کتابداران برتر کشور در یزد تجلیل می‌شوند

مدیرکل کتابخانه های یزد گفت: همزمان با روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابداران و کتابخوانان برتر کشور مورد تجلیل قرار می گیرند.

به گزارش میبدما به نقل از یزدرسا، « رقیه دوست فاطمی‌ها» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد در نشست اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر مرکز این استان و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی افزود: این مراسم به مناسبت ۲۴ آبان، روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مسئولان ملی و استانی برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد اظهارداشت: این اتفاق ملی برای نخستین بار به میزبانی یکی از استان‌های کشور در این شهر برگزار می‌شود.

وی همچنین از مجموعه شهرداری و شورای شهر خواستار همراهی و پشتیبانی مادی و معنوی برای برگزاری مطلوب مراسم و تعامل ویژه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برای تبلیغات گسترده این رویداد ملی در سطح شهر شد.

غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از برگزاری آیین ملی گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در مرکز این استان، قول مساعد همکاری در برگزاری مراسم را داد.

وی از دستگاه‌های فرهنگی شهر و به ویژه شهرداری و سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی این نهاد خواست تمام توان و ظرفیت خود را برای برگزاری مطلوب این آیین فراهم کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با موافقت صحن علنی شورا و پیگیری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، بخشی از هزینه‌های برگزاری این مراسم توسط شهرداری یزد تأمین شود.

یزد، ۲۳ آبان میزبان کتابداران و کتابخوانان برگزیده کشور در آیین ملی بزرگداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» است.

شهر میراث جهانی یزد که در سالهای اخیر همواره جزو نامزدهای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب ایران بود، پنجم اسفند ۱۳۹۷ در آئینی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران به این عنوان دست یافت.

شهرهای مهاباد و ارومیه از آذربایجان غربی، شهرری از تهران، خورموج و برازجان از بوشهر، دزفول و رامهرمز از خوزستان، سبزوار از خراسان رضوی، خرم‌آباد از لرستان، خاش از سیستان و بلوچستان، رفسنجان، بم و سیرجان از کرمان، اسلام‌آباد غرب از کرمانشاه، شیراز، اوز و صدرا از فارس، بابل از مازندران، ابرکوه و یزد از استان یزد ۲۰ نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بودند که در نهایت این عنوان برای سال ۱۳۹۸ به شهر یزد رسید.

یزد با ۱۱۱ باب کتابخانه عمومی شامل ۹۶ کتابخانه نهادی روستایی و شهری و ۱۵ باب کتابخانه مشارکتی به نسبت جمعیت در جایگاه نخست کشور قرار دارد.

در کتابخانه‌های عمومی استان با حدود ۱۰۸ هزار نفر عضو، افزون بر ۲ میلیون نسخه کتاب موجود است.

استان یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.