کتاب «به اظافه مردم»

معرفی کتاب «به اضافه مردم» ده اصل اساسی برای کار فرهنگی

به یاد بیاورید دهه سخت شصت را. آن حجم از سختی و مضیقه، حتی به اندازه یکی دو ماه، کافی است تا ملتی را از پای درآورد. پس ما چرا شکست نخوردیم؟ چرا واندادیم؟ پاسخش روشن است؛ اگر لشگری از فرزندان خالص ملت، در خطوط رزم، برای حفظ عزت اسلامیمان خون می‌ دادند، در پشت جبهه‌ ها نیز، لشگر عظیمی از همین مردم با ساماندهی هسته‌ های فرهنگی، مشغول مقاومت بودند. گروه ‌های سرود و تئاتر در مساجد و مدارس، نمایشگاه‌ های عکس و طراحی و نقاشی و کاریکاتور، تشییع ‌های پُرشکوه شهدا، گروه‌ های مردمی پشتیبانی از جنگ و…، همه و همه زنجیره مقاومت فرهنگی را شکل داده بودند.

کتاب «به اضافه مردم»؛ تلاش کرده است به استناد تجربیات ارزنده تاریخ انقلاب اسلامی، برخی اصول و قواعد کار فرهنگی را مرور کند. این اصول ده‌گانه، اگر چه از هم جدا هستند، اما عملاً در دل هم قرار دارند. در واقع ما با یک منظومه نظری و عملی مواجه هستیم. هر اصل به طریقی به اصل دیگر مرتبط است، بنابراین نگاه نقطه‌ ای و جزئی به آن، چندان مفید نخواهد بود.

این کتاب در ۱۰ فصل به بررسی ۱۰ قاعده اساسی در کار فرهنگی و تشکیلاتی پرداخته و در هر فصل، مثال‌ هایی هم که از خاطرات و تجربه‌ های عینی افراد گرفته شده، جهت کاربردی شدن این قواعد آورده شده است. همچنین در بخش ضمیمه کتاب، ضمن آسیب‌ شناسی نحوه اجرا و برگزاری یک برنامه فرهنگی، شیوۀ مواجهه با مسائل و چالش‌ های موجود در فرآیندهای فکری و اجرایی برنامه ‌های فرهنگی به عنوان تمرین در نظر گرفته شده است.