقسیم کار شود/ کمتر رسانه ای موفق به مانور خوب بر روی معضل آب در استان یزد شد/ اگر توسعه صنعتی اتفاق نمی افتاد همین الان شاید شما درباره معضل بیکاری از من پاسخ می خواستید

بخش اول: گزارش میبدما ازجلسه صمیمانه اصحاب‌رسانه‌شهرستان با امام‌جمعه‌میبد

امام جمعه میبد در نشست صمیمی با اصحاب رسانه شهرستان، ضمن تقدیر از فعالیت خودجوش خبرنگاران و نیز عذرخواهی به خاطر تاخیر ۱۵ روزه در برگزاری مراسم روز خبرنگار،  با اشاره به مقام و منزلت امام زمان (عج) در عالم امکان اظهار داشت: امامت واسطه فیض بین خداوند و عالم است و امامان معصوم، علاوه بر ولایت تشریعی بر ما ولایت تکوینی نیز دارند.

وی افزود: امامان معصوم در بلندای هستی قراردارند بنابراین مقدرات بشر به دست امام معصوم داده می‌شود که آن را قدر می‌نامند.

آیت ا… اعرافی با تأکید بر نقش بسیار مخرب رسانه‌ها در استعمارگری دول غرب گفت: در جریان ناتوی فرهنگی و استعمار نو و فرانو غرب، رسانه ها نقش بسیار بزرگی داشته اند و همین رسانه در بی هویت سازی شرق و تخریب پایه های فرهنگی و زوال قدرت آن، نقش چشمگیری داشته است.

وی تاکید کرد: شرق در جایگاهی قرار گرفته که مع الأسف می بینیم غربی ها هرجا اراده می کنند وارد می شوند، جنگ به راه می اندازند، تحریم و تهدید می کنند و منابع کشورها را به غارت می برند. بخشی از اینها مربوط به ضعف های ماست و بخشی دیگر دسائس آنهاست.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به سفرهای متعدد خود به کشورهای آفریقایی افزود: این قاره ظرفیتهای فراوانی در تمام بخش ها دارد اما ببینید که استعمار چه بر سر این منطقه ثروتمند آورده است و از فرهنگ، زبان و هویت کشورهای آفریقایی چیزی از آن برجای نمانده است.

وی خاطرنشان کرد: رسانه همانند ابزار چاقو می‌تواند برّنده باشد اما تضمین کننده خط صحیح یک رسانه، ایمان و تعهد به ارزشهای اخلاقی است بنابراین شرط اول و مهم رسانه‌های موفق، باید اخلاق باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: رسانه ای می تواند جامعه را از خطرات مصون بدارد که سه ضلع مثلث مسائل اخلاقی و ارزشی، مسائل فقهی رسانه ای و همچنین مسائل فلسفی- مبنایی را در نظر بگیرد و در این بین اخلاق باید پیشگام همه باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمترین اصل برای یک رسانه پیش رو را استقلال شخصیتی دانست و افزود: خبرنگار باید در زمینه علمی، فکری و معرفتی و استقلال روحی و شخصیتی به تکامل برسد.

امام جمعه شهرستان میبد گفت: از اصول مهم در کار رسانه ای، واقع نمایی توام با مصلحت سنجی است و البته اصل در واقع نمایی و عرضه حقیقت است و ارائه این واقعیت به تنظیم و مهندسی نیاز دارد و این کار حساس و دشواری است که باید به آن توجه کرد.

وی گفت: مجموعه رسانه های شهرستان میبد، یک منظومه بسیار خوب خبررسانی، تحلیل و فرهنگ سازی است و در مجموع شهرستان میبد در تمام نقاط و بخش های مختلف شهر دارای سایت و وبلاگ می باشد که از خداوند برای همه شما در کار مهم اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و مسائل اجتماعی توفیق می طلبم اما شما مجموعه خبری شهرستان همانند دانه‌های تسبیح کناریکدیگر رسالت خطیر اطلاع رسانی را انجام می‌دهید اما منسجم نیستید و مانند دانه‌های تسبیح که نخ برای نگه داشتن آنها وجود ندارد، فعالیت می‌کنید.

وی افزود: تقاضایم این است که این مجموعه تبدیل به “منظومه” شود و نخ تسبیحی بین همه این رسانه ها وجود داشته باشد و مقداری تقسیم کار شود و در عین حال رقابتها هم حفظ شود.

