سالانه یک هزار جوان میبدی دانستنی های ازدواج را می‌آموزند

رییس اداره بهزیستی میبد گفت: سالانه یک هزار نفر جوان میبدی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی طرح ابتکاری دانشنامه ازدواج که با همکاری اداره ها و ارگانهای شهرستان برای دانشجویان و جوانان محلات شهرستان اجرا می‌شود نکات و دانستنی‌های ازدواج را می‌آموزند.

به گزارش میبدما و به نقل از خبرنگار ایرنا سید محسن فلاح روز پنجشنبه به مناسبت هفته ازدواج (۱۰ تا ۱۷ تیرماه) افزود: اداره‌های آموزش و پرورش ، ورزش و جوانان ، ناحیه مقاومت بسیج ، اداره سازمان تبلیغات و حوزه علمیه در اجرای طرح دانشنامه ازدواج که طرح ابتکاری اداره بهزیستی شهرستان است و از سال ۹۵ تاکنون اجرا می‌شود همکاری دارند.

رییس اداره بهزیستی میبد اضافه کرد: این طرح در طول ۶ سال گذشته برای دانش‌آموزان ، دانشجویان و جوانان محلات شهرستان برگزار شده که طی آن موضوع‌های اهمیت ازدواج ، اشتباهات فاحش در ازدواج ، شرایط انتخاب همسر ، نحوه آشنایی ، خواستگاری ، نامزدی ، عقد و پس از عقد آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: زوجهای جوان باید آموزشهای پیش از ازدواج را جدی بگیرند ، چون بیشتر ازدواج‌های زناشویی ریشه در تفاوتهای اساسی سبک زندگی ، شخصیت و یا ارزشهای اخلاقی و همچنین عدم مهارت‌های لازم زندگی دارد.

تحقیق از گفتگو دختر و پسر اولویت دارد
فلاح تصریح کرد: معمولا پیش از ازدواج روش‌های شناخت همسر و تشخیص ملاک‌ها و معیارهای ازدواج شامل تحقیق از افراد آگاه و آزمون‌های روانشناختی است و گفتگوهای دختر و پسر در جلسات خواستگاری در مراحل بعدی است.

وی تامین نیازهای عاطفی زوجین نسبت به یگدیگر را در بهبود روابط زناشویی مهم شمرد و خاطرنشان کرد: اغلب زوجین به دلیل خانواده‌ای که در ان رشد کرده‌اند سواد عاطفی ندارند و به طرف مقابل خود ابراز محبت ضعیفی دارند.

وی افزود: در بحث همدلی نیز مهارت ارتباطی ، حل تعارض و حل مسئله و تصمیم گیری خانواده‌ها ضعیف هستند و نیاز است که هر دختر و پسری قبل از ازدواج در آموختن مهارت‌های زندگی تلاش کنند و خانواده‌ها نیز این آموزش‌ها در اولویت برنامه‌های روزمره فرزندان خود بگنجانند.

این مسئول همچنین اظهار کرد: علاوه بر اجرای طرح دانشنامه ازدواج ۹۵۰ نفر از نوجوانان و جوانان و خانواده‌های جوان در سال گذشته با شرکت در کارگاه‌های مهارت زندگی آموزش‌های پیش از ازدواج و بعد از آن ارایه شده از سوی مراکز و موسسه‌های زیرمجموعه اداره بهزیستی فراگرفتند.

وی ادامه داد: این آموزش‌ها آموزش مهارت زندگی را نیز شامل می‌شود و با توجه به نقش اهمیت سلامت روانی خانواده در جامعه امروزی در چندین سال متوالی تاکنون در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزشهای خانواده و طرحهای پیش از ازدواج در جهت کاهش طلاق و افزایش ازدواج‌های پایدار و رضایت بخش ارایه شده‌است.

برگزاری کارگاه آموزشی در هفته ازدواج
وی تاکید کرد : هفته ازدواج و خانواده موضوع‌هایی را برای خانواده پر رنگ می‌کند که تحقق آنها به رفع مشکلات خانواده‌ها و جامعه منجر می‌شود و بر این اساس برنامه‌هایی در این هفته از سوی اداره بهزیستی میبد از جمله برگزاری بیشتر کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی شده‌است.

وی از افتتاح مرکز مشاوره دولتی در مرکز تحقیقات زندگی در هفته ازدواج خبر داد و  مراکز و موسسات مشاوره و مثبت زندگی را ارایه دهنده این آموزشها عنوان کرد و گفت: شهروندان می‌توانند برای شرکت در این دوره‌های آموزشی در سامانه جامع مشاوره ثبت نام کنند.

۱۲ مرکز و موسسه مشاوره و آموزش مباحث روان‌شناختی در میبد فعالیت دارند که از این تعداد پنج موسسه آموزشی و چهار مرکز مثبت زندگی شامل می‌شوند.