بی‌بی‌سی: ۲۸ مرداد مگر کودتا بود؟

قطعا همه سیاستمداران جهان باید یک دوره «آموزش وقاحت» را در دانشگاه‌های بریتانیا بگذرانند تا متوجه شوند که «پررویی همیشه جواب می‌دهد» و حتی می‌توان به دست داشتن در یک کودتای سیاه علیه یک دولت مردمی هم افتخار کرد و حتی در سالگرد آن، دست به سخنرانی هم زد. به گزارش رجانیوز، رسانه دولتی انگلیس […]

قطعا همه سیاستمداران جهان باید یک دوره «آموزش وقاحت» را در دانشگاه‌های بریتانیا بگذرانند تا متوجه شوند که «پررویی همیشه جواب می‌دهد» و حتی می‌توان به دست داشتن در یک کودتای سیاه علیه یک دولت مردمی هم افتخار کرد و حتی در سالگرد آن، دست به سخنرانی هم زد.

به گزارش رجانیوز، رسانه دولتی انگلیس که یکی از بازوهای اصلی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت محمد مصدق بود و اسم رمز آغاز عملیات آژاکس را بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی اعلام کرد، در اقدامی وقیحانه اقدام به ایجاد یک صفحه مخصوص کودتای ۲۸ مرداد در سایت اینترنتی خود کرده است.
رسانه ملکه بریتانیا پا را از این هم فرا‌تر گذاشته و اساسا منکر کودتا بودن کودتای ۲۸ مرداد شده است؛ مساله‌ای که حتی از سوی مقامات کاخ سفید هم نسبت به آن اعتراف شده و اخیرا هم سازمان «سیا» اسنادی را از نحوه پشتیبانی آمریکا از کودتاگران در تهران منتشر کرده است.
نقش بی‌بی‌سی در کودتا علیه دولت مصدق
 «اینجا لندن است، رادیوی BBC، اکنون دقیقا نیمه شب است…»
این جمله رمز کودتای سیاه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود که درست در ساعت ۱۲ نیمه شب ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ به جای جمله همیشگی «اکنون نیمه شب به وقت لندن است» از رادیوی BBC پخش گردید و شاه را نسبت به حمایت سازمان‌های جاسوسی انگلیس (یعنی MI۵ و MI۶) از کودتا علیه دولت دکتر محمد مصدق مطمئن ساخت. (خاطرات دانالد ویلبر و کتاب «انگلستان و سرنگونی دولت دکتر مصدق» نوشته ویلیام راجر لوییس) مارک گازیوروسکی (استاد علوم سیاسی دانشگاه لوییزیانای آمریکا که کتاب‌ها و مطالب متعددی درباره سیاست خارجی آمریکا و روابط این کشور با کشورهای جهان سوم دارد) در کتاب خود تحت عنوان «کودتای سال ۱۳۳۲ علیه مصدق» در این باره می‌نویسد:
 «اسدالله رشیدیان (جاسوس رسمی انگلیس که در هنگام انجام کودتا همراه برادرانش به خدمت سفارت آمریکا گرفته شد) در روزهای ۳۰و۳۱ ژوییه (۸ و ۹ مرداد) با شاه ملاقات کرد. وی برای اثبات این امر که از جانب انگلستان سخن می‌گوید ترتیبی داد که یکی از عبارت‌های انتخاب شده شاه از رادیو BBC پخش شود…»
اگرچه حکم شاه مبنی بر برکناری مصدق با بازداشت حامل آن یعنی سرهنگ نعمت الله نصیری (که بعد‌ها رییس ساواک شد) بی‌نتیجه ماند، اما از‌‌‌ همان زمان کلید انجام کودتا که تحت عنوان عملیات «چکمه» توسط مسئول آن در MI۶ یعنی کریستوفر مونتاگ وودهاوس و با نام عملیات «آژاکس» توسط عامل مستقیم CIA یعنی کرمیت روزولت هدایت می‌شد، زده شد.
شب قبل از کودتا نیز رادیو BBC در برنامه فارسی خود، شعری از فردوسی را قرائت کرد که دوازده سال پیش در شب سوم شهریور ۱۳۲۰ و در آستانه ورود ارتش‌های اشغالگر متفقین به ایران خوانده بود: «چو فردا برآید بلند آفتاب/ من و گرز و میدان و افراسیاب» و به این ترتیب همه نیروهایی که می‌بایست در کودتا شرکت نمایند، از آغاز عملیات مطلع گردیدند.
تلویزیون دولتی آلمان: اصلا مصدق علیه شاه کودتا کرد! 
اما این وقاحت و پررویی منحصر به انگلیسی‌ها نیست و همتایان آلمانی آن‌ها هم نشان می‌دهند که دست پروده روباه پیر هستند. سایت «دویچه‌وله» نیز در مطلبی به مناسبت کودتای ۲۸ مرداد، اساسا مشروعیت دولت مصدق را زیر سوال برده و ضمن بیان مطالبی عجیب، او را به کودتا علیه رژیم سلطنتی متهم کرده است.
این سایت در مطلب خود، ضمن دفاع از سرلشگر زاهدی، فرمانده ایرانی عملیات کودتا نوشته است: «آقای نصیری که در آن زمان ریاست سازمان امنیت را بر عهده داشت، آنگونه که در اسناد و مدارک آمده است، شبانگاه به خانه دکتر مصدق می‌رود و حکم عزل نخست وزیری را به او می‌دهد. وقتی دکتر مصدق در آن شب، آن حکم را نپذیرفت، در واقع او داشت خلاف قانون اساسی عمل می‌کرد. برای اینکه به گفتهٔ خود دکتر مصدق، بر طبق روایت دکتر مصدق از قانون اساسی، در «دوران فترت»، پادشاه حق عزل و نصب دارد و نپذیرفتن یک حکم قانونی بالا‌ترین مقام مملکت در آن زمان، طبعاً به معنای زیر پا گذاشتن قانون و طبعاً به معنای برانداختن حق قانونی پادشاه است که آن را می‌شود نوعی کودتا خواند.»
به نظر می‌رسد ضرب‌المثل معروف «تاریخ را فاتحین نوشته‌اند»، اکنون در حال تبدیل شدن به «تاریخ را مستکبرین نوشته‌اند» است؛ تاریخی که در آن «رسانه‌ رسمی کودتا»، درباره کودتا بودن یا نبودن یک کودتا که حتی عاملین آن هم به آن اعتراف کرده‌اند، دست به تحریف تاریخ می‌زند.