نماینده ولی فقیه در میبد ضمن تاکید بر رعایت اصول نقد توسط اصحاب رسانه، افزود: از یک طرف ما به مسئولین می گوییم بایستی به نقدها توجه داشته باشند و از آن فرار نکنند و از سوی دیگر به شما خبرنگاران می گوییم باید محدودیتهایی که در این زمینه متوجه مسئولان هست را هم درک کنید.

وی یکی از مهمترین خصوصیات جامعه رسانه ای شهرستان میبد را داشتن تنوع رسانه ای دانست و گفت: تنوع رسانه ای خوب است اما نگذارید این تنوع تبدیل به دو قطبی و کشمکش و دعوا و تفرقه شود.

امام جمعه میبد در با تاکید بر اهمیت سوژه یابی به تبیین چند مسئله اولویت دار شهرستان پرداخت؛ از جمله: مسئله آب استان که آیت الله اعرافی درخصوص انعکاس مشکل آب استان از سوی خبرنگاران تصریح کرد: باوجود اینکه مسئله آب، در استان کویری یزد، مسئله ای جدی است اما کمتر رسانه ای موفق به مانور خوب بر روی آن شد بنابراین  مسئله کمبود آب نیاز به تغییر رویکرد دارد.

سوژه پر اهمیت دیگری که امام جمعه میبد به آن اشاره نمود ، مسئله صنعت و آسیبهای آن و مسئله تغییر رویکردها در این زمینه بود.

آیت الله اعرافی در این زمینه اظهار داشت: زمانی مشکل اول مردم شهرستان، بیکاری بود اما بحمدالله امروز این مشکل در میبد جدی نیست و اگر توسعه صنعتی در شهرستان اتفاق نمی افتاد همین الان شاید شما درباره معضل بیکاری از من پاسخ می خواستید و البته باید به معضلات و مشکلات ناشی از توسعه صنعتی هم توجه جدی شود و با توجه به این معضلات، رویکردها در این زمینه اصلاح شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر پیام مهم خود درباره تغییر رییس دانشگاه آزاد میبد، خاطرنشان ساخت: باید فکری اساسی برای آموزش عالی کرد و با روند فعلی مطمئنا تا ۵-۶ سال دیگر کل آموزش عالی گرفتار باتلاق مالی و هزینه ای می شود. همان طور که الان دانشگاه آزاد دچار این مسئله شده است.

وی دیگر مسائل پراهمیت برای پرداخت رسانه ای را محیط زیست، بهداشت، نخبگان، هنر، مساجد، خانواده، اخلاق اداری، رعایت قانون و… عنوان کرد.

وی ضمن تایید برخی از گلایه های خبرنگاران گفت: من اینجا صراحتا می گویم که از اداره کل فرهنگ و ارشاد و همچنین اوقاف گلایه داریم چرا که به هیچ وجه مطابق با ظرفیتهای بسیار زیاد  میبد به این شهرستان نگاه نشده و در این زمینه نیز پاسخگو نیستند.

در پایان این نشست مصوباتی از جمله ساختار ثابت و محکم دستگاههای متولی فرهنگ شهرستان، کمک به درآمدزایی رسانه‌ها، تأمین زیرساخت اینترنت، تعامل هرچه بیشتر روابط عمومی‌ادارات با خبرنگاران مطرح شد.

گفتنی است در این مراسم برخی از مطالبات خبرنگاران از این قرار بود: خانه مطبوعات، بحث درآمدزایی برای رسانه‌ها، بیمه خبرنگاران، کارت خبرنگاری، معرفی رابط رسانه ای خبرنگاران با امام جمعه و مسئولین، نمایش خبرهای حساس و امنیتی با رمز برای مسئولان امر جهت جلوگیری از تزلزل امنیت روانی جامعه و سوء استفاده دشمنان و …

همچنین مهندس فلاح معاون فرماندار قول مساعد دادند که تا یک ماه دیگر مکانی برای خانه مطبوعات و اتاق خبرمیبد در نظر گرفته شود.

گفتنی است در پایان این مراسم خبرنگاران شام را مهمان امام جمعه میبد بودند و پس از آن هدایایی به رسم یادبود از دست آیت الله اعرافی دریافت کردند